Jump to content

17 hmr-22 wmr VS 22 hornet


gordon setter

Recommended Posts

Jeg har en sako quad i kal 17 hmr, og bare må ha et løp 22 wmr også.

Men hvor stor forskjell utgjør egentlig 22 hornet i forhold til disse to? kanskje mest i forholdt til 17 hmr?

Vet jo at 22 hornet har en hastighet på rundt 800 m/s og 22 wmr rund 600 m/s.

Men når det kommer til vindavdrift og kulebane, så skulle jeg gjerne sett dette i tabell, forskjellen på disse tre.

 

Pressisjonsmessig er det vel 17 hmr som vinner av disse tre, mens horneten har fordelen av å kunne lades til, og dermed kan man kanskje i rett rifle oppnå samme pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

Pressisjonsmessig er det vel 17 hmr som vinner av disse tre, mens horneten har fordelen av å kunne lades til, og dermed kan man kanskje i rett rifle oppnå samme pressisjon

Tror presisjonen kan være mye av det samme. I rett rifle er 22 Hornet en meget presis sak, mye CZ-slark og Sellier og Bellot ammo og hylser har gitt den et ufortjent rykte.

Du får vel 800m/s (± løpslengde) med 45gr kule og 900 og litt med 35grs, som er blitt mer vanlig enn før.

 

Går ikke rundt med ballistikken til 22WMR i hodet, men de 200m/s og ofte litt tyngre kule gjør nok sitt. Hadde småviltjakt i skog vært noe jeg drev mye med så skulle jeg hatt ei rifle i 22 Hornet igjen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du rett rifle i 22 hornet. Som har magasin lengde på ca 47mm el mere.

Da kan du lade 50g sako til 720m med n110 krutt.

Lilgun klarer ca 750ms.

Dette er med ei kort 45cm pipe.

 

Jeg jobber litt med en eldre men nydelig brno.

Denne har pipa skrudd fast i stokken.

Uten noen utbedringer. Så ligger jeg på 30mm med 5 skudd på 100m.

 

Kompisen har en eldre sako p78 som samler mye bedre med kjøp ammo. Sako/hornady.

 

Jeg pesonlig klarer glatt å styre min begeistring for enkelt rad magasinene til både sako/brno og cz527.

 

Kunne godt tenkt meg å teste en Ruger. Men hører det nærmest er venteliste hos enkelte leverandører.

Link to comment
Share on other sites

Mye av grunnen til at jeg tenker på dette, er at jeg i Sako Quaden nå har 22 lr, og 17 hmr, og etterhvert får 22 wmr...hvorfor..tja noen samler på gamle biler...

Og har veldig lyst å skaffe meg en Blaser k95 etterhvert også, har leeenge ligget på ønskelista. Og kunne tenke meg denne i 22 hornet og et løp i 222 rem...og igjen..hvorfor, hva skal man med alt?

Tja har gitt opp å spørre meg selv hvorfor, men jeg er vel som mange her inne hekta på kaliber og våpen til jakt :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...