Jump to content

Nytt luftgevær søkes; Weihrauch mod 97, 98 eller?


PerUlv69

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg drev litt med hobby luftgeværskyting da jeg var liten på sletten nedenfor huset inn i skogen.

 

Nå er ungene blitt større og de har også fått interessen litt siden pappaen går endel på jakt. Så jeg lot eldstejenten prøve det gamle lufgeværet Diana et eller annet fra 50 eller 60 tallet. Det er klin umulig å treffe noe med det. Da jeg var barn pleide jeg å skyte på en telefonstolpe fordi kulen falt så fort. Jeg kan se kulen på deler av veien mot målet, dette er verken raskt eller presist. Ergo trengs et nytt gevær. Ingenting galt med det. Jeg liker å investere i skikkelige ting som varer lenge. Men det bør nok koste godt under 10.

 

Nå ser jeg at det å velge luftgevær ikke er noe lettere enn andre gevær. Det er jo flott at det er skjedd så fantastisk mye på denne fronten. Digresjon: Synd at teknologi-fremgangen ikke reflekteres i hva som er tillatt brukt på småviltjakt i Norge. Digresjon slutt.

 

Ved siden av at ungene skal få prøve seg vil jeg bruke geværet til trening, gjerne innendørs hjemme om mulig.

 

Optimalt sett skulle man hatt et PCP gevær, men jeg har fryktelig lite tid, og det ser ut som det er endel styr med fylling og jeg kan ikke si at det frister veldig å ha en 300bars trykktank i garasjen kun for dette, også fordi den vil stå urørt i månedsvis av og til. CO2 tank har jeg derimot stående, men denne kan jo ikke benyttes pga andre koblinger og ulik tetthet på gassen eller hva?

Fjærgevær derimot har ulempene med fjæren som gir bevegelse i gevært før kulen har gått ut løpet, men de er herlige fordi man kan knekke det og være klar umiddelbart.

 

Det som jeg ser på Gamle-Diana'en er at den er blitt ganske løs i knekke-mekanismen. Det gjør lite for presisjonen, og det morsomste er jo høy presisjon både på luft og krutt.

 

Altså ser jeg etter et luftgevær antakelig med fjær med mindre noen kan overbevise meg om at det er lett å fylle luft hvorsomhelst.

 

Jeg har funnet ut at Feinwerkbau og Weihrauch har (meget) gode våpen. FWB er dyrt. En brukt FWB 603 kunne kanskje vært noe, men finner ingen. Ser det ligger en supermatch på Finn, men usikker på om denne er tingen. http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... supermatch

 

Weihrauch 97 får mye skryt. Det gjør også 98 og 80 og 77 og 30 og alt de har laget. Så hvilken bør jeg velge? Selv synes jeg det vipper mellom 98 og 97 med tommelhull. Det jeg liker med 98 er at den har justerbar kinnstøtte. Negativt med 98 er at man knekker geværet. Tilsvarende er det positivt med 97 at man ikke må knekke løpet, og at den har tommelhull i skjeftet. Noen som har erfaringer som kan hjelpe meg til å ta rett valg?

 

Gode tips om alternative våpen, kikkert og montasje mottas også med takk ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du parkert tankene på Weihrauch har du gjort en god parkering...

Tenker du på innendørs trening vil et svært kraftig luftgevær kreve et godt kulefang

da blyet ofte spruter ut av kulefanget, traktfangere er å foretrekke.

 

 

Tanker om pcp...kan være dyrt å kjøpe, men billig å skyte med.

En dykkertank tåler fint å stå mange mnd urørt i garasjen.

 

Man får også Nitro Piston, et slags alternativ til fjær.

Ulempen er ofte at disse børsene er relativt kraftige og ved innebruk smeller det litt...

 

Du skriver ikke noe om kaliber, men 4.5mm er jo mest vanlig og man har et stort utvalg av gode kuler. Uansett bør du ikke kjøpe uten å holde, kjenne, klå, teste.

 

Du får et godt alternativ til HW og andre her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... gev%C3%A6r

Utover det ville jeg holdt en knapp på 97K

 

 

 

Den du linker til på finn er vel en salongrifle, .22LR?

Link to comment
Share on other sites

Av alt jeg har eid/prøvd så er hw 97k min soleklare favoritt. Eneste ulempen dersom barn skal bruke den er nok vekten, den er ganske kompakt og tung. Fantastisk presisjon og nyyyydelig avtrekk, for meg knallgod passform på kolbe og fast løp som aldri utvikler slark. Prøvde noen Crosman Nitro Piston gevær forrige helg, de smallt faktisk ikke mye (reklamen snakker faktisk sant der), den ene kronet 308 meter pr sek med standard 7.9 grains kule, MEN og da mener jeg MEN avtrekket var GRUSOMT på de begge og var sikkert mye skyld i at gruppene de leverte var ca 3 ganger større enn min HW 97K

Link to comment
Share on other sites

@ Dumle:

 

Ja, jeg kan ha pumpe, og så kan jeg prøve å fylle andre steder hvis det er mulig. Kanskje jeg kan fylle på en paintballklubb, dykkeklubb, luftgeværklubb i nærheten (Fana i Bergen).

Er PCP så mye bedre?

 

Etter det jeg har lest er det få som gidder pumpingen i lengden, og dette avhenger jo bla av hvor mange skudd som kan skytes på en tank. Tenker da kanskje på mod 100...

Tipper ungene kommer til å skyte mye mer med PCP.... Er ikke sikker på at en pumpe er noen løsning med unger som også skal skyte (under kyndig veiledning selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke bare avtrekket som er skyld i det :) Tror nok et Air arms eller Weihrauch gir betraktelig bedre grupper enn et Gamo.

Det sagt så kan jo avtrekket i en Gamo bli betraktelig bedre med litt små justeringer og kanskje en ny avtrekker.

 

Vekten er jo et godt poeng, tenkte på det samme selv. Spesielt siden det også dreier seg om litt far og sønn tid.

Det var mye derfor jeg tenkte mot en pcp og en pumpe.

 

Pumpe er jo litt tungvindt, du får vel i snitt 40-60 skudd fra en fylling på normale geværer. Om du går for et brukt match gevær får du endel flere skudd, men da begynner jo geværet å bli litt tyngre igjen.

 

Fordelen med en pumpe er jo at du får varmet opp litt før du/dere begynner da :D

Også om du ikke skyter så mye, kan jo du slippe unna med en mindre flaske som fylles oftere?

 

Kan vel fylle på brannstasjonen også tror jeg?

Link to comment
Share on other sites

@Gullvingen;

Takk for at du bekrefter at jeg tenker rett med Weihrauch. Takk også for et interessant alternativ. Jeg må lese litt mer om Air Arms, som er helt ukjent for meg.

Klart en tank kan stå urørt i garasjen. Men det er jo alltid litt risiko med slikt. Men ja det er et alternativ.

 

@vector 250

HW 97K soleklar favoritt. Det sier jo litt. :)

 

Fordelen her er jo at hvis de synes det blir tungt kan de bruke Diana'en. Så slipper jeg evt å pumpe... Dianaen er meget lett, men du skal ha mye flaks for å treffe noe. Nå betyr ikke dette at jeg tror Diana er et dårlig merke. Kun at vårt er utslitt.

Men jeg har altså et alternativ dersom det blir tungt, og det gjør det nok etter en stund. Dersom jeg må bruke pumpe kommer jeg ikke til å klage...

 

@Dumle:

Fylle på brannstasjon også ja. Man kan kanskje ha to flasker som passer i geværet også... 40-60 skudd er jo litt...

 

Mnei, jeg lurer på om jeg fremdeles holder en knapp på fjær og da 97/98 eller... Selv om jeg er litt på gli mot PCP...

Link to comment
Share on other sites

Hvis ungene er sånn passe små ville jeg ikke valgt et kraftig fjærgevær. Det krever betydelig mer av skytteren å skyte godt med en 97 enn feks. en 30S. Til å lage hull i papp på forskjellige avstander trenger man ikke spesielt mye fart. Jeg har to gamle FWB 300. V0 på 170 og 190m/s. Det er nok til å skyte helt greit ut til ca. 50m+. Lite bråk og lite sensitive på hvordan du holder. De er enkle å spenne opp og gir mye glede i alle aldre. Nå vet jeg ikke hvor små ungene er, men det er lurt å ta med i betraktningen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innlegg. Ungene er 7 9 og 12. Det er kun 12åringen som har skutt noe særlig. Ungene er i god form. Det er viktig at dette er et våpen som far i huset kan trene med også. Dersom dette ikke kan kombineres... tja

 

HW30S ja. Kanskje det er lurere. Jeg trenger ikke høy fart for å skyte på blink. Det ville vært morsomt om man kunne skyte på ting litt lengre borte, men nødvendig er det ikke. Det er presisjon jeg er ute etter. Men for treningens del bør det jo veie litt, slik som Sakoen min... Hmmm.

 

Kaliberet ja. Jeg tenker 4.5mm vanlig luftgeværammo...

Link to comment
Share on other sites

De fleste brannstasjoner fyller en dykkerflaske for 40-50 kroner dersom de har tid.

Sier man først som sist at det er til luftrifle og ikke dykking blir de gjerne veldig hjelpsomme og spør og graver litt :D

Eneste greia dersom man velger flaske er at det er greit med en på 300bar da mange luffer har makstrykk rundt 200 og da kan man fylle svært mange ganger før man er på et flasketrykk på under 200, mange luffer skyter godt helt ned til 120-130 bar og det sier seg selv at flasken holder lenge. Dessuten får man antagelig tørrere og renere luft enn ved pumpe, mindre slitsomt er det også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innlegg. Ungene er 7 9 og 12. Det er kun 12åringen som har skutt noe særlig. Ungene er i god form. Det er viktig at dette er et våpen som far i huset kan trene med også. Dersom dette ikke kan kombineres... tja

 

HW30S ja. Kanskje det er lurere. Jeg trenger ikke høy fart for å skyte på blink. Det ville vært morsomt om man kunne skyte på ting litt lengre borte, men nødvendig er det ikke. Det er presisjon jeg er ute etter. Men for treningens del bør det jo veie litt, slik som Sakoen min... Hmmm.

 

Kaliberet ja. Jeg tenker 4.5mm vanlig luftgeværammo...

30s til ungene og 95 til far :smile: . Har selv 30S, 50S, 95 og 80 men ikke 97. Har Air Arms TX200 :winke1:

Ikke noe galt med 97 men hadde allerede TX'en da 97 kom og da ble den det samme konseptet. Den største forskjellen er vel egentlig at TX'en er enklere å plukke fra hverandre :) . Ingen grunn til bekymring over pipespenner kontra fast pipe, kvaliteten på dagens pipespennere fra HW er svært høy. 95 er det samme som 98 men i en annen "påkledning". Forskjellen er som du nevner skjeftet og i tillegg hylsa (shroud'en) rundt løpet. Følgelig er 98 også noe tyngre en 95. I dagens marked er 95 muligens den beste pipespenner i sin klasse. Mange muligheter for selvtuning av alle HW finnes også. Lykke til :) .

Link to comment
Share on other sites

Tja, 2 nye luftrifler kan gå an, men en ny rifle burde holde. Kanskje jeg kan få fikset opp Gamle-Diana? Men det koster sikkert omtrent like mye som en HW30. :roll:

 

Jeg skriver dette mest som huskelapp for meg selv, men informasjonen kan være relevant for andre i samme situasjon:

 

PCP ca 10000 for rifle og 5-6 for flaske, koblinger osv. Det er 3x prisen på fjær.

Det hevdes av enkelte at fjærarm under løpet (eks HW97) er noe plundrete i forhold til å knekke løpet. Sikkerhetsmessig er knekkbart løp fint med unger fordi man ser tydelig at det er knekket...

 

Ang vekt så er 97 tyngst. Den veier i Kort versjon med bøkeskjefte (lettest) 4.0kg og opp til 4.3 kg for treskjefte med tommelhull.

Nr 2 er 98 som veier 3.8Kg men har justerbar kinnstøtte som kan være fin for voksne og barn. 98 omtales som en nyere versjon av 95. Det betyr ikke nødvendigvis at den er bedre enn 95.

95 veier 3.4Kg

HW 30 M II veier 2.5Kg.

 

BSA sikter selges bla på XXL og får skryt for å gi mye for pengene. Skal helst være AR (laget for luftrifle med fjær)

Leapers, Swift, Hawke har også.

 

Montasje:

http://www.sportsmatch-uk.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.bkltech.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ville bare nevne disse to stedene hvor en kan få tak i litt forskjellig til en grei pris.

http://translate.google.com/translate?u=www.egun.de/market/&sl=de&tl=en

http://www.blocket.se/sodermanland/Weihrauch_Diana_Feinwerkbau_mfl_luftgevar_55806968.htm

 

Ser gevärpär har et FWB 3oo junior til 1800 sek. Det burde jo være bra nok for podene :wink:

Tror ikke du vil angre om du bestilte et 300s til deg selv heller!

 

Har to av dem selv og begge ligger grupper på 5mm på 40-50m

 

Deler til dem er også lett å få tak i enten på ebay. Har bestil masse hos denne karen. Kjapp levering og god service!

http://stores.ebay.co.uk/olympicmarksmanequipment/

 

Her er det også mye deler å få tak i. Har ikke bestilt her selv, men har lest om mange som bruker dem rundt på nettet

http://www.waffencenter-gotha.de/shop/Ersatzteile/Luftdruckwaffen/HERSTELLER-MODELL/FEINWERKBAU/Feinwerkbau-300-300S:::11_12_614_88_115.html?MODsid=3e950ddab53cb0eac17ee5ad862ac718

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pokker! Hadde lyst til å bestille den 300 junioren til meg selv :)

Men har allerede to, så det får holde :D

 

Standard 300s skulle jo tilfredsstille ditt ønske om vekt på våpenet. Tror den fort blir for tung for podene dine rett under 5kg

Men en kjapp research sier at junioren veier inn rundt 3,7kg.

 

Hvorfor ikke ta en harrytur til Sverige for å plukke dem opp om du bor i nærheten?

Link to comment
Share on other sites

Absolutt interessant med junioren også, ja...

 

Bor i Bergen. Harrytur er dessverre ikke mulig, da det vil ta noen dager. Kortere til England egentlig :wink:

 

Summary of the route

Bergen – Eskilstuna

There are 2 suggested routes

 

40 E18

E16 E18

Costs

99.69 € with a Petrol vehicle

Toll 7.06 € | Petrol 92.63 €

 

Time

13h48 with 02h02 on motorways

Distance

886 km with 174 km on motorways

 

... hver vei uten pause...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, glemte det at du bodde på Fana. Ja det blir fort litt upraktisk.

Hvorfor ikke en 300 til deg selv også?

Så slipper du å krangle med unga hver gang dere skal skyte! Du kommer garantert til å like deres 300 bedre en din egen om du kjøper noe annet til deg selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri tatt i et FBW 300, og sjansen er nok ikke så stor for å gjøre det før et kjøp.

 

En Weihrauch er et våpen man kan bevege seg litt mer rundt med, og selv de tyngre veier ikke mye mer enn FBW 300S.

 

Så er det sikkerhetsaspektet med knekkvåpen.

 

Jeg er nok fremdeles i tenkeboksen. Skal se om jeg kan gå innom en butikk og "klå".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri tatt i et FBW 300, og sjansen er nok ikke så stor for å gjøre det før et kjøp.

 

En Weihrauch er et våpen man kan bevege seg litt mer rundt med, og selv de tyngre veier ikke mye mer enn FBW 300S.

 

Så er det sikkerhetsaspektet med knekkvåpen.

 

Jeg er nok fremdeles i tenkeboksen. Skal se om jeg kan gå innom en butikk og "klå".

 

He, he. Om du googler litt så finner du fort ut at stortsett all og der er endel regner FWB 300s som det beste fjærvåpenet som noen gang er produsert. Det er et sidespenn våpen og det er da ikke noe mindre sikkert enn et knekk våpen, i allefall ikke dette. Til gjengjeld får du fast pipe og det hadde jeg valgt over knekk enhver dag :wink:

 

Avtrekket er fantastisk! Jeg tør si langt bedre enn de andre våpene nevnt så lang.

Presisjon? Vel her er et resultat fra min siste tur på hytta. 5 skudd, avstanden var ca 50m

IMG_9901_zpsa9dfdf9e.jpg

Klarer du den med et annet orginalt fjærvåpen, så tar jeg hatten av!

 

Som du sikkert forstår kan jeg ikke få skrytt nok ut av dette våpenet! 30år gammelt og skyter bedre enn alt annet fjærdrevet. Våpene er veldig bra konstruert. Jeg er sikker på at om nye 30 år så skyter begge mine fremdeles like bra. Må også nevnes at begge geværene mine har orginal, 30 år gammel fjær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri tatt i et FBW 300, og sjansen er nok ikke så stor for å gjøre det før et kjøp.

 

En Weihrauch er et våpen man kan bevege seg litt mer rundt med, og selv de tyngre veier ikke mye mer enn FBW 300S.

 

Så er det sikkerhetsaspektet med knekkvåpen.

 

Jeg er nok fremdeles i tenkeboksen. Skal se om jeg kan gå innom en butikk og "klå".

Han her bor vel også i nærheten av Bergen tror jeg.

http://www.airgunworld.org/forum/viewto ... =21&t=5130" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Eventuell kjøper bestemmer. Synes sjøl det er ok.

Produksjonsår sier lite. Når kom det til forhandler? Hvor lenge lå det på hylla der? Flere variabler her.

Normalt ingen forskjell på presisjonen hos HW, men det kreves selvfølgelig mer av skytter mht noe større rekyl.

I tillegg til å ha best mulig kule ift kraft og hastighet. Samme kule er nødvendigvis ikke like bra i høye og lavere hastigheter.

Men egentlig et lite problem, lavere hastighet fåes enkelt ved bytte av fjær :winke1: .

Det er for øvrig nesten umulig å handle luftgevær fra forhandler i UK nå. Var i kontakt med BAR om et brukt samlergevær, men de selger ikke utenlands lenger da ingen transportører i UK vil sende luftvåpen :shock: .

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Jeg var ikke klar over det andre forumet. Sikkert bra våpen den HW97Ken der...

 

Selv kjøpte jeg meg en hjorterifle brukt. Fordelen var at den kostet mindre selvfølgelig, og siden den alleredr hadde bruksmerker, var jeg ikke like redd for den som om den hadde vært helt ny, noe som er greit i vestlandsskogene.

 

Nå reiser jeg endel til UK, ikke mye, men skal f.eks. over der i mai, så jeg kan lett plukke med meg noe der. Litt plunder med luftvåpen på flyinnsjekk på Gatwick eller Heathrow kanskje, engelskmenn er MYE mindre vant til våpen enn nordmenn... men bortsett fra det? Jeg kan ogå selv sende våpenet med post etter å ha kjøpt det, men da blir det antakelig med 25% UK VAT og norsk MVA på 25%. Kjøper jeg i butikk og tar med på flyet kan jeg antakelig fra UK VAT tilbake.

 

Likevel foretrekker jeg å kjøpe fra en lokal butikk om jeg kjøper nytt.

Link to comment
Share on other sites

:oops::wink:

 

Ja, ja da var samlingen utvida med en Weihrauch HW97k ja. Har gått å tenkt på et nytt tuning prosjekt lenge nå.

IMG_9907_zps69a83af2.jpg

 

Ikke så mye mere jeg kan gjøre med Stoegeren som hittil har vært prøvekaninen min.

Bare en ting til jeg skal gjøre med den:

Lage en hydraulisk rekyl demper som jeg skal putte i kolben for å se om det har noe

for seg på et hardslående luftgevær eller ikke? Sitter å beregner dimensjoner, vekt

og konstruksjon i Solidworks nå.

(Om det er noen interesse for det skal jeg legge ut noen planer og tegninger som vi

kan diskutere rundt?)

 

Planen med Weirauchen er vel:

 

-Å lage ny kolbe. Denne var pen, men olja Valnøtt er penere og ikke minst lettere.

Denne var tyngre enn jeg hadde trodd. Dessuten foretrekker jeg et flatere og mer

firkantet formet forskjefte

-Ny avtrekker. Må få vekk to steget, liker ikke slikt. Et steg, hårfint og lett avtrekk.

Rowan engineering eller lage ny avtrekker selv.

-V-mach tuning sett.

-Rensing og oppsmøring

-BKL montasjer er på vei i posten #Gullvingen :lol::lol::lol::lol:

 

Satt det trofaste gamle Bushnell Banner 4-12 x44 siktet på den med en montasje av

et eller annet ukjent merke foreløpig.

 

Men først gjelder det å tråle nettet etter kurrante kuler for å finne ut hva den er god

for i orginal utførelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse!

 

Lage en hydraulisk rekyl demper som jeg skal putte i kolben for å se om det har noe

for seg på et hardslående luftgevær eller ikke? Sitter å beregner dimensjoner, vekt

og konstruksjon i Solidworks nå.

(Om det er noen interesse for det skal jeg legge ut noen planer og tegninger som vi

kan diskutere rundt?)

 

Regner med at du er inspirert av tråden som går på airgunbbs.com for tiden? sikkert litt info å hente der, ser ihvertfall ut som andre har hentet inspirasjon til innleggene sine der :winke1:

 

-Ny avtrekker. Må få vekk to steget, liker ikke slikt. Et steg, hårfint og lett avtrekk.

 

Totrinnsavtrekket er der av en grunn, for å gi godt inngrep i delene, samtidig som du kan justere det til minimumsinngrep når du kommer til trykkpunktet.

Å justere dette til å ligge på trykkpunktet med minimalt inngrep til enhver tid er jeg mildt sagt skeptisk til.

 

Når det kommer til kuler holder jeg med den Vector'n sier, bare å prøve å få tak i diverse loter av JSB i egnede springervekter(7.3, 7.9, 8.4).

AirArms sine JSBer skal visstnok være hakket hvassere enn mange andre, men til springerbruk har jeg nesten alltid fått gode resultater med Webley/JSB/Cometa.

 

Kuler fra andre produsenter, evt tyngre JSB, KAN være aktuelt, men sålenge løpets entring/avfasning og løp er dimensjonert fornuftig, opplever jeg at en eller annen variant av JSB med normal springervekt nesten alltid gir det beste resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må først få testa den litt for å se hva den duger til i original utførelse.

 

Selger sa den var lite brukt og så langt ser jeg ingen grunn til å ikke tro han.

Den ser helt ny ut og føles helt ny ut. Det føles faktisk ut som den ikke er helt

innskutt ennå.

 

Rekord avtrekket er jo generelt regnet som et greit avtrekk av de fleste. Men

jeg er godt vant. Jeg foretrekker Matchvåpen over Jaktvåpen. Jeg liker et rettere

grep og et hårfint match avtrekk med en rett avtrekker. jeg syns det gir bedre

kontroll over avtrekket. Så lenge jeg ikke skal gå bak noen andre i skogen ser

jeg ingen problemer med det.

Skal pelle ifra hverandre avtrekket og polere litt deler her og der. Er også litt

nysgjerrig på hvordan dette avtrekket er konstruert. Etter noe research finner

jeg ingen form for rett avtrekk, så jeg får vel bestille litt aluminium fra Ebay

og lage meg en avtrekker selv. Da får jeg iallefall avtrekkeren akkurat slik

jeg vil ha den.

 

(To steg er har da ingen på virkning i inngrepet mellom delene inne i avtrekket

det er dødgang fra ytterpunktet i avtrekkeren til hvor kontaktpunktet kommer i

berøring med neste del.)

 

Våpenet er også litt tyngre enn forventet og det er litt fremtungt jeg vil ha

balansepunktet 5-6cm bakover. En ny ladearm i aluminium tror jeg vil ordne

opp i litt av det. Får se om jeg får tak i noen med tilgang til en dreiebenk og

kanskje en fres som kan hjelpe meg der for en fornuftig penge.

 

Jakten på et stokkemne er også igang, trenger ikke noe fancy++ grade emne

bare et godt, tørt og fornuftig priset stykke valnøtt som er klart til skjæring.

Håper å finne dette i Norge, bestiller jeg fra utlandet må det ligge ett år eller

to før jeg kan begynne å skjære i det

Rettere grep, et flatere forskjefte, bedre balanse og lettere vekt er

hovedmålet der. Selvfølgelig om treverket ser pent ut er jo ikke det noe minus.

Men det er ikke noe jeg vil betale for. Litt lettere å sette kniven i et trestykke til

500 kr enn et til 5000kr :smile:

 

Om jeg ikke får tak i skjefte emne "raskt" så må jeg lage meg en ny avtrekker bøyle

IMG_9911_zpscde124ad.jpg

Denne løsningen er meg et mysterium, det ser jo rett og slett jalla ut. At de ikke har

laget skruefestene flush med grepet og fremskjeftet forstår jeg ikke? Det skjærer i

øyet og drar ned et ellers så pent våpen. Rowan engineering lager metall avtrekkerbøyler,

men også de er forsenket på samme måte som orginalen? Hmmm... Får bestille enda et

stykke aluminium fra Ebay....

 

Skal skyte litt med det først, men har allerede kjent at det kunne hatt godt av litt

innvending polering og bedre smurning, må få Weihrauchen til å iallefall føles like

smooth som Stoegeren min, det er da et minste krav :P

 

Kanskje det blir litt flere tråder på luftforumet om folk er interessert? :smile:

 

Når det gjelder ammo så er jo JSB selvfølgelig i første rekke for test. Har vel noen

bokser med standard match og express liggende. Er nesten tom for heavy så får

bestille et par bokser med det.

Vil også prøve H&N field target trophy og Barracuda match.

 

Airgunbbs er et meget bra forum ja, MYE kunnskap og inspirasjon der ja :D

 

Gullvingen: Jeg skal lage en tråd om rekyl demper, er nesten ferdig med Solidworks.

der kan vi diskutere dette litt og evnt. skal jeg lage noen reviderte filer.

Link to comment
Share on other sites

PS. PerUlv69:

Nå har jeg tatt litt i en Weirauch HW97k Og jeg må si at den er ikke så mye

lettere enn en FWB300s.

Avtrekket kan heller ikke måle seg med avtrekket i FWB'n

Om jeg måtte velge en av dem hadde det uten tvil blitt FWB 300s'n. Den er

rett og slett mye bedre konstruert. Det er forskjellen mellom et våpen som

kostet 18000kr og et som koster 4000. Det ligger noen flere timer i design og

maskinering der ja :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse, dumle! Flott våpen. Det ville vært artig om du postet bilder av hvordan fremgangen din med våpenet blir. Absolutt inspirerende å se at du skal lage skjefte... Jeg har selv et tre som ville egnet seg veldig bra, på alle måter.

 

Jeg har kommet i kontakt med jobbens luftgeværklubb. Jepp, burde visst om den, men slik er nå det. Bane og fine eldre FBW 600 gevær. Sparte meg for endel lapper ;). Ypperlig for trening. Nydelige våpen å skyte med.

 

Dvs at et kjøp nå vil være kun for moro opplæring av ungene på et rolig sted. Da blir det ikke FBW eller konkurransegevær.

 

Da er kanskje Weihrauch 30 tingen... eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Pm meg om du ikke trenger treet lengre :smile:

Har laget et skjefte tidligere og gleder meg til å sette igang igjen.

 

FWB 600 ja, så bra! Det er fine saker det :smile:

 

Driver å researcher litt rundt Weihrauch og rekord avtrekket. Har bare prøvd det et

par ganger så jeg kan ikke si så mye om det ennå. Det var nok ikke like godt som

FWB avtrekket, men det virket ikke altfor ille, jeg tror jeg skal få litt skikk på det.

 

Kommer først til å demontere avtrekket skal rense det for fett, slipe og polere litt og

se om jeg kan få gjort det slik at jeg kan få til et justerbart 1'ste steg. Har studert det

litt og mener jeg har funnet en eller to løsninger.

Standard løsningen er å bøye litt på en tapp på kassa, men jeg liker ikke det prinsippet.

Å bruke en hammer til og justere avtrekket syns jeg virker litt uraffinert.

 

Leker litt med tanken om å montere en justerbar FWB avtrekker på den. Litt fikling så

tror jeg det skal gå greit, Trenger en FWB- og en ekstra rekord avtrekker. eller kanskje

jeg bare bruker en bit aluminium. Jeg får se hvor komplisert delene er.

 

Jeg har funnet et sted hvor jeg får en ny original avtrekker for en rimelig pris, men jeg

vil helst ha tak i en brukt en. Jeg ideen om å forvandle noe som i utgangspunktet er

ubrukelig til noe unikt og funksjonelt :)

 

Men det får vente til jeg lager ny stokk så jeg vet nøyaktig hvor jeg vil fingeren. Det

hadde vært fint å få flyttet grepet et par cm fremover. Jeg tror det hadde vært bra for

balansen da jeg syns det er litt fremtungt nå.

 

Ser også at Weihrauch har vært ganske rause med fettet da dem satte sammen våpenet.

Tenker det er litt å hente på en rens, avgrading og polering av all innmaten før det blir

smurt opp med en litt mere avmålt mengde LT2 fett.

 

Har ikke noen chrono, så samlinger på 40m og sansene får tale for resultater.

 

Litt poster kan jo det jo fort bli, bare morsomt å få litt innspill på det en driver med.

Link to comment
Share on other sites

er vel og bra, rett ut sagt, hyggelig, at det er blitt en form for varm ""luftvåpenforbrødning" mellom perulv og dumle. Mangt og mye som

kan være nyttig å lese. Men endel av kommunikasjonen kan godt holdes

på pm. (personlig melding). Noe av probl. med forumet/kammeret, er så

uendelig mange innlegg ..

Kun et velmenende råd.

Link to comment
Share on other sites

Ja skal nok en dugelig stor rot til for å ha nok virke til en stokk, men til grepsplater på håndvåpen, knivskaft etc er røtter undervurdert.

Det lages kniver på Geilo med skaft av amerikansk valnøtt, da røtter.

 

Dette er et diskusjonsforum og jeg synes ikke at man skal privatisere trådene fullstendig.

Egne meninger og ytringer bør det være rom for.

Derav meninger og ytringer av høyst privat karakter bør selvsagt foregå via PM.

Link to comment
Share on other sites

Mangt og mye som kan være nyttig å lese. Men endel av kommunikasjonen kan godt holdes

på pm. Noe av probl. med forumet/kammeret, er så uendelig mange innlegg ..

Kun et velmenende råd.

 

Hører hva du sier :smile: Selv om jeg ikke er enig i at det er for mange poster her på luftforumet, er jeg enig i

at det for kan bli for mye personlig informasjon i en tråd. Av og til kan det kan være vanskelig å skille mellom personlige tanker og tekniske data og det er lett å gå litt off topic.

Personlig mener jeg da at; inntil en viss grense, er det strengt talt bedre at diskusjonen flyter relativt fritt og det blir litt overflødig informasjon og litt vennlig banter enn at ingen gidder å poste :wink:

 

Jeg kommer til å lage en egen tråd rund Weihrauchen og alt det jeg gjør med den. Jeg kommer til å begynne

med den i Jula, den kommer til å være litt mer topic rettet. Dette er ikke min tråd, men jeg tror den var ment som en mer generell tråd for å samle litt generell info for å danne seg et generelt bilde.

MVH.

Link to comment
Share on other sites

Ja skal nok en dugelig stor rot til for å ha nok virke til en stokk, men til grepsplater på håndvåpen, knivskaft etc er røtter undervurdert.

 

Røtter er bra er enig der, men de er også problematiske. Harde på verktøyet og kroppen. En rot bør være av en

viss dimensjon for at den skal være til nytte ja. Også lar en roten stå kan jo treet komme opp igjen om forholdene

er tilstede.

Skulle hatt en slik maskin:

Link to comment
Share on other sites

Et fornuftig innspill det siste. I utg.punkt lett å forstå ønske om umiddelbart avtrekk når man finner

siktepunkt, og mulig slik på noen konkurransepistoler, men hvert fall for min del, ville fjerning av 1trinn virke heller utrygt på en noe sterk rifle. På et vis taper man også kontroll på avfyringen.

Link to comment
Share on other sites

He, he, jeg noterer at det er endel tvil rundt modifisering av Rekord avtrekket :mrgreen:

 

Rekord avtrekket er i utgangspunktet et veldig billig avtrekk, det er billig produsert.

Jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal kunne modifiseres med litt individuell

oppmerksomhet.

 

Om en søker litt på internettet er det ikke vanskelig å finne ettermarkeds avtrekker

til Rekord med justerbart avtrekk. Det er også flere berømte tunere som tuner

avtrekket med diverse modifikasjoner. Den mest brutale leverer et avtrekk med en

avtrekker vekt på litt over 40g.

 

Jeg satt akkurat på telefonen med Steve Pope (Han som lager V-Mach tune kit) og vi

snakket også endel om Rekord avtrekket. Han kommer også til å snart selge en

ettermarkeds avtrekker til Rekord m.m. Hans mods gir et justerbart 1'ste steg og en

avtrekkervekt på ca 80g.

 

Jeg tror det er med en avtrekker mekanisme som med mye annet, om en ikke har

noen som helst anelse om hva en driver med, bør en styre unna.

Etter å ha studert mekanismen i Rekord en stund nå, ser jeg ingen grunn til at det

ikke skal kunne forbedres betraktelig uten at det går ut over sikkerheten.

 

Jeg har bestilt en ny avtrekker, slik at jeg har en til å eksperimentere med og

eventuelt en i reserve om jeg syns det hele blir utrygt. Det kostet bare 150,- tilsendt.

 

Jeg SKAL bygge om avtrekkeren så jeg får montert et rett og justerbart avtrekkerblad

på den. da jeg skal ha et rett "pistol" grep på den og skal flytte grepet ca 3cm fremover

for en bedre balanse. Da i mine øyne er best å få berøringspunktet på avtrekkerbladet

så rett over hengslings punktet som mulig.

 

Ellers skal jeg først leke litt med den innmaten som er i bøssa, slipe og polere litt for

å se hvordan det blir. Men jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å bestille det

svakeste tune kittet fra V-Mach 11-12 ft lb Da ifølge Steve Pope selv gir en rifle som

er litt roligere. Han mente at 15ft lb kittet ikke var mindre presist. Men målinger viste

at rifla ble litt stødigere ergo ble litt mere "presis".

 

Jeg har tittet litt rundt etter stokk emne og tror jeg velger ett fra Vaageland våpen. De

er ikke så ivrige på å besvare mail, sende bilder og mål, men jeg får mase litt på dem

senere :smile: Har funnet noen alternativer fra USA som ser mye penere ut, men jeg

er litt nervøs ang å umiddelbart begynne å skjære i et emne som har blitt sendt jorda

rundt. Ville eventuelt ha latt det ligge igjennom 4 sesonger for å være sikker på at det

er stabilisert. Det er iallefall det jeg har lært om treverk som opplever drastiske klima

endringer.

Om noen vet av non andre som kan levere eller har et rimelig stokk emne i Norge så

gjerne send meg en PM!

 

Første runde begynner i Jula. Da stikker jeg på hytta og begynner testing. Har ikke

noen krono ennå så det hele blir basert på presisjon og følelse. Skal ta bilder av

hele prosessen og 97 posten begynner i januar.

 

Om noen I Oslo eller Moss området har en krono og/eller en avtrekker vekt de kunne

tenke seg å låne vekk i Jula så send meg en PM :smile: Utstyret vil bli pent behandlet.

Da kunne det ha blitt litt mer vitenskap bak posten også.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er ikke at det er utrygt å justere rekordavtrekket til å gi et lett og presist trykkpunkt. Dette har jeg selv gjort på flere av mine rekord med hell.

 

Slik jeg forstod det du skisserte i første omgang, ville du bygge om avtrekket til et lett og kort direkteavtrekk, og det er det jeg mener er utrygt, og som bekreftes som utrygt av FAQ'en til Paul Watts.

 

Men jeg har kanskje misforstått deg?

Link to comment
Share on other sites

Poenget er å få et kort, presist og lett avtrekk ja.

1'ste steget tenker jeg å gjøre justerbart ved å montere inn en skrue

slik at jeg kan justere det fra der det er i dag til det løser ut uten at

avtrekkeren flytter seg lengre bakover.

 

Når jeg har laget nytt skjefte kommer jeg til å kappe av avtrekkerbladet

og montere på avtrekkeren bladet fra den ene FWB'n og montere et Mec

avtrekkerblad på den istedenfor.

 

Du hadde nok misforstått litt ja. Fort gjort det :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt det kommer, har ikke begynt ennå. Det kommer så sakte inn litt deler her og der.

Skal begynne når jeg kommer på hytta :)

Begynner på en ny 97 topic når jeg kommer tilbake. Der blir det bilder, beskrivelser, resuiltater,

linker til deler og relevant informasjon etter hvert som prosjektet utvikler seg:wink:

 

Har ammo på vei inn i fra alle kanter av verden.

JSB heavy 4,52

JSB exact 4,53, 4,52

JSB Express 4,52

H&N FIELD TARGET TROPHY

H&N FIELD TARGET TROPHY POWER

AIR ARMS DIABOLO FIELD 4,52

+ Alt det jeg har fra før, bør vel finne noe som passer.

 

Merkelig at det skal være mye billigere å bestille bly ifra utlandet og sende det verden rundt, enn

å kjøpe det ifra Norge?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...