Jump to content

Hjelp til identifisering av Verney Carron sideligger kal 16


erikraude

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lest en god del av trådene her det siste året, men ikke registrert meg før idag. Det var selvfølgelig en forumbruker som hadde skylda i det. Etter å ha lest trådene til Raudnakke om vedlikehold og restaurering av treskjefter begynte det å klø i sløydfingrene, og siden jeg både hadde lyst på litt av linoljebrygget hans og jeg hadde håpa på litt hjelp på veien trengte jeg en bruker, så her er jeg.

 

Hagla jeg hadde tenkt å gi litt kjærlighet er kanskje ikke antikk (men hva vet vel jeg), men det virka som det var i dette forumet man spurte om sånt.

 

Hagla kjøpte jeg for en tusenlapp eller så for en del år sia, og det er en pen liten sak, men jeg veit egentlig fint lite om den. Jeg veit for eksempel ikke når den er fra, hvilket potensiale den har, og om jeg kommer til å stå igjen uten syn, hørsel eller fingre hvis jeg brenner av moderne patroner i den. Sånt virker det som det er nok av folk her som veit noe om, så jeg tenkte dette var et godt sted å starte.

 

Jeg har tatt noen bilder som forhåpentligvis kan virke opplysende. Om det er andre slags bilder som hadde vært bedre, så gi meg beskjed. Jeg har rota bort stativet mitt, men det så ut som resultatene ble akseptable også i blitzlys.

 

normal_DSC_7086.JPG

 

normal_DSC_7089.JPG

Jeg har forstått at St Etienne er byen disse produseres i.

normal_DSC_7096.JPG

 

normal_DSC_7105.JPG

Disse mystiske runene kan åpenbart fortelle det meste til de innvidde. Til meg sier de svært lite.

normal_DSC_7104.JPG

 

normal_DSC_7109.JPG

 

normal_DSC_7093.JPG

 

normal_DSC_7095.JPG

Skjeftet har en eller annen gang før min tid fått seg en trøkk. Er dette gjennomførbart å lappe på? Jeg ser for meg å gjøre et rett snitt i lengderetningen og skjøte på en liten trekant. En ny kappe burde den vel også få, børsa. Innspill?

 

For å oppsummere: Hva i alle dager er det jeg har kjøpt? Kommer denne til å ta livet av meg hvis jeg bruker den til lerduer og fuglejakt? Jeg har vel allerede prøvd den et par skudd, men det var for mange år siden da lykken var større enn forstanden. Og ikke minst, kan den restaureres?

Link to comment
Share on other sites

Det meste kan pusses opp og restaureres. Om haglen er verd det er en annen sak, det er ikke mulig å vurdere slakk og slitasje på kritiske deler ut fra bildene, det må en børsemaker vurdere. Treverket vil du kunne få bra til.

Fra bildene virker det som om kolben er bygget for høye fasaner, og den kan da bli vanskelig å bruke på vilt som er nær bakkenivå.

Bedre bilder og din følelse om i hvilke høyde du sikter når kolben føles mest riktig vil gi et hint om det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en lenke som viste en del franske trykkmerkinger (Trykkprøvemerkinger).

 

Det kan se ut for meg som om løpa er merka med St.etienne med en krone over, som tydeligvis skal bety st de tåler 1000kg/cm2, og kammerne merka med Definitive Proof no 2 (krona med PT under). Lyder dette fornuftig? Det å tolke disse nerkingene virker litt som å drive seid på meg, så jeg skulle gjerne hatt innspill fra noen med større erfaring.

 

@Chiefen, du mente den var trykkskutt til 650 bar, er det på grunn av 6,5-merkingene på kamrene?

 

Ellers er hagla relativt teit og fin. Litt bevegelse er det, men ikke mange mm. Fint lite rust er det også. Jeg er egentlig imponert over standen hagla er i, men jeg har jo ikke brukt den stort, og den trenger jo ikke være særlig gammel. Ingen som har noen ide om når den kan være produsert?

 

@Per-S Om det er verdt det økonomisk å shine opp hagla er ikke så nøye. Jeg tenkte ikke å legge mye penger i det, bare en del timer med pussepapir og linolje. Stålet ser ut for meg å være mer enn bra nok som det er. Det jeg lurte mest på var om børsa kunne brukes med modene ammo. Hvis den bare er veggpryd og ikke et jaktvaaben er det jo ikke så mye vits i.

 

Hvis det stemmer at den er godkjent for 1000kg/cm2, er det godt nok for moderne patroner i kaliber 16? Jeg veit ikke helt hva de ligger på, eller hvordan jeg finner ut av det.

 

Hva angår trangboringene tok jeg fram skyvelæret igår. Ser ut som det ene løpet er litt åpnere enn det andre. Er det mulig å finne trangboringsgraden ut fra diameter på munninga?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok et par bilder til idag, som kanskje kan hjelpe. Jeg kom på at jeg kunne øke kontrasten mellom tekst og bakgrunn. Det gjorde ting litt enklere, ihvertfall.

 

normal_DSC_7132.JPG

 

Jeg tror disse to merkene sammenfaller med to av merkene fra tidligere linka oversikt over trykkprøvemerkinger. Gi meg gjerne tilbakemeldinger om jeg er helt på jordet her.

 

normal_DSC_7134.JPG

 

Munningsdiameteren var visst ganske lik, ja. Noen som veit hva slags trangboring det er? Og hvor i Osloområdet det kan være greit å få åpna dem litt (mye) hvis det er full trangboring?

 

normal_DSC_7140.JPG

 

normal_DSC_7139.JPG

 

Ellers annet på våpenet det er interessant med bilder av?

Link to comment
Share on other sites

Det ser da ut til å være forskjell; om lag 17,1 mm på høyrepipa og 16,8 mm på den venstre. Etter litt omregning fra denne tabellen alstå omtrent sylinder på høyre og henimot Skeet II på venstre. På norsk: en innsnevring på 0,3mm ifølge denne tråden (riktifgnok om 12 gauge) vil da tilsvare sylinder(eller forbedret sylinder) og 1/4 trangboring. Når det er sagt; en børsemaker har som regel måleverktøy som kan hjelpe deg med å fastslå trangboringsgraden. Ville testet på papp før noe ble gjort, kan jo være den er helt i orden som den er :-)

Link to comment
Share on other sites

De er såpass små forskjeller, ja. Da er det vel verdt å sette et par ladninger i noen pappskiver før jeg tar den med til børsemakeren. Jeg begynner å glede meg til å få denne hagla i stand, jeg liker den egentlig veldig godt, men den har samla støv i skapet i årevis, stakkars.

 

Er det noen som kjenner eller har en god kilde til trykket i kaliber 16-patroner? Bør jeg være innafor med normale ladninger?

Link to comment
Share on other sites

Den burde tåle normale ladninger. Jeg ser ikke om den er merket 16/65 eller 16/70.

Dersom den er gammel kan den være beregnet for 65 mm patroner og ikke 70 mm. Det er farlig å skyte 70 mm patroner i 65 mm kammer.

Skaff deg noen litt svakt ladde patroner for å prøve trangboringen, det er forskjellen på løpet og innsnevringen som er viktig, ikke målet i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den er 65, uten at jeg er sikker på det, men det står 6,5 under begge kamrene. Kan det være en pekepinn?

 

Edit: Evt andre måter å måle kammerlengde på? Jeg hadde ti skudd i 16/70 liggende i en uåpna pakke. De glir rett inn, men det kan faktisk være at jeg aldri har skutt med børsa. Åssen er det å få tak i ammo i 16/65? Noen som fører?

Link to comment
Share on other sites

På tide med en liten oppdatering, om noen fortsatt følger med (og kanskje på tide å flytte denne tråden over til prosjekt-subforumet, egentlig, siden det ser ut som jeg ikke kommer så mye videre med identifiseringa).

 

Jeg tok en tur innom Intersport Bogstadveien (som er i Kirkeveien) siden jeg så Schou importerte skudd i 16/65, og fikk beskjed om å pælme hagla og kjøpe en ny. Det var selvfølgelig uaktuelt, så på tips fra intersportmannen tok jeg en telefon til Landrø på Lillestrøm. De hadde ammo, og en kjapp kjøretur og et veldig hyggelig besøk i butikken seinere (takk til gutta på Landrø) satt jeg på 25 skudd i 16/65, Eley Vismuth (tror jeg). Uansett med trykk på 850 kg/cm2, noe som burde være trygt hvis min tolkning av stemplene på pipene stemte.

 

En litt mer omfattende kjøretur seinere var jeg på lerduebanen på Løvenskjold (også veldig hyggelig), som også hadde skudd i 16/65, trykksvake og stålfrie. Jeg endte opp med å kjøpe en pakke der, og heller spare jaktammoen til jakt, siden tilgangen på jaktammo er litt dårlig. Det var vel femmere jeg fikk kjøpt på Landrø, og jeg kunne velge hva jeg ville, så lenge jeg ville ha femmere. Blir kanskje ikke børsa for tiur, dette. Til det har jeg uansett tolveren, så akkurat det kan jeg leve med.

 

Jeg brant avgårde mine 25 skudd, noen med høyre og noen med venstre løp. Det høyre hadde et par klikk, akkurat som om børsa ikke var ordentlig spent opp. Ingen motstand da jeg trykka inn avtrekkeren, bare frigang. De gangene det smalt (og det var de fleste) virka det som ting gikk som det skulle. Jeg sier virka, for jeg traff jo faenmeg ikkeno. Nå visste jeg fra før at jeg ikke utgjør noen akutt fare for de orange leirefrisbiene, men at det skulle være så dårlig... Jeg bestemte meg for å se om det var monteringa det var noe galt med, så jeg prøvde en håndfull skudd med børsa ved skuldra fra start, og da splintra plutselig duene. Det er med andre ord drep i børsa, det er teknikken det svikter på. Skjeftet på denne hagla har en ganske annen profil enn den jeg vanligvis bruker, så det var kanskje ikke så rart at det ikke satt med bare et par forsøk i boden, men her må det øves hvis denne børsa skal lage annet enn hull i lufta. Uansett godt å se at det ikke var våpenet det sto på.

 

Siden børsa tydeligvis fungerer ihvertfall sånn noenlunde har jeg bestemt meg for å se hva jeg kan få til med oppussing. Jeg har begynt å sikle ned stokken, og det kan se ut som det er noe ganske så fint tre under noen lag møkk og gammel olje. Andre ting tar tid, så det er ikke så langt jeg har kommet, men om det er interesse skal jeg poste noen bilder etter hvert som prosessen skrider fram. Jeg har sendt en PM til Raudnakke etter olje, men han har visst ikke vært pålogga siden Ålesund brant, så vi får se om jeg må koke opp min egen. Linolje og terpentin har jeg ihvertfall nok av.

 

Hvis noen har noen tips om det sviktende avtrekket hører jeg veldig gjerne fra dere. Andre innspill er selvfølgelig også fortsatt veldig velkomne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...