Jump to content

6,5 x 55 til Merkel drilling - hylseproblem


Tomas

Recommended Posts

Dette startet med at jeg var på skytterbanen og samlet opp en del Norma hylser, tok for gitt at disse hylsene var engangsskutt. Tenkte som så at her er det en del penger spart. Ladet disse nok en gang, og kan ikke huske at jeg da hadde noe kamringsproblemer . Ved andre gangs lading ( 3. ) så begynte problemet med at børsa ikke ville igjen ( har ikke presset noe sammen, lar bare top leveren gå i lås av seg selv, da har jeg erfaring med en Tikka kombi fra gammalt av at den ikke likte patroner som ikke " entret " kammeret ). 6,5 hylsene ble målt og hvor en del da oversteg 55 mm i lengde, trimmet samtlige hylser ned til 54,75 som er oppgitt trimlengde. Kjørte de igennom sizedien og har fremdeles en del hylser som ikke entrer kammeret, enten de er isatt tennhette ( NB! denne er satt dypt nok ) eller ferdigladd med kule ( 100 grain ) som har god friflukt. Sizedien står 0,30 milimeter over shellholderen når shellholderen er på topp ( hva er riktig mål? ). Er dette målet som gjør at en del hylser får " komprimert skulder, hvor skulderen " klemmes ut og som da fører til kamringsproblem. Jeg klarer ikke å se slike feil med de hylsene som ikke kamrer, hva annen grunn kan det være?

 

Hvordan vil sizedien forme hylsene om det er oppsamlinger av hylsefett inne i dien ( normalt så får man bulk i hylsa om den er påført for mye fett ), skal sjekke dette og vaske utav den med whitesprite, og så blåse den rent med trykkluft for å se hvordan dette påvirker kamringen.

 

Diene som benyttes er standard RCBS i en Rock chucker presse. Takknemlig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Som du selv er inne på: Et resultat av å være hjemmelader er at man blir gjerrig...

 

La alt "gull" av tomhylser du ser i søppelbøtter være akkurat det: Søppel. Og kjøp dine egne nye hylser, ev. lade om fabrikk-ammo du selv har skutt. Dette er en god regel uansett kaliber og våpen, men spesielt i de svakere bryt-våpnene, som i tillegg ofte har kammerdimensjoner som ikke godtar hva som helst, eller som er så romme at hylsene ekspanderer så mye at det blir problemer å presse dem om i en trang standard-die.

 

Mitt råd er altså: Slutt å spekulere og kast hylsene, og lad kun nye eller egne engangs-skutte hylser.

Link to comment
Share on other sites

Takker for at du tok deg tid til å svare. Må likevel tilstå at jeg ikke føler at noen virkelig teknisk forklaring ikke er oppnådd. Det er vel kanskje litt flaut å innrømme at jeg har ladd patroner i ca 40 år. Utav disse 40 årene burde det ha kommet en viss forståelse for problemet. Regner med at andre dier vel kunne ha avhjulpet problemet, eller annet justering av diene. Av bryt våpen har jeg ladet kun til fire ulike våpen. Først denne Tikkaen i 222 Remington som ble ladet med Lyman dier, tvilende at det var hylser hentet opp fra skytebanen som var opprinnet til ammo den gang for ca 40 år siden, og der fikk jeg fra tid til annen problemer med kamring. De to andre børsene var Valmet 212 i samme kaliber ( som vel ble ladet med samme Lyman diene ), hvor jeg ikke kan huske at vi hadde noen slike problemer, men det kommer selvfølgelig an på kammerdimmensjoner . Drillingen jeg lader til nå er produsert etter 1990. 6,5 hylsene blir helsizet i RCBS dier og burde vel da få tilbake dimensjoner som dien angir, er denne antagelsen feil bøyer jeg meg i støvet.

 

Må vel gjøre en annen innrømmelse at fabrikkammo kjøper jeg bare til hagle og 22 l.r. ammo, men jeg har fra tid til annen kjøpt nye hylser, skjønt visse selger også engangsskutte hylser, noe som også har vært handlet. Gjennom de årene har jeg nok skutt betraktelig flere skudd innenfor samme budsjett, og det kan jeg takke støping av kuler ( primært til håndvåpen og svartkrutt rifler ) og lading. En trivelig hobby som jeg har bedrevet på et forholdsvis " lavt kunnskapsnivå ", men som gir muligheten til å lære av andre. Har også den gleden av å lære bort denne hobbyen for tiden og da lader vi 338 Laupa Magnum, artig børse å skyte med. Kunne kanskje ventet at skulderen ble revet av, men det er mere å betrakte som at børsa sier til deg " at nå skal jeg gjøre en jobb, og nå må du flytte deg litt ". Nb! det skytes med godt dimensjonert lyddemper så det må nok gi mye av skylden for mild rekyl, skjønt børsa er ikke noe jeg på mine 170 på strømpelesten benytter til stående skyting p.g.a. vekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ssmme problem med en drilling. Skrudde ekstra ned som nevnt over og det var løsningen

Dersom jeg tyder svare Deres riktig, så kan man kanskje trekke den konklusjonen at kammeret er " trangere " på denne drillingen enn div. andre kammer. Mitt våpen er laget etter at muren falt, om man da var flinkere med å bytte kammerbrotsjer vites ikke ( bare ville spekuleringer ). Generelt er vel ikke tyskere kjent for å slurve. Dette kombinert med noe av det beste hylsene som finnes ( Norma er vel noe av det bedre ), så burde det vel gå å få til en bra løsning. Skal prøve med begge forslagene om nødvendig. Takker igjen!

Link to comment
Share on other sites

Du forstår meg (og Jan Tore) rett, du må skru ekstra ned.

Jeg har også ladet i mange år, men dette var ukjent for meg. Jeg har hatt noen drillinger (Det er sykdom...). Først ladet jeg 7x65R til en førkrigs Anson & Deeley drilling, så solgte jeg denne og kjøpte en Krieghoff Trumpf fra 1967. Den ammoen som gikk som smør i den gamle børsa hang i Krieghoffen. Fikk store problemer med å lukke børsa, og det hang på vei opp. Løsningen ble å skru helt ned i hylseholderen, og enda en halv runde. Da ble hylsene tilstrekkelig presset. Det går å an å slipe av litt av hylseholderen, som nevnt over. Det ble en anledning for meg til å kjøpe kuletrekker... vel verdt det! Uansett; problemet ditt er utilstrekkelig pressede hyls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...