Jump to content

Skyting oppover og nedover


Rappid

Recommended Posts

Hvordan fungerer dette?

Om jeg skyter inn rifla på 90m og blinken står litt lavere enn det jeg står. Også skal jeg skyte på noe som er 200m unna og litt over meg ?

Det letteste jeg jo selvsakt å sette opp blinker for å se hva som faktisk skjer. Men tenkte å spørre her først

Link to comment
Share on other sites

Med de avstandene du nevner er det i praksis ingen forskjell før du skyter mer enn 30 grader opp eller ned.

På lange hold har dette betydning.

Den mest korrekte metoden er å måle avstanden til skiven og finne hvor mye siktet skal justeres. Så ganger du siktejusteringen din med cosinus til vinkelen skiven avviker fra horisontalen og justerer med den verdien du da får.

Siktejusteringen skal alltid være mindre enn ved samme avstand og horisontal skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer dette?

Om jeg skyter inn rifla på 90m og blinken står litt lavere enn det jeg står. Også skal jeg skyte på noe som er 200m unna og litt over meg ?

Det letteste jeg jo selvsakt å sette opp blinker for å se hva som faktisk skjer. Men tenkte å spørre her først

Skal dette ha noen effekt må nok blinken stå mer enn "litt" lavere enn deg.

Når det gjelder innskyting på 90 meter så vil du få et lavere treffpunkt på 200 meter. Her på Kammeret er det noen som har et program inni datamaskinen sin som skal kunne svare på all slags spørsmål når det gjelder ammunisjon og treffpunkt. Et slags Nytestamente for ladenerder. De kommer kanskje på banen etterhvert og kan svare på problemstillingen du presenterer.

Selv har jeg en gammel Mauserkasse med et aldeles ypperlig kaldhamret løp i 6,5x55 som jeg har satt sammen til jakt på forskjellige hold. Den er skutt inn på 180 meter og da mener jeg meg dekket på alle hold opp til 220 meter som er det lengste holdet jeg har på faste posteringer. Nå skyter jeg stort sett i motbakke så det med nedoverbakke kan jeg dessverre ikke si jeg har allverdens erfaring med. Erfaringen min med skyting og unnabakke er at hvis du skyter en hjortebukk høyt opp i en bakke og det er snø , så skal du være veldig påpasselig når du skal dra den ned så den ikke sklir inn i beina dine og spidder deg med hornene. Døde hjortebukker er slett ikke ufarlige.

Link to comment
Share on other sites

Dette er diskutert så mye at jeg nesten vil fraråde å diskutere det mer. Og Per-S sier det viktigste for vanlig jakt på steder folk kan gå. Men likevel:

 

Det alle er enige om er at om du skyter oppover så går kula oppover, til å begynne med iallefall, og skyter du nedover, så går den nedover :roll: Men så har det gjerne stoppet der.

 

En vanlig oppfatning ( :wink: dvs. det jeg og de fleste andre som har prøvd å sette opp en blink og skyte på den, samt løsningen fra alle ballistikkprogrammer) er at en treffer noe høyere ved skyting i skråbakke. Det er større forskjell jo brattere, og jo lengre - og jo krummere kulebane.

Om en skyter oppover eller nedover betyr lite, før på idiotiske hold, mer assosiert med artilleri...

 

Min tilnærming er at en gjerne bruker forskjellige metoder for å korrigere/kompensere. På kort hold og små vinkler så kan en holde et klikk eller to under om det er veldig bratt. Litt lengre eller brattere 2-3 klikk. Blir det lengre og brattere er det aller enkleste å laste ned en ballistikkapp til telefonen.

En hurtigløsning er å multiplisere avstanden (målt), med avstanden (horisontalt), altså målt avstand x cos(vinkel). Denne metoden blir galere og galere med avstand og vinkel. Et stykke lenger ut kan en multiplisere antall klikk justert med cos(vinkel), men det og blir feil, og en har uansett allerede telefonen oppe. Telefonen måler jo også som regel vinkelen istf. egen gjetting, og det er ikke alle som husker cos(enhver vinkel) heller.

 

Eksempel:

308Win typisk, 30°, 200m, 2klikk ned, 30°, 300m, 3 klikk ned

 

Jeg ble lei av en slik diskusjon for et par år siden, og gikk ut og prøvde. Vinkler oppi 55°, og avstander fra 300 til 1300m ble prøvd - og, big surprise, Ballistikkprogrammene gir eksakt riktig svar.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 illustrerer det veldig godt med antall klikk over og under. Det har i praksis teoretisk interesse - nesten. Et tilfelle der det har praktisk betydning er hvis du skal skyte ekorn på 100 meters hold i bratt nedoverbakke og børsen er innskutt på 90 meter.

For storviltjakt har det mer betydning at jegeren trener jevnt gjennom på skyting hele året, kan plassere skudd på rett sted og kjenner sin begrensing. For illustrasjonens sak så er et hjortehjerte ca 15x10 cm. Så kan du se hvor mange klikk du må skru for å endre treffpunktet 1 cm på hundre meter. Da får du en viss peiling. I svært mange tilfeller konstruerer vi problemer. Dette med skudd i mot- og unnabakke er et slikt område.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...