Jump to content

Cence øreprøpper?


stomperud91

Recommended Posts

Skulle og ønske noen delte sine erfaringer :)

Finner noen gamle tråder der de er nevnt, men ikke noen brukererfaring.

Ellers finner jeg lite info, annet enn fra de som promoterer Cens.

 

Jeg har pratet med både Earfoon og Hantek Audio som fører Cens.

Naturligvis er de positive til produktet :)

Nevnte for Hantek at de burde fått til en test der Cens ble målt opp mot tilsvarende produkter fra andre leverandører...

 

Kan tenke meg å prøve Cens Proflex pga mykt matierale (Silikon).

Cens Digital (Hard akryl) ligger litt dypere, og er mindre utsatt for "vind sus" (i følge selger).

 

Det kommer og nye programmer på Cens proppene, selgerne vet ikke når.

Det kan uansett være smart å vente til dette er på plass om en vil ha Cens.

 

Jeg har tatt avtrykk for framstilling, men sliter med å bestemme meg.

Cens Proflex er nesten dobbel pris i forhold til Soundscope fra Starkey med NJFF medlemskap

(Ved flere programmer på Cens og teleslynge for kommunikasjon).

 

Faller vel på Soundscope om det ikke kommer fram noen bra Cens erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

På bane bør du bruke klokker, evt over proppene. Har sjøl Soundscopes, men på bane (og særlig overbygd bane med vegger) holder det ikke med bare propper. Lyd går også inn gjennom ørebeinet som er helt ubeskyttet uten klokker. Jeg bruker mine under klokkene, da er jeg også beskyttet sjøl om noen skulle skyte uten å si fra først. På jakt bruker jeg kun proppene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da er proppene motatt og prøvd ut....

 

Jeg er stort sett skeptisk til ting, men dette overasket meg, posetivft

 

Ut i skogen og skyte i dag , det snødde som faen så på med lue.... Proppene sitter perfekt i øret, til med med bevegelse i ansiktet...

Hører godt ting rundt deg...skuddene dempes på en knakende bra måte.. Blir spennende og prøve de på bane i morgen... 6/12/14

Link to comment
Share on other sites

Nei vel, nei?

 

På bane bør du bruke klokker, evt over proppene. Har sjøl Soundscopes, men på bane (og særlig overbygd bane med vegger) holder det ikke med bare propper. Lyd går også inn gjennom ørebeinet som er helt ubeskyttet uten klokker. Jeg bruker mine under klokkene, da er jeg også beskyttet sjøl om noen skulle skyte uten å si fra først. På jakt bruker jeg kun proppene.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg gn resound propper for noen år siden som jeg bruker på jakt og er greit fornøyd med. Men en ulemper er en konstant men lav bakgrunnslyd, en slags lav susing. Tenker ikke så mye over det når jeg bruker proppene men du så godt det er å ta de ut etter en dag på jakt. Er dette normalt? Kan jo være at teknikken på de nyeste modellene er bedre sånn at en slipper dette.

Mvh Bingo.

Link to comment
Share on other sites

På bane funker kun ørepropper veldig dårlig. Ved så høye lydtrykk det snakkes om her, entrer mye av lyden det indre øret via skallebein rundt øremuslingen. Dette er det kun klokker som beskytter mot. I tillegg er sånne "harde" formstøpte propper ikke like bra som ekspanderende propper som er satt rett i. Jeg bruker selv starkey sine soundscopes, men på banen i kombinasjon med klokker. På jakt bruker jeg dem alene. Husk at lyden på standplass kan bli 2 -5 ganger så høy i forhold til hva du hadde opplevd ute i det fri.

Link to comment
Share on other sites

Skal ta meg bryet å legge inn min korte erfaring med mine propper.

 

Har hørselskade på ene øret, så anskaffet meg cense propper for å gjøre det eneste jeg kan med hørselen og det er å begrense skaden.

Kjøpte cense pro flex digital 2, om jeg ikke husker helt feil. Aktive moduler med 2 programmer og mulighet til å bytte ut til kun passive filtre. Fulte med hard eske til alt utstyr, futural til reise, batterier i lange baner,redskap for rengjøring og batteribytte. Kvalitetsfølelse på alt som følger med og proppene selv.

 

På komforten har jeg ingenting å utsette. Sitter som støpt i øret og kan brukes i mange timer uten ubehag. Lett å sette inn og like lett å ta ut.

Batterilevetiden er oppgitt til 400 timer, noe jeg ikke har klart å bruke opp enda. så her får man bare stole på produsenten.

Programmene fungerer som oppgitt et for bane og et mere følsomt for jakt. Bruker kun det for bane så langt siden jeg synes det gir meg et litt minde "masete" lydbilde med alle svake lyder som blir forsterket. Men det fungerer nok bra i skogen så lenge det ikke regner eller blåser småjævler.

 

Siden nevnte skade på hørselen gjør meg ganske ømfintelig for lyder ble det prøvd på innebygget skytebane med 22, 9mm og 357mag pistoler og ei 308 rifle vi hadde for hånden. Proppene dempet tilfredstillende som eneste beskyttelse. Har tidligere brukt sordin pro-x eller hva betegnelsen er med stort hell ved pistolskyting, men på rifle har klokkene lagt seg ann på kinnstøtten og sluppet lyd inn. Noe som gir meg øresus ut dagen.

 

Så min mening om produktet er at for min del gjør dem alt jeg jeg ønsket meg før jeg fikk dem. Fungerer på akkurat samme måte som sordin klokkene, men må jo da si at lyden er bedre i klokkene. Da lyden i proppene kan oppleves som litt "blikkboks" aktig til tider.

 

Men alt i alt: Triller terningen til en terninkast 5. Trekker for blikkboks lyd bare. Velger ikke å trekke noe på pris, selv om dem er kostbare. Men spart hørsel kan ikke måles i penger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...