Jump to content

Uklar dot Swarovski z6i 2-12x50


Esme

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Swarovski Z6i, 2-12x50.

 

Synes at doten er noe uklar, og "drar seg ut". Med at den drar seg ut, mener jeg at den ikke er klar og tydelig ved høy styrke, og jeg ser at den ikke er helt sirkulær.

 

Ved finjustering får jeg den rimelig bra, men synes at en kikkert i toppsjiktet, som også nesten er ubrukt bør holde bedre kvalitet.

 

Noen andre med erfaring rundt dette? Bare å levere til forhandler?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med røde "dotter" i S&B, Zeiss og Aimpoint er at man ikke skrur opp lysstyrken til mer enn man behøver for å få klarest mulig rødprikk.

Men jeg har også opplevd at dottene har vært uklare når jeg har lekt litt med siktene, inne eller på banen. Saken er bare at vi skal ikke se PÅ dotten, men se forbi den, på målet.

Da blir dotten altid klar. Fokuserer du tilbake på dotten kan den bli uklar.... Jeg kan ikke forklare hvorfor det er slik, men det fungerer for meg :)

 

Edit: Som andre skriver over, jeg opplever det også som helt normalt at dotten blir uskarp/dratt ut ved for høy lysstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg klarer å få den klar ved å finjustere den skikkelig. Fikk en kamerat til å se i den også, og han syntes den også var uklar / ufokusert. Som sagt, jeg fikk den rimelig bra ved justering. Det virker som det ikke er noe spesielt unormalt ved den ut fra hva dere skriver. Jeg kan jo eventuelt ta et bilde, skal vel få til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...