Jump to content

NM Langhold 2015


Guest

Recommended Posts

Det nærmer seg stevne:

 

Overnatting tilgjengelig fra fredag.

 

Oppmøte 0600 lørdag, skytingen starter 0800. Middag 1900. 64 skudd minimum, 99 maksimum.

 

Det blir en blanding av kjente og ukjente avstander, og varierende tidspress og skytestillinger.

 

Kontant betaling ved oppmøte, vær så snill å ha nøyaktig beløp.

 

Vel møtt neste helg :-)

Link to comment
Share on other sites

Løypene var meget fine i helga som var, da var det ikke behov for truger. Det er fin skare som bærer godt utenfor sporet også, og det har blitt delvis bart føre inne i skogspartiene.

 

Hvis du har truger er det greit å ta de med i bilen, i tillfelle omslag.

 

Brodder til marsjen opp kan anbefales; der er det isete nå, men vi skal kjøre opp og ned med traktor og kjetting for å tygge unna litt i overflaten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Aksel :-) Bare morsomt å arrangere når det kommer så mange motiverte og utfordringssøkende skyttere til en plass.

 

I år som i fjor var det seks baner, med kjente og ukjente avstander. I år var millingen på planker med rødmalte felter på 150cm. Vi lagde maten selv for å for rett mengde i bedre kvalitet til rett tid, noe som kun har vært mulig med hjelp fra min fantastiske kjæreste, hennes mor og min tante Birgit, som også er ganske fantastiske. Jeg har ikke hatt tid til å ta ett eneste bilde under stevnet, men det er en god del av deltagernes bilder rundt om på FB. Jeg regner med at Peder fra Long Range Design lager en ny reportasje i løpet av noen uker, da legger jeg ut link her.

 

Selv var jeg sinnssykt fornøyd med opplegget på forhånd, helt uten forhåpninger om at noen skulle skyte full score i år heller, men i år var det faktisk tre skyttere (eller fire, siden det var ett makkerpar involvert) som skjøt fullt eller traff alle mål på hver sin bane. Alle var svenske, og det er tydelig at det svenske konkurransemiljøet som har vært veldig aktivt de siste årene har skyttere som holder et særdeles høyt nivå.

 

Bane 1: Ukjent avstand under 400m, milling. Ett mål, fem posisjoner, fem minutter. Ca 100m lang løype. Ett skudd fra hver skulder i hver posisjon, to stillinger liggende, tre over stokk og stubb. Makkerparet Peder og Emil gjorde rent bord på denne banen, med full pott og poeng for skudd til overs.

Bane 2: Ukjent avstand under 400m, milling. Fire minutter, ett mål, en liten boks, fem skudd fra hver skulder i lave til høye stillinger i noen raier skrudd fast i trær. Kun ett skudd fra hver plass i "stigen".

Bane 3: Kjente avstander; 350m, 640m og 775m. Tre målarrangementer med tre mål hver, totalt ni mål. Syv minutter. Mål 1, 4 og 7 på 350m, mål 2, 5 og 8 på 640m og mål 3, 6 og 9 på 775m. Må skytes i numerisk stigende rekkefølge før man får fortsette til høyere målnummer. 18 skudd til disp. Christer fra Sverige var eneste skytter som klarte denne banen, noe jeg ikke hadde trodd at noen ville klare. Meget god skyting av Christer!

Bane 4 hadde to deler:

Del 1: Fem mål; korteste på 185m, lengste på 415m. Resten av ukjent størrelse på ukjent avstand. Tre minutter. I tillegg var det ikke tillatt å justere for vind eller avstand, kun forstørrelse og parallakse. Marcus fra Sverige hadde en uovertruffen oppvisning på denne deløvelsen, skjøt fullt hus og fikk poeng for skudd til overs.

Del 2: Ett mål, ukjent avstand. Fem tellende treff, fire minutter. 150cm planke til milling.

Bane 5 hadde tre deler:

Del 1: 1000m kjent avstand. Fem tellende treff, to minutter.

Del 2: Tre mål på ukjente avstander. 150cm planker til milling. Fire minutter.

Del 3: 10m luftgevær bedriftsskive. Kort hold, men ikke 10m. Ett minutt, ett skudd per blink. Svenske Daniel ble beste kortholdsskytter med 49 poeng på skiva, som ble til 4,9 poeng på deløvelsen.

Bane 6: Fem mål, hvorav ett på 1090m kjent avstand, øvrige ukjent. Syv minutter. 150cm til milling.

 

Resultatlisten ligger på FB, men kort fortalt svenske skyttere på de fire første plassene i indivuell klasse (Marcus vant i for andre år på rad, fulgt av Sem, Christer og Fredrik), og svensk makkerpar med Peder og Emil på topp i den klassen. Beste nordmann var Bjørnar på femteplass, som også slår meg som en fremragende skytter.

 

På søndag var Marcus den eneste som traff på kaldskuddskonkurransen, med treff på 785m fra stående start med ladd gevær i hoftehøyde på 33 sekunder. Meget fin skyting.

 

Hjertelig takk til alle velvillige sponsorer som har bidratt til årets flotte premiebord. En spesiell takk til Espen og Magnus fra Mission Critical Design som på strak arm stilte opp som skytebaneledere; dere hevet kvaliteten på konkurransen flere hakk!

 

Tusen takk til venner og familie for all hjelp med skytebaneledelse (Arne og Steinar), forberedelser av mat og lokaler (Åshild, Runa, Birgit og Steinar), og til Tom for hjelp med scoringen. Jeg regner med at Tom og Arne er med som deltakere i toppsjiktet igjen neste år :-) Den største takken går til Åshild, som lar meg forsømme mine plikter som ukependlende småbarnsfar og hobbybonde til fordel for stevneforberedelser, og som håper å kunne delta selv til neste år. Det er alle dere som gjør det mulig å holde arrangementet mest mulig friksjonsfritt!

 

Sist, men ikke minst, en stor takk til alle som møtte opp for å konkurrere og for å bli utfordret. Jeg håper dere har fått den utfordringen dere søkte, om ikke mer. Dette stevnet er til for nettopp dere som vil og som tør finne ut hvor langt ferdighetsnivået rekker, og med det kanskje finne nye treningsmomenter. Jeg er stolt over å trekke dere alle til stevnet.

 

 

mvh Christian S

 

PS:

Også i år var det frafall i tiden før stevnet. Syke barn, arbeidssituasjon og andre ting som hører med. De aller fleste varsler om frafallet, noe jeg setter umåtelig stor pris på. Tommel opp!

 

De som ikke møter uten å si fra er svartelistet. Det trenger ikke vare evig; man kan kjøpe seg av svartelista ved å gjøre opp for seg nå, eller belastes dobbelt ved en eventuell senere påmelding. Jeg er tilbøyelig til å utvise skjønn ved en god forklaring, men inntil den foreligger er det et irritasjonsmoment som gir unødvendige kostnader og siste-liten justeringer av lister, laginndelinger osv. Dette stevnet drives av private midler og søker å holde høyest mulig kvalitet hele veien for en relativt lav startkontigent, noe det skal fortsette å gjøre. Unødige utgifter merkes, derfor svartelistingen som hovedsakelig er av prinsipiell karakter. Pay up, bitches ;-)

Link to comment
Share on other sites

Åter i vardagen efter en fantastiskt trevlig, svettig och rolig helg. Längtar redan till nästa år

 

Ett stort tack till Christian och Åshild samt alla de andra som hjälpt honom att ordna denna tävling. Jag rekommenderar er som är intresserade av denna skytteform att anmäla er till nästa tillfälle. Det kommer garanterat att vara lärande och utvecklande.

Jag har själv lagt till ca 127 st "to do" på min träningslista.

 

Tävlingen var väldigt fint upplagd och proffsigt organiserad med ett bra flyt under hela dagen. Varierande och utmanande övningar avlöste varandra.

 

På kvällen serverades utsökt mat som glupskt inmundigades i stora lass. Mellan tuggorna diskuterades kalibrar och vindavdrift. Mycket trivsamt med trevliga norrmän och svenskar.

 

Tack alla och ett stort grattis till Marcus, Sem och Krister.

 

Sist men inte minst vill jag tacka min parkamrat Peder W från LRD för en väl genomförd tävling.

 

Väl mött nästa år.

Emil

Link to comment
Share on other sites

Takk til Christian, hans familie og stab, for et godt planlagt og gjennomført mesterskap.

Takk til alle som deltok og bidro med god stemning - særs lag 1, som jeg fikk gleden å være med på:)

Gratulerer til Marcus for strålende skyting begge dager - helt rått!

 

Legger ved et oversiktsbilde fra bane 4. Herfra har vi mål fra sub 200 og drøye 400 samt. langholdsmål - som jeg milla til 1100+ ;)

Til høyre i bildet, ser vi utover skuddfeltene til bane 5 og 6. med mål fra "enkle" 30-40m og ut til ca. 1100m.

 

3BD40C94-8D0F-4ECF-8396-96132D84210B.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...