Jump to content

44 special ladning i 44mag hylser


bobletrond

Recommended Posts

Her en S&W 629 5" Classic som jeg vil lade svake ladninger til i Magnum hylser.

Grunnen er at vi har begrensninger i annslagsenergi og kuletype vi kan bruke på innendørse banen vår.

Max cal45, ikke over 700Joule, ikke mantlede kule eller Magnum ladning er vel teksten i godkjenningen.

 

Skyter normalt med 44special med blykule, men det blir dyrt å kjøpe.

Har ladet litt selv og har prøvd meg litt frem, startet med 6,5gr N340 med Frontier 200gr kule i 44Special hylse, dette følte jeg ble litt svakt og jeg fikk litt slagg/rester, endte opp med 7,3gr N340.

Har lite tilgang til Special hylser, men har mange Magnum, er det noen som har ladedate slik at jeg kan lade tilsvarende 44 Special i Magnum hylse?

Hva skjer hvis jeg bruker samme ladedata, men setter kula veldig dypt i Magnum hylse? Noen som har prøvd dette?

Jeg er en veldig fersk hjemmelader og motar alle gode tips med stor takk. (Har kjøpt og lest Ladeboka flere ganger før jeg startet med lading).

Link to comment
Share on other sites

5 Grains med N320 under en 250 grains SWC (bly) fungerte fint i min 629 5". Bare husk at det er plass til 5 grains N320 mange ganger i en så stor hylse. Vanlig tennhette, ikke magnum. Funker hvis du ønsker å prøve revolverfelt også. Litt mer kilent å luselade med mantlede kuler, men belagte type Ranier kan gå. Jeg brukte aldri noen buffer, du trenger ikke det, blir bare ekstra pes.

 

Ellers har du noe som heter Vihtavuori N32C. Det har mye volum i forhold til energi, og fyller bedre i hylsa uten at du får magnumladninger. Laget for CAS-skyting og .45 (Long) Colt, men burde kunne funke i .44 også:

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/handgun-reloading/-45-colt-.html

 

Startladningen for .45 Colt og N32C burde kunne brukes til .44 Mag også, så kan du bare redusere ladningen i inkrementer til du blir plaget med uforbrent krutt, eller som gir grei presisjon.

Link to comment
Share on other sites

700 Joule får du med kulehastighet 325m/s og 200 grain kule. Eller 295m/s og 240 gr. kule. Du kan godt bruke cowboy kruttet ,Vihtavouri N32C, i .44 Magnum hylser. Da får du fyllt hylsa godt, og lette ladninger. Eg bruker det både i .357M og .44sp. Det finner du i Vihtavouris ladedata på nett. Ellers har ikkje Vihtavouri ladedata for så slappe ladninger i .44M med deira andre pistolkrutt. Du kan selvfølgelig prøve å gå under deira minimumsladninger. Blir mykje tomrom i den store magnumhylsa med å bruke .44 spesial data. For å halde deg under 700 Joule må du ikkje heilt ned i .44 sp ladninger. Forskjellen i lengde på dei to .44 hylsene er ca. 3 mm. Å kopiere .44sp med å sette kula 3 mm djupare enn normalt i ei .44m hylsa kan gå. Men det er ikkje nødvendig, og det ser dumt ut :D . Lette ladninger med 330, 340 og oppover gir dårlig forbrenning , og sjelden gode samlinger. Prøv N32C om du får tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tilbakemeldinger :smile:

Da blir det innkjøp av N320, og eventuelt Cowboy krutt N32C hvis jeg får tak i.

Har vurdert å prøve N320 til mine 45ACP også, så det passer bra. Har vel kommet frem til at litt slappere ladning så er ikke N340 egnet.

 

Da har jeg tydelig ei litt lette kuler (200gr), tolker det da dit hen at jeg må litt opp med kruttmengden i forhold til tyngre kuler.

Tror jeg da starter med 7gr N320 og setter kula normalt i Magnumhylsene, Frontier kulene har krympespor og da er egentlig settedybden grei.

 

Max ladning i 44special med N320 og 200gr kule er i tabellen til Vihtavouri oppgitt til 6,9gr, og dette gir ca 300m/s. Startlading i magnumhylse er 10gr, og dette gir ca280m/s så jeg kan trolig lade opp mot dette uten at jeg kommer opp i 700joule. Er klar over at hastigheten bestemmes av mange faktorer og varierer fra våpen til våpen, så skal jeg lade helt opp mot grensa så må jeg bruke kronograf for å være sikker, og ikke bare gå etter tabeller.

Link to comment
Share on other sites

Kikket på det, men N320 og N330 er ikke i tabellen for Magnum, bare 44 Special.

Siden N340 gav ubrent krutt i med 6,5gr i Special hylse, så antar jeg at jeg vil få det samme med Magnum hylse....? Kan vel også prøve med litt mer krymp...

Siden jeg har ei lett kule vil jeg anta at N32C er å foretrekke, men antar at jeg ikke får tak i dette her på Svalbard...... :(

Link to comment
Share on other sites

N32c er nok egentlig å foretrekke uansett, aner ikke hva du får på svalbard, men jeg vet jo det går WRX STI der, så umulig kan det ikke være.

 

eks QL

44spl har hylselengde 29.92mm med volum 35gr o2

44rem mag har hylselengde 32.39mm med volum 39.5gr o2

 

340 er ikke egnet til slappe ladninger da det trenger litt trykk for å "komme i gang" blir fort mye popcorn om man lader slapt, og man er langt langt under minimum ref tabellene. du kan krympe så mye du vil, kruttet er for tregt på slapp ladning.

 

Jeg hadde brukt N32C til det du ønsker, p.g.a. fyllingsgrad/jevnhet, så kan du leke med 310/320 på siden.

Om du skal lade til trening, og f.eks. revolverfelt er det jo ikke noe krav om kula over hylsekant heller, så da kan man få god fyllingsgrad med 310/320, skal du ha kula "vanlig posisjon" hadde jeg brukt N32C

 

Når du skyter N32C inne vet ca alle på hele banen at du skyter hjemmeladd p.g.a. lukta ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...