Jump to content

Presisjonsproblemer Sauer 200 STR


1983

Recommended Posts

Her utelukker jeg i alle fall ikke skytterfeil!

Var å skulle skyte inn Saueren min her om dagen, S&L pipe med jaktprofil, pipa er gått ca 900 skudd

Var aldeles ikke fornøyd med samlingene til å begynne med.

Det ble 3 serier fra benk.

 

Serie en, 3 skudd, 15 mm

Serie to, 4 skudd, 27 mm, spredning sideveis, alle på samme høyde

Serie tre, 7 skudd, 15 mm

 

Samlingene målt senter/senter

 

Hadde før jeg brukte Saueren skutt ganske mange serier med en Mauser, kan det være dårlige avtrekk, eller er det noe annet muffens?

Pipa er det ikke lenge siden jeg satte i, bruker momentnøkkel til det og til skjefteskruene, det er beddeblokk i stokken, så der skal det ikke være noe feil.

Mulig samlingene ikke er så dårlige til at det er en tynn pipe? men den har ikke kastet skudd før.

 

 

Men om det er olje mellom pipe og låsekasse, så skal vel spredningen komme når pipa blir varm, ikke motsatt ?

 

Hadde også med kronograf, den viste gjevne hastigheter, men 30m/s raskere enn sist jeg kronograferte, men det kan like gjerne være kronografen sin feil, den ble meget våt ute i regnet en gang

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rett sideveis høres ut som vind.Tidligere i sommer var jeg å skjøt i en fjord her jeg bor,der er ofte fallvinder.Helt vindstille på første skudd,deretter økende i styrke på de 4 neste.Resultat 5 skudd på horisontal linje vel 1,5 meter lang.Hold 700 meter.Kunne kompensert for vind,evt ventet,men ville se hva resultatet av vind ble.. :overrasket:

0-x ms tiltagende vind vil vel fort sende deg et par cm ut av kurs på 100m. :D

Hvis det definitivt ikke er vind,så må det vel være forskyving av oppsett.

Link to comment
Share on other sites

15mm er bra, 27mm er ikke, 15mm inkl ei "flue" er bra... Er villig til å vedde ett par-tre kroner på skytterfeil + eventuellt litt vind på 4skudden. Om sideveis spredning fortsetter (og du er brennsikker på at det kun er rifla) kan du prøve med bittelitt høyere moment på den fremre låskasseskruen. Jeg løsnet alltid skruen litt før jeg strammet opp igjen med høyere moment. Altså, jeg snakker om gram og ikke kilosøkning for de som eventuelt fikk rykninger i underleppa... Men igjen.. 15mm er ingen god grunn til å starte med justeringer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nekker du hylsene eller er de full pressa?kan jo være noen hylser er skutt mer enn andre,kan også være mere gods i enkelte hylser å att de veier mer enn de andre du har.har skutt litt langholds skyting for noen år siden,hadde 100 hylser til å begynne med veide opp hvær eneste hylse å sorterte vekk,til slutt satt jeg igjenn med 15 stk som var like lange veide det samme å som var like tykke i halsen (dreide ned halsen for ujevnheter )hylsene var engangs skutte og full presset.tok så å glødet hylsehalsen og rett i kaldt vann da blir messingen mjuk igjen å alle hylsene hadde samme utgangspunkt,alle hylsene ble brotsjet innvendig i tennhettehullet for å få lik tenning.mine ladninger gikk 10-15mm på 100m 5skudd/308w.

Link to comment
Share on other sites

Får vel kalle det sjåførproblemer forrige gang.

Testa børsa igjen i dag.

Hadde stokken av for å montere versapodpinne det er eneste forskjell fra forrige gang, samme moment på skjefteskruene som alltid

 

Det ble to 3 skudd samlinger før det ble "vanlig" skyting

 

cW5KdENI.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...