Jump to content

To hunder. Fordeler og ulemper


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg vurderer sterkt å øke besetningen fra en til to beagler og driver og veier for og imot.

"Rammevilkårene" ift at en skal ha hunden(e) 24/7/365 er forsåvidt på plass. Jeg har god plass, to hundehager, og dobbelt av det meste som bilbur, innebur etc. Beaglen jeg har jager hare, rådyr og hjort. Det gir meg en lang sesong fra 21.aug til ut februar og hvis forholdene er ok trener jeg hare utover ettervinteren. I hovedsesongen 10 sept - jul er jeg ute ca tre dager pr uke. (Har full jobb, småbarn og ei kone med god jaktlyst) Hunden jeg har er snart fire år og fungerer godt. Så hvorfor en til? Jeg har selv aldri mista en hund men kjenner mange som har. Hver gang en slipper bikkja er det en viss risiko. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har holdt pusten mens bikkja er på vei, jernbane, tynn is osv. Her ligger altså en tanke om å sikre seg mot å plutselig være hundeløs. For meg er jakt med egen hund ca 1000 ganger mer givende enn å være med andre hunder, selv om jeg kan bli bergtatt av en god harelos med støver. Et annet moment er at bikkja vil være -5-6 år når en ev ny hund er klar for jakt. Da vil gamlebikkja ha lite forbedringspotensiale av å jakte 1 eller 3 dager pr uke. Tror jeg.

 

Men jeg ser for meg en lørdag i november hvor jeg må velge mellom å ta med unghund eller en rutinert hund i sin beste alder. Det er ikke lett. Å slippe begge er en mulighet, men jeg liker det ikke. Unghunden skal jobbe i ro og fred uten andre hunder og uten forposter som definerer jaktas suksess utifra om de får skutt eller ei.

 

Jakt med- og trening av beagle er min store lidenskap og tar beslag på veldig mye tid og litt penger. Skal en da satse alt på et kort og begynne på nytt når en må, eller overlappe?

 

Jeg kjenner flere som har både to og tre elgbikkjer til de får ukene. Jeg kan jakte omtrent halve året med drivende hund. Jeg kjenner også mange som ser på bikkja, ofte drever, som et verktøy/våpen med pels, for å få skutt mest mulig rådyr for seg og hæren med kompiser som er med.

 

Det blei ei rotete framstilling. Hvorfor har du kun en hund? Hvorfor har du to hunder? Fordeler, ulemper, synspunkter mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på tankene dine i det du skriver. Selv har jeg nå bare en hund, men tenker som deg å skaffe en til når denne har stabilisert seg prestasjonsmessig. Skal man ha to hunder er det etter mitt syn viktig å kunne tilby begge hundene nok jakt, og det virker det jo ikke som du har problemer med. Et punkt du ikke nevner, men som er en viktig motivasjon for egen del, er rett og slett å kunne ha en "backup" dersom den ene skulle skade seg. Kjipt å måtte avlyse en planlagt jakt dersom hunden skader seg og må ha noen dager/uker hvile.

Link to comment
Share on other sites

Det er enklere å ha to hunder enn en, tre er samme arbeidet som en. Først når du har fire, blir det mere daglig arbeide med hundene enn om du hadde bare en. Det forutsetter selvsagt at su ikke bruker ferie og fritid på å reise uten hund.

 

Med to beagler har du hunder nok til å jakte hele den lyse delen av døgnet på tidlighøsten, og du kan jakte mange dager i strekk. Du har også hund selv om den ene har løpetid, er skadet eller av andre grunner ikke fungerer optimalt. Skulle du være uheldig å miste en hund, er du heller ikke hundløs.

 

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...