Jump to content

Tilbehør til hjortebiff


quattrokim

Recommended Posts

Då var kjøttet komt heim og i helga blir det biff til middag. Lørdagen skal eg kose meg med indrefileten aleine sidan kjeringa er på jobb, søndag blir det ytrefilet på oss begge. Men tilbehør til dette, vanligvis til biff brukar eg bakt/fløytegratinerte poteter men forandring fryder. Tenkte å prøve meg på ølsausen som lille my har lagt ut her, så da er spørsmålet korleis tilbehør skal eg ha til dette?

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikkje både ha ein ølsaus OG ein soppstuing. Ølsausen det blir vist til er også fløytebasert, og då endar du fort med ein rett som berre blir tung og utan balanse som sjølv ikkje den mest syresterke vin klarar å berge. Du må ha noko syre. Alternativet: Behold soppstuingen og lag ein rødvinsbasert sjysaus. Eller lag ølsaus, kast ut sopostuingen og steik grønnsaker lett med litt vinaigrette eller litt balsamico.

Link to comment
Share on other sites

Soppstuing så bør du gå for en skybasert saus (husk noen få knuste einebær i soppstuingen!). Gjerne bygg den opp som en peppersaus hvor du røster helpepper, har i en dasj cognac, så heller på skyen og koker ut peppersmaken.

 

Velger du en fløtebasert saus kan du også ha med sopp, men da helst villere typer. 50/50 kantarell og steinsopp som du steker på panna, kryddrer lett med salt og pepper, for så å strø sukker over. Når sukkret har smeltet i bunn at panna rører du det opp slik at soppen bli karamellisert. Det er knallgodt!!

 

Ellers er jeg veldig svak for smørdampet rosenkål med baconbiter. Evt litt brokkoli i tillegg.

 

Potet - enten kokt mandel, eller råstekte båter. Avhengig av hva du har kryddra kjøtt og saus med, kan de trenge alt fra ingen kryddring (råstekte får sprøere hinne med litt salt på seg), til lett dryss av rosmarin og timian.

Link to comment
Share on other sites

Hjortebiff steikt med hvitløk og timian panna

Selleri og persillerotpurè

Steikt kantarell med sjarlottløk

Råsteikte mandelpoteter og rødvinsmør

 

Noe godt i glasset , gjerne Burgunder laget av piont nior druen eller øl

 

Sån gjør du det : tar ca en time

- Begynn med å skrelle selleri og persillerot . kutt i 1-2 cm biter

kokes i 50/50 fløte melk . svak varme trenger ca 30 min , hell av fløtemelka og kjør sammen med en stavmikser ,spe med den varme fløtemelka om det blir for tykt , smak til med salt litt muskatt og kansje en dråpe olivenolje

-saus litt sukker ca 1/2 ss smeltes i en kasserolle , når sukkeret er nøttebrunt tilsettes en skvett rødvin+en skvett rødvinseddik eller balsamico .) Når man tar rødvin oppi varmt sukker kan det si Pang og vina kommer fresende utover hele komfyren så trikset er å ta karamellen av varmen litt før den blir brun) . etter vinen og edikken er tilsatt lar du det koke ned til ca 1/4 . skru ned varmen og pisk inn romtemperert smør og finhakka sjarlottløk og timian . bør ikke koke oppi gjenn , da den sprekker lett

-vask potetene og tørk dei - kuttes i skiver ca 8-12mm . stekes i olje til dei før fin gylden farge ca 4 min

snu potetene og skru ned varmen salt + pepper og en klatt smør stekes ferdige nye 4 min Her kan du og krydre med friske urter etter eget ønske

- Biffen romtempereres og krydres med salt+ pepper . stekepanna skal være varm :!: men ikke glodvarm :overrasket:

Litt olje i panna, oppi med biffen 2 min kvar side . skru ned varmen

et fedd kvitlauk eller to + en liten kvast timian oppi panna og en gode klatt smør . nå kan du steke ferdig biffen på lav varme

ta ut biffen og la den ligge varmt og hvile like lenge som det har steikt

- mens biffen hviler tar du ut hvitløken og timianen fra panna og steker lett kantarellen og sjarlottløk i tynne skiver

 

nam nam

Link to comment
Share on other sites

20141018_203844_zpsxtjqpaou.jpg

 

Dagens middag ble indrefilet brunet i panna med olje, deretter inn i ovnen på ei seng av timian, rosmarin og meierismør. Smeltet på tunga :D

 

Tilbehøret blei ølsaus, mandelpotet i skiver (godt med salt og pepper) stekt i panna, og gulrot og sjalottløk. Og bacon såklart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...