Jump to content

Effektiv rekkevidde på hagle?


Bollen123E

Recommended Posts

Er på andre året på rypejakta, men sliter stadig med å komme nært nok innpå rypene.

Blir ofte usikker på kor nærme eg må før eg skyt.

 

Er det vits å skyte på over 30 meters hold?

 

Er ganske nybegynner :)

Kva er max hold de ville skutt ei rype med VIP Bismuth 5er skudd? Med full trangboring?

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre er å finne deg noen store papp plater å skyte på med dei patronene du skal bruke på jakta, skyt på 20,25,30 meter så ser du skuddbildene å vurder ut fra disse om det er tett nok med hagl til å være dødelig for den størrelsen vilt du skal jakte på.

Jeg liker også å teste på tynne finerplater for å se om hagl går gjennom disse for å få inntrykk av gjennomslagskraft.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe deg noen andre patroner ? Tungstenpatroner som feks. Saga Maximum nr 6 skyter somregel trangere og har bedre gjennomtregning en Vismut. Prøv på papp og se. Lengste effektive skuddhold med en slik patron blir den lengste avstanden du får tilfredstillende dekning.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier, ta jaktammoen din og test den i din hagle på papp på forskjellige avstander.

Jeg gjorde det på 15-35 med 5m steg i mellom (ny papp for hver avstand), og ble med det kvitt mye usikkerhet.

I mitt tilfelle så endte jeg opp (til min store overraskelse) å justere hagla samt noelunne følgende "skytekort"

0-20: kun hvis det absolutt må dø

20-30: det skal være spiselig

35+: "Saaatan! Svein, få frem bikja!" + velfortjent dårlig samvittighet da det blir skadeskyting

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Saga Maximum nr 6 28gram har en utgangs hastighet på ca 450-480m pr sek, og den skyt ganske trangt.. men da må du være stødig på hånden.

Jeg trur dette er den beste fugl patronen om du skal ta sittende fugl på 30-35m. Men vær forsiktig om du har stein eller berg som bakgrunn..

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du kjøper patronene, les nøye på pakkene hvilken hastighet som oppgis. Hvis den ikke er oppgitt, dropper du dem.

Test dem med en kronograf hvis du har anledning. Det er ikke alltid helt "sant" det som oppgis på pakkene. Det selges fremdeles mye d......

Så kan du test skyte dem og se hvordan de oppfører seg i nettopp din hagle.

Du skal sikkert bruke noen patroner i årene som kommer så litt forarbeid vil ikke være bortkastet.

En hagle er effektiv på ganske langt hold egentlig, men du skal treffe og samtidig har dekning av hagelsvermen.

Husk, speed kills.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Saga Maximum nr 6 28gram har en utgangs hastighet på ca 450-480m pr sek, og den skyt ganske trangt.. men da må du være stødig på hånden.

Jeg trur dette er den beste fugl patronen om du skal ta sittende fugl på 30-35m. Men vær forsiktig om du har stein eller berg som bakgrunn..

 

mvh

 

450-480ms på paketet eller i kronograf???

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Fant en test som villmarksliv har gjort.

Hastighet målt på Kronograf.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323580.ece" target="_blank" target="_blank

 

mvh

 

Det är fort mycket fort och i synnerhet om det är vad dom läser på kronografen, skjuter man på 2m så adderar man +15 för V1

 

Vad skulle du använt för fart och hagel storlek om vi pratade bly ? Tex en Stål :6 väger lika mkt som en bly 7,5

 

Skulle inte Gyttorp Thunder 28g :6 funka ? dom går inte superfort men tecknar fantastiskt fint..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Husk, speed kills.
... ser at du skriver det :), men hvor sant er egentlig en slik påstand.

Denne (over)troen på høg/mest mulig fart på haglene går jo igjen i tråd etter tråd, så jeg undrer på tanken bak dette.

 

Om man aksepterer at ei hagle er et kortholds-våpen, beregnet for å brukes si mellom 20 til 30m og at dens rekkevidde under praktisk jakt er maksimalt 35m.- Spiller det så stor rolle om denne hagelladningen da går ut med 380 m/s eller 450 m/s ?? - I min verden er det totalt likegyldig.

God "drepeevne" er (enl meg) foruten et godt treff, mer avhengig av: 1.- En patron som gir et BRA skuddbilde i ditt våpen, 2.- At størrelse på haglene er "anpasset" viltet du skyter på... Smått vilt/små hagl - Større vilt/større hagl.

 

Jeg er åpen for argumenter om troen bak høg fart... men det er vel et faktum at en patron som inneholder mellom 28-32gram hagl (kal 12),er den som også avgir de mest harmoniske og jemneste treffbilder,.. så lenge man IKKE driver opp V/0 for høyt

 

Tungt ladede patroner/ høy fart - ( eg. i seg selv en motsigelse), sliter bare mere på våpen og på mannen/kvinnen BAK kolben. :D

Link to comment
Share on other sites

Spiller det så stor rolle om denne hagelladningen da går ut med 380 m/s eller 450 m/s ?? - I min verden er det totalt likegyldig.

Hagl mister fart veldig raskt, så en slik økning i hastighet gir deg relativt mange flere meter effektiv rekkevidde. (Og gjør det enklere å treffe godt.)

Man kan selvsagt også kompensere med større haglstørrelse eller tyngre materiale, men hastighet blir aldri feil.

 

Jeg er åpen for argumenter om troen bak høg fart... men det er vel et faktum at en patron som inneholder mellom 28-32gram hagl (kal 12),er den som også avgir de mest harmoniske og jemneste treffbilder,.. så lenge man IKKE driver opp V/0 for høyt

 

De myke haglmaterialene bør ikke tvinges opp i alt for høye hastigheter, da det gir dårlige treffbilder.

Harde hagl derimot, kan gi gode treffbilder også ved skikkelig høye hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...