Jump to content

Hagle Bentley&Playfair Ltd


Jake

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på denne. Den er blant annet merket Bentley & Playfair Ltd. Birmingham London og har masse merking under løpet. Den virker til å være i god stand uten at jeg kan uttale meg så mye om det.

Jeg har tatt den frem fra glemselen og lurte på å "pusse" den opp. Kanskje også en svartkrutts jakt når kulden setter inn. Ingenting slår svartkruttrøyk på en kald fuktig dag.

Det mangler et lite "trekantstykke" fremme på forskjeftet. Hva er det brukt der ?

 

normal_IMG_0335.JPG

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har funnet ut, ble Bentley & Playfair Ltd etablert i år 1845 av Thomas Bentley og Charles Playfair med adresse 56 Summer Lane, Birmingham. De utvidet virksomheten i 1860 og flyttet da til 315/66 Summer Lane. På ett eller annet tidspunkt tok de opp nok en partner (antagelig i år 1900) og byttet da navn til Hollis, Bentley & Playfair Ltd. Virksomheten ble avviklet i 12.4.2002, men jeg er usikker på når driften ble avsluttet. Adressen ved avvikling var HOLLIS, BENTLEY & PLAYFAIR LTD., Toweridge Farm House, Toweridge Lane, West Wycombe, High Wycombe HP14 3AT. Den siste ansatte i selskapet var antagelig "Lisa Marie Butler is the Company Secretary of Hollis Bentley & Playfair Limited. Given that none of her companies are active, she is most likely retired.".

 

Børsene de produserte har jeg derimot ikke klart å finne frem til noe særlig relevant informasjon om. Kanskje du skulle prøve å finne frem til Fr. Butler og spørre henne?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg har tatt den frem fra glemselen og lurte på å "pusse" den opp.

 

Om du ikke anser deg selv for å være særdeles erfaren med arbeide på klassiske britiske våpen, synes jeg du skal la være å "pusse" den opp.

 

Vanlig puss, og en runde med skjefteolje på treverket er greit, men "oppussing" gjort av ukyndige folk (også faglærte "børsemakere" uten spesialkompetanse) ødelegger altfor ofte både samleverdien og den estetiske verdien av antikke våpen.

 

OM du velger å gjøre noe anbefaler jeg å skaffe og lese denne boken før du setter i gang:

http://www.adlibris.com/no/bok/vintage- ... 1873674901

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...