Jump to content

Spørsmål om oppbevaring av våpen


oddharald

Recommended Posts

Vett at våpen må oppbevares i eget hjem. Men om ein har et lite våpenskap og oppbevarer sluttstykke og forsjefte i sitt hjem. Kan ein da oppbevare resten av våpena hoss foreldra sine?? Grunnen til at eg spør er at det ville vore møkje meir praktisk med tanke på at all jakt eg går på er i kommunen og nabo kommunene der foreldra mine bur. I tillegg er der et plass spørsmål i min lille leilighet.

Link to comment
Share on other sites

Om du har forskjeftet og sluttstykket i et lite FG godkjent våpenskap kan du sette rifla/hagla hvor du vil utenfor skapet.. ikke at du bør sette de ved inngangsdøra da men...i et klesskap etc... Du må oppbevare våpen på reg bosted uansett.

En løsning er å "låne" de ut til foreldra dine skriftelig

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke oppbevare våpnet hjemme, så lenge en vital del og våpen kortet er hjemme er det nok. var innom politiet og sjekket for en stund siden. har ett våpenskap på hytta med rifler og hagler og skudd og ett skap hjemme med vital del og våpen kort fikk besked om at det var greit.trengte ikke våpenskap på hytta heller siden våpnene ikke kunne brukes uten vital del,men har for egen del pga unger.

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke oppbevare våpnet hjemme, så lenge en vital del og våpen kortet er hjemme er det nok. var innom politiet og sjekket for en stund siden. har ett våpenskap på hytta med rifler og hagler og skudd og ett skap hjemme med vital del og våpen kort fikk besked om at det var greit.trengte ikke våpenskap på hytta heller siden våpnene ikke kunne brukes uten vital del,men har for egen del pga unger.

 

Dette ville jeg ha sørget for å få skriftlig da det etter våpenforskriftens paragraf 79 står:

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende.

 

Plutselig er det en annen saksbehandler som kommer på kontroll og du risikerer å miste våpnene. Tidligere var det i forskriften åpning for å kun ta med vital del, men det ble fjernet under en av oppdateringene til Stortinget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...