Jump to content

Rådyrpatron i 243 W


kalle

Recommended Posts

Det første som må sjekkes opp er rifle twisten, standard i 243W er 1-10, og da er det meste over 90gr uaktuelt, samme med BarnsX, siden de er lange for kaliberet, og trenger litt krappere stigning.

Hjelper lite med superkuler, hvis presisjonen er marginal.

 

Jeg har en Tikka T3, den har twist på 1-10, og der åpnet gruppene seg opp med feks Speer 90gr Hot Cor. Første og andre skuddet satt fint, men 3dje og utover i serien ble flyvere, når pipa ble varm. Dette ble relatert til marginalt stabelitet i lufta, hva skjer da når kula treffer vilt, vil den da kanskje kante fort???

 

Bare en ting og tenke på........

Link to comment
Share on other sites

I Jørund Liens test av nye fabrikkpatroner med "superkuler" i .243Win så var det vel Norma Oryx, Federal Fusion og Remington Core Lokt Ultra som blei testa. I den testen var vel konklusjonen at på kombinasjonen pris/kvalitet/presisjon så blei Fusion vinnaren, men at alle tre ville være gode valg til rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy:

Nå har vel langt de fleste fabrikkrifler i 243 Win riflestigning 1-10" og de fleste jeg vet om som bruker kaliberet bruker enten 100grs Sierra Pro Hunter eller 95/100 grs Nosler Partition i sine rifler uten at jeg har hørt at noen har klaget på stabilitet eller presisjon, men alt kommer jo an på kravet du stiller til presisjon.

Får jeg 3 skudd på 20-25mm er det etter min mening godt nok til rådyrjakt, men kjenner jeg deg rett skal du vel helst ha det ned på 10 tallet før du er fornøyd.. ;)

Har en kamerat som har en Sako 75 og han har jeg sikkert ladet 200 skudd med 100 grs Sierra til uten å få klager på presisjonen.

Har brukt mest 100grs Partition i to forskjellige remingtonpiper med 1-10 snurr og er godt fornøyd med det.

Har også prøvd 90 grs Speer Hot-Cor uten å få den helt store presisjonen. Du har ikke vurdert å prøve ei annen kule? Om du er sikker på at pipa di ikke vil stabilisere tyngre enn 90 grs kuler kan du jo prøve 85 grs Accubond.

Ellers så er en nedladet 87 grs Hornady SP også et ganske sikkert valg mtp presisjon, men ikke prøv i full fres hastighet. Bruker denne kula i 6mm PPC til bukkejakt, ladd til 860m/s gjør den jobben bra uten at begge bogene må kastes.

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy:

Nå har vel langt de fleste fabrikkrifler i 243 Win riflestigning 1-10" og de fleste jeg vet om som bruker kaliberet bruker enten 100grs Sierra Pro Hunter eller 95/100 grs Nosler Partition i sine rifler uten at jeg har hørt at noen har klaget på stabilitet eller presisjon, men alt kommer jo an på kravet du stiller til presisjon.

Får jeg 3 skudd på 20-25mm er det etter min mening godt nok til rådyrjakt, men kjenner jeg deg rett skal du vel helst ha det ned på 10 tallet før du er fornøyd.. ;)

Har en kamerat som har en Sako 75 og han har jeg sikkert ladet 200 skudd med 100 grs Sierra til uten å få klager på presisjonen.

Har brukt mest 100grs Partition i to forskjellige remingtonpiper med 1-10 snurr og er godt fornøyd med det.

Har også prøvd 90 grs Speer Hot-Cor uten å få den helt store presisjonen. Du har ikke vurdert å prøve ei annen kule? Om du er sikker på at pipa di ikke vil stabilisere tyngre enn 90 grs kuler kan du jo prøve 85 grs Accubond.

Ellers så er en nedladet 87 grs Hornady SP også et ganske sikkert valg mtp presisjon, men ikke prøv i full fres hastighet. Bruker denne kula i 6mm PPC til bukkejakt, ladd til 860m/s gjør den jobben bra uten at begge bogene må kastes.

 

Nå jakter ikke jeg rådyr med min 243W da, OG jeg har kanskje et presisjonskrav som er noget høyere enn andre :wink:

Men, i følge Greenhill, er 1-10 i slakeste laget for en godt stabelisert jaktkule på 100 gr, men til papp holder det masse, husk at kula skal fly rett frem også etter innslaget i dyret, en marginalt stabelisert kule vill fort tumble etter innslag.

Men som sagt har jeg lite eller ingen erfaring med rådyrkuler i 243, jeg bruker den helst på småvilt med FMJ kuler. Men jeg har jo en del forskjellig kuler liggende, og der oppdaget jeg i min T3 at hvis lengden på kula oversteg ca 23 mm åpnet gruppene seg opp, spesielt ved varmskyting av pipa, ikke på 100 meteren, men så det klart på 300. Nå sier sikkert de fleste "at man skal ikke skyte dyr på 300 meter heller", og det er jeg enig i, men en samling som åpner opp på 300 meter, er et tegn på understabelitet, og det helt fra løpsmunningen.

Feks hornadys 80 gr fmj, gikk helt forutsigbar på alle holdene, men det gjorde feks ikke lapua sin 90gr eller speer 90gr. De sitnevnte kulene er også lange for kaliberet, og ligger helt i grenseland for hva min børse klarer, men det kan helt sikkert gå veldig bra i en annen børse med samme stigning.

Link to comment
Share on other sites

Stabiliteten er på grensen med 100 grs kuler ja, men jeg har aldri skutt samlinger på over 100m med rifla mi så det kan jeg ikke svare på. Til rådyrjakt på normale hold har jeg ikke merket noe til det.

Ikke har jeg merket noe til at kule har kantet på vei gjennom dyra heller.

Bare for å svare på trådstarters egentlige spørsmål; Federal Fusion eller Remington Core Lokt Ultra hadde nok blitt mitt valg om jeg skulle kjøpt ferdigammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3, den har twist på 1-10, og der åpnet gruppene seg opp med feks Speer 90gr Hot Cor. Første og andre skuddet satt fint, men 3dje og utover i serien ble flyvere, når pipa ble varm. Dette ble relatert til marginalt stabelitet i lufta, hva skjer da når kula treffer vilt, vil den da kanskje kante fort???

 

 

Jøss - er det virkelig så følsomt? Jeg klødde meg fælt i huet på skytebanen på søndag. Skjøt 200grainere i 30-06 (Jeg er blitt fortalt at twisten i landrømauseren er 1-11 og ikke 1-10 som er vanligst i dette kaliberet). Gruppene mine var etter mønsteret 2 hull i hull eller damn close og så ett skudd fra 4 til 12 cm fra. Er dette normalvariasjon eller utsalg av skumle effekter av understabiliserte kuler tro ..

 

Beklager om dette er litt OT - men måtte bare spørre..

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...