Jump to content

hannhund som renner etter tisper


grevlingen

Recommended Posts

hei har en beagle hannhund på snart 5 år.nå di siste turene har han hatt seg noen turer på frierferd.naboen har hatt en blandingshund som har hatt løpetid nettop.der var han først.når han fant dette uinteresant siden tispa nå er ferdig med løpetiden.tok han liksågodt turen til en bebyggelse ca 1km fra der jeg slapp ham.har gps så jeg kan se va karen holder på med.tidligere sesonger har ikkje dette hvert noe problem.han har hatt en snarvisitt innom nabotispa men det er alt.har hvert hos dyrlegen og gitt ham ei sprøyte for og sette ned damelysten,men dette hjelper vel ikkje på alle hunder.hunden har alltid fungert greit på jakt.skyter rådyr for han hvert år.men denne ville damelysten begynner og irritere meg skikkelig.sikkert andre og som har hatt samme problem.men hva skal jeg gjøre???har ikkje mye lyst til og kastrere ham heller.

Link to comment
Share on other sites

ja er ikkje godt å gjøre så mye med dette tror jeg.skal ut med ham i morra og se hvordan det går.bare han finner dyr temmelig kjapt går det greit.men hvis han ikkje finner noe og blir lei da kan han ta på slike frierturer.skal slippe en plass der jeg vet det pleier og stå dyr,så får håpe et går bedre i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil kastrere og kjemisk kastrering ikke hjelper så er det bare èn ting som gjenstår: BÅND hele tiden :) .

 

Hunden din stikker av for å oppsøke damer - ergo må du ta fatt i den biten og hindre ham i det. Selv irriterer jeg meg grønn over uønsket besøk fra hannhunder når det er løpetid på gang her - hannhundeiere har et stort ansvar her til liks med tispeeierne som ikke skal la tispene stå lett tilgjengelig for et raskt nummer...

Jeg har en überkåt hannhund selv - men han går aldri løs og jeg har øyne i nakken når det er løpetid hos tispa vår.

Link to comment
Share on other sites

Om du kastrerer en voksen hannhund, så vil vel iver'n etter damene fortsatt være der, men det vil ikke bli noe særlig resultat av stevnemøtet :mrgreen:

 

En ting jeg har sett hos laikaene er at en kastrert hannhund går bra sammen med andre hanner, selv de som vanligvis vil slåss med alt.

Tispene derimot.... banker livskiten av en hannhund der gåsunga har blitt fjærna. :cry:

 

Ikke lett detta her, for du er opp i mot det sterkeste instinktet hundene har :)

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg vert ute et par turer og det ser ut som om den kjemiske kastreringa hjalp alikevel :D hadde en rådyrlos nå siste turen på 2 timer og 50 minutt.og han søkte bra hele dagen uten og dra på damejakt.naboene som har tispa som nettop har hatt løpetid passer ikkje akkurat på hundene.den står bundet i døra på dagen.når di kommer hjem slipper di den løs :shock: en tispe i løpetid burde hverfall ikkje gå løs.den har oppsøkt hundene mine flere ganger.nytter ikkje si noe til dem heller.

Link to comment
Share on other sites

Sånn kjemisk kastrering er vel noe man anbefaler å ikke gjøre så ofte har jeg hørt. Skal vistnok

øke sjansen for kreft.

det har jeg aldrig hørt.men kan godt være du har rett.vet hverfal dette brukes til ganske mange tisper for og unngå løpetid.det funka nå hvertfall på min hund har hatt flere slipp nå og han har ikkje tatt avgårde en eneste gang på di siste turene :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil kastrere og kjemisk kastrering ikke hjelper så er det bare èn ting som gjenstår: BÅND hele tiden :) .

skjønner poenget ditt helga mari.men i mine øyne er en drivende hund en drivende hund.ikkje mye glede jeg ville ha av og ha ham som bandhund.siden drivende hunder er min store lidenskap :!: dyrlegen sa det kunne gå noen dager før denne sprøyta virkelig gav effekt.og han hadde jo tydeligvis rett her :D

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg mer bånd i hjemmeomgivelser - ikke når bikkja er på jakt da :)

når bikkja er hjemme står den altid i hundegard.ellers er den inne på hobbyrommet mitt og drar seg.men den har faktisk aldrig vist så stor jaktlyst som nå.siste los var på 3.50timer :shock: jeg kjenner nesten ikkje igen bikkja.men for all del det er da bare positivt at den jager framfor og være sugen på.... ja dere vet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ganske nylig overtatt en hamilton hannhund på 2 år og fire måneder, fra en jaktkammerat. Han er lidenskapelig harejeger, og har gitt opp hunden, pga hundens store lidenskap for rev. Det er skutt flere harer for han, men de aller fleste gangene blir det revelos. Dette passer meg godt, da jeg i lengere tid har hatt lyst på en revejager.

 

Det som imidlertid har blitt et problem i det siste, er at hunden ofte har søkt til bygda, og til folk som har hunder på gården. Hunden har hatt god jaktlyst og vært kjapp til å ta ut tidligere, men nå virker det som om han heller vil oppsøke andre hunder, enn å jakte. Hvis jeg ikke henter han, kommer han som regel tilbake etter to til tre timer, og da starter han med jakta.

 

Begynner å bli litt lei denne adferden nå, og lurer på hva jeg kan gjøre med dette. Har bl.a tenkt tanken om kjemisk kastrering, og vil gjerne høre om flere har erfaringer med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en drever som var på samme måten en periode. Måtte mange ganger reise av skauen for å hente han . Morro når postene sitter å venter på post. Hver gang jeg hentet han fikk han klar beskjed hva jeg mente om denne oppførselen og dette er han sluttet med. Kastrering vet jeg ikke noe om på hund men katter blir i allefall dønn late etter kastrering .

Link to comment
Share on other sites

Har ganske nylig overtatt en hamilton hannhund på 2 år og fire måneder, fra en jaktkammerat. Han er lidenskapelig harejeger, og har gitt opp hunden, pga hundens store lidenskap for rev. Det er skutt flere harer for han, men de aller fleste gangene blir det revelos. Dette passer meg godt, da jeg i lengere tid har hatt lyst på en revejager.

 

Det som imidlertid har blitt et problem i det siste, er at hunden ofte har søkt til bygda, og til folk som har hunder på gården. Hunden har hatt god jaktlyst og vært kjapp til å ta ut tidligere, men nå virker det som om han heller vil oppsøke andre hunder, enn å jakte. Hvis jeg ikke henter han, kommer han som regel tilbake etter to til tre timer, og da starter han med jakta.

 

Begynner å bli litt lei denne adferden nå, og lurer på hva jeg kan gjøre med dette. Har bl.a tenkt tanken om kjemisk kastrering, og vil gjerne høre om flere har erfaringer med det.

 

Kjemisk kastrering er noe som man prøver for å se om det virkelig er det som løser problemet eller problemene. Det virker, mener jeg å huske i ca. tre måneder, hvis uønsket adferd forandrer seg, blir det kirurgisk kastrering. Det er viktig da å trene på ( forandre på) uønsket adferd med en gang.

Kjemisk kastrering er ikke noe du gjentar.

Her kommer kniven, gutter ! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...