Jump to content

Soting rundt kammeret - er dette normalt?


razumny

Recommended Posts

Tok med den nye kombien på skytebanen i dag, og la merke til at jeg fikk ganske mye soting rundt kammeret. Er det vi ser her normalt?

 

2014-09-27122836.jpg

 

Det er skutt hjemmeladet 170 grains Oryx foran 40,8 og 41 grs N160. Kan det være at jeg ganske enkelt ikke har ladet med nok krutt? På hylsene var det noe soting, kun på halsen, ingen nedenfor skulderen.

 

Dette skulle jeg sikkert visst, men jeg har veldig lite erfaring med å skyte brytevåpen utover hagle.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke halspressedie til kombien. Da den skal brukes til noe trening og for det meste jakt, har jeg ingen store planer om å anskaffe det heller - i alle fall ikke før jeg har testet ladninger med litt mer futt.

 

Er N160 noe smart kruttvalg da?

 

Det er et av de oppgitte kruttene hos Vihta, så jeg mener det skulle fungere bra?

Link to comment
Share on other sites

Det er skutt hjemmeladet 170 grains Oryx foran 40,8 og 41 grs N160.

 

Dette har jeg lite greie på, men kompiser som skyter 160 og 170 grain i kombier bruker vel omtrent de verdiene du oppgir, men med150-krutt og ikke 160-krutt. Trodde 160-krutt var i tregeste laget for denne typen ammo, akkurat som Chiefen over her er inne på?

Link to comment
Share on other sites

Er dette 7x7R? Jeg bruker Norma URP (skytterlagsversjonen, N19) etter råd i en annen tråd her på kammeret. Det kan godt hende at N160 er brukandes i mange våpen, men det ser da ut som om det gir soting i ditt våpen...? Du får teste å se om det bedrer seg med heitere ladninger, om du ikke vil bytte krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...