Jump to content

Fremgangsmåte for montering av skaft påfulltange


Trondheim

Recommended Posts

Det går an, men jeg ville aldri ødelagt stålet på den måte. :)

Om man renser alle flatene skikkelig holder limet, og eventuelle bolter og rør vil ta opp alle skjærkrefter mellom tange og sideplater uten niting, slik at eneste måte å få av platene på er å trekke de rett ut.

 

Vil man være på sikre siden kan man nite/skru, men har hittil aldri att noe problem og jeg selger til folk som bruker knivene hardt.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder først og fremst det estetiske. Selv om flatene ikke synes skal de fortsatt være forseggjort og skikkelige. På mine kniver hat jeg samme finish under skaftplatene som på resten av bladet.

 

Det vil nok aldri være noe problem på en jaktkniv, men ved store belastninger vil de fungere som bruddinitieringspunkt.

Link to comment
Share on other sites

ved store belastninger vil de fungere som bruddinitieringspunkt.

 

Hva slags belastninger er det du snakker om da??

For meg høres det ubegripelig ut at skaftet kan brekke pga disse grunne sporene, men dette er det du som er expert på, ikke jeg.

Om det ser pent ut under skaftplatene bryr jeg meg mindre om, synes det er viktigere at de sitter skikkelig fast enn at det er pent et sted som ingen noen gang skal se....

Link to comment
Share on other sites

Ved synlig fleksing av stålet nærmere skaftet, eller ved slagpåkjenninger. Det vil være avhengig av tykkelsen, og ved tykkere gods vil kniven kunne knekke med mindre synlig fleksing. Rustfrie, høykarbonstål vil være sprø selv om de er pulvermetallurgiske.

 

Når du bruker corbyskruer i tillegg vil det uansett ikke være noe problem med at skaftet vil løsne.

Link to comment
Share on other sites

Takler for svar. Brukte epoxy og niter som ble klinket. Var veldig skeptisk da jeg var redd for at skjeftet skulle sprekke ved klinking. Blir handlet corby skruer og skrudd sammen i fremtiden.

Hadde jeg rotet meg til og lært hvordan en legger ut bilder så hadde resultatet blitt lagt ut også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...