Jump to content

.223 på rådyr??


Eriksjon

Recommended Posts

Ved jakt med rifle på rådyr kreves det minimum anslagsenergi på 980 joule (100 Kgm) på 100 m avstand.

Det blir da avhengig av kulevekt og hastighet.

Sellier & Bellots .223 soft point 55 grain er oppgitt til 1370 joule ved anslag på 100m. Godt og vel innafor kravet.

http://www.sellier-bellot.cz/rifle-ammu ... roduct=154" target="_blank

Hastighet og energi tap ved kortere løps lengder må tas i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Nei, da har han nok helst plassert kula der den ikke bør være.

 

Jeg har skutt 12 rådyr med Barnes Vor-Tx i min 223 til nå.

Alle med skudd i eller rett bak bogen fra litt varierende vinkler.

Den som har sprunget lengst, flyttet seg maksimalt 50 meter.

De aller fleste har enten gått ned i smellen eller flyttet seg 10-20 meter.

Veldig god skuddeffekt og lite ødelagt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Hender jo at rådyra tar seg en god tur med grovere skyts også,,,hadde dere ettersøk på dyra dere ikke fant igjen?, om du så skyter med helmantel i vitalt område så finner man igjen dyret med en god hund..

 

Var en kalv her ifjord som rusa ut nesten 200m etter å ha fått en 7mm Accubond i 920 m/s midt i bogen, så noen sensasjon er det ikke når de rusler en tur med 223.

 

Av ammunisjon i 223 hadde jeg valgt Oryx, vor-tx, federal med 55gr TSX eller 62gr Fusion.

 

I år skal jeg etter tips lade min 222 med GMX, blir morro å se hvordan den fungerer i små kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Jakta foregikk i Polen, de dyra han fant igjen hadde treff der det skulle være. Eneste jeg kan tenke meg er at holdene(gjerne fra 200-300m) gjorde at kula ikke åpnet skikkelig. Utgangshulla var veldig små mente han(jeg så aldri slaktene).

Ettersøk var så som så på denne turen hadde jeg intrykk av. Han jakter ikke med barnes i 223 igjen, det kan jeg garantere, var skikkelig stressa :roll:

Jeg har bare skutt et rådyr med 223, med fusion midt i bog. Kula stoppet mot skinnet på motsatt side. Er det normalt? Holdet var rett over 70m.

Link to comment
Share on other sites

Jakta foregikk i Polen, de dyra han fant igjen hadde treff der det skulle være. Eneste jeg kan tenke meg er at holdene(gjerne fra 200-300m) gjorde at kula ikke åpnet skikkelig. Utgangshulla var veldig små mente han(jeg så aldri slaktene).

Ettersøk var så som så på denne turen hadde jeg intrykk av. Han jakter ikke med barnes i 223 igjen, det kan jeg garantere, var skikkelig stressa :roll:

Jeg har bare skutt et rådyr med 223, med fusion midt i bog. Kula stoppet mot skinnet på motsatt side. Er det normalt? Holdet var rett over 70m.

 

Hvor mener du(han) at treffene var når de traff der de skulle?

Enkelte ganger kan rådyr springe veldig langt med meget gode skudd, men det hører absolutt til i untaksgruppen.

Jeg har skutt i overkant av 400 rådyr med mange forskjellige kalibre ifra 222 til 9.3x62, og det er ytterst sjelden at jeg har opplevd at de har sprunget mer enn 50 meter ved gode skudd.

Samme hvilket kaliber det har vært.

De 2 som faktisk har sprunget lengst etter skudd midt i bogen, var et rådyr som ble skutt med 30-06 og Norma Vulkan og et annet som ble skutt med 9.3x62 og Norma Oryx.

 

Når det gjelder mangel på gjennomskyting, så har jeg selv kun opplevd 4 ganger at jeg har funnet igjen kula i rådyret.

 

En gang med et reint bogskudd med 222 og Norma Rådyr med 4 grams kule som stoppet mot skinnet på den andre siden.

Jeg sluttet å bruke denne kula pga dette og store kjøttødeleggelser ved skudd på korte hold.

En gang ved skudd forfra og ovenfra inn i nedre del av nakken med 222 og 3.6 grams Lapua som fortsatte gjennom lunger og lever og stoppet mot skinnet i buken.

En gang med tilsvarende skudd med 308 og Norma Oryx, men som stoppet i leveren.

Den siste gangen var i fjor da jeg skjøt en bukk forfra med 120 grains Barnes TTSX fra min 6.5-06, hvor kula gikk gjennom 20 cm med nakke- og ryggvirvel, klipte av noen ribbein og stoppet mot skinnet rett bak krysset på bukken.

 

Personlig foretrekker jeg å bruke noe som gir gjennomskyting ved teff i bogen, men vet at mange ikke er enig med meg der.

Det er ingen tvil om at Fusion gjør en god jobb med å avlive dyr, selv om jeg synes at den ofte gir vel mye kjøttødeleggelse og ofte ikke gir gjennomskyting, og er defor en kule jeg ikke kommer til å bruke igjen.

Som kule til trofejakt i Polen derimot, vil jeg tro at den er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Når skuddene sitter der de skal mener jeg i bog, eller like bak. Jeg har ingen personlige erfaringer med barnes.

Kommer til å fortsette å bruke fusion i 223, kan ikke skrinlegge den på bakgrunn av et skudd. Takk for tilbakemelding :thumbup:

 

Ps bryr meg lite om jeg må kassere en bog eller to. At dyret ligger der det stod er mye viktigere på kveldstid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...