Jump to content

Tid vs poeng


Proshooter

Recommended Posts

Skyt fort med mye poeng, alltid.

 

En kort stage med lite bevegelse og 9skudd bør gå fort, ellers mister man masse hitfaktor.

En lenger stage med 32sk kan gå litt saktere uten å tape for mye plassering, men generelt sett vil man skyte så mye A som mulig, på kortest mulig tid samt ha raske bevegelser mellom skyteposisjoner.

 

Nei jeg tenker ikke på hvilke stsger jeg kan ta det med ro. Jeg skyter når siktene er der de skal, og alt går på autopilot. Det eneste jeg kan fortelle til meg selv under en stage er, "spurt nå, ditt feite svin."

 

Begynner du å være bevisst på hva du gjør skytemessig under en stage, tar det for lang tid.

 

Generelt vil man anbefale at man skyter så raskt man kan på trening for å finne ut hvordan det er å skyte i den hastigheten, for så å finne ut hva man må gjøre for å faktisk treffe i den hastigheten. Og lære seg litt hva man kan "komme unna med" av siktebilder på hvilke avstander.

En liten digresjon, forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

Men er hitfaktoren høy nok klarer man ikke å ta igjen en som skyter dritraskt med noen charlier om man skrur ned hastigheten og skyter poeng. I alle fall ikke i rifle, så man må vite hvor grensen går for at du selv skal skyte optimalt på enhver stage før du begynner å skyte stagen. Det er ikke alltid stagewin er et fullstendig kontrollert run med nesten bare alfa.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, men man kan komme som nr 2 og 3 på alle stagene i en hel match og allikevel være overall 1, med mindre en annen alltid er på 1./stagewin da selvsagt.

 

Og det er slik i pistol også, for god tid for å skyte bare A vinner ingen stager, men for fort der man fyller på med C, D og kanskje Mike tjener man hvertfall ikke på.

 

Men man må ikke glemme at man skyter egentlig i forskjellige klasser, GM, M, A, B, C innenfor alle grenene prod, std, classic osv. Så man kan ikke sammenligne seg helt med f.eks HP Kvarsnes i production om man er relativt ny, man må se på de som er sånn ca samme klasse som seg selv.

Disse klasseføringene er riktignok ikke oppe og går enda, men fra nyåret sies det at ICS-klassifiseringen skal innlemmes her i Norge også.

 

Kan skrive masse om nybegynnere og tankesett rundt det, og kommer til å gjøre det på www.norwegianipsc.com etterhvert, når jeg får opp sidene. Har med meg flere på laget også.

Kan starte med å sjekke det ut på facebook.

Link to comment
Share on other sites

Føkk klassifiseringer. Jeg synes det er flott at alle kommer på samme lista på stevner, da vet man hvor man ligger i forhold til de beste i landet, og ikke bare de beste i C eller B eller whatever. Sammenligner meg med Kvarsnes og de andre på toppen på hvert eneste stevne jeg. Det er langt opp dit, men man må jo ha noe å streve etter. Bedre det enn å være fornøyd med å være på toppen i en eller annen lavere klasse.

 

For min egen del så har jeg merket meg at hvis jeg skyter bare A så går det alt for sakte, og blir det mye D og M så går der for fort. Mest A med en håndfull C duger sånn greit. Målet er selvsagt alltid raskest mulig med flest mulig poeng. Jeg skyter som regel greit med poeng, men er alt for treig.

 

Nå skal det sies at på DWO nå var den stagen jeg skjøt klart best også en av de jeg skjøt mest møkkete. Ikke alltid noen D er helt feil hvis det går fort nok tydeligvis.

Link to comment
Share on other sites

I Prod minor er en D verdt 1 poeng kontra en A som er verdt 5 poeng, altså man mister 4 poeng. Må skyte ganske fort for at det ikke skal svi for mye på HF. Men det er selvsagt noe man lærer etterhvert, hvor mye man kan tillate seg av rufsete treff. En viktig ting er jo at om man SER man treffer en D, så tjener man lite på å lappe opp den igjen med mindre skuddet kommer som et vanlig skudd, innen 0.3sek.

 

Jeg er sammenligner meg selv med toppen selv, men klassifiseringer har noe for seg. Mange som ikke har mulighet til å trene og skyte seg opp på GM-nivå, så syntes at det skal være mulig for disse og også bli utmerket.

 

Det funker i US og andre land, hvorfor ikke her? :)

Link to comment
Share on other sites

Funker og funker, det er jo et evinnelig mas rundt de klassifiseringene i USA, og juksing på classifierstager osv. for å få høyere klasser uten enn man har fortjent.

Personlig skjønner jeg ikke poenget, det er jo ikke sånn at folk ikke legger merke til at det er noen høyere opp på totallista selv om de liksom bare skyter for å vinne Bklassen. Det er bare en kunstig inndeling for å vise omtrent hvilket nivå man ligger på. Så å vinne Bklassen har jo strengt tatt ingen større verdig enn å faktisk komme på den 30.plassen man kom på.

Link to comment
Share on other sites

For å gi deg det enkle skjematiske svaret:

Begge teller like mye, alltid. Summen blir hitfactor, og det er det eneste som teller.

2 alfa på 5 sek gir en hitfaktor på 2.

2 charlie på 4 sek gir en hitfactor på 2.

På match teller hver eneste hundredel og hvert eneste poeng. Taktiske innfallsvinkler er vel Slemmo god til å svare på.

 

Y

Link to comment
Share on other sites

Slemmo - Ja, men det problemet slipper man hvis man rankes på match og ikke på classifierstager.

Om jeg skyter 80% av vinneren som er en GM 4 matcher, så får man en klasse utifra det.

 

Poenget med dette er at man blir belønnet som skytter, hvis man tenker på f.eks kampsport så er det fint å se på svartbeltene gjøre sin greie, men man må sammenligne seg med hvitbeltene når man starter. For så å gå til blått, lilla, brunt, svart. F.eks.

 

Da får man som skytter noe å sikte mot, delmål, istedenfor å hele tiden skulle måtte slå alle de beste.

 

Mener på ingen måte at man skulle kjørt classifierstager på hver match som i USPSA.

 

Men nå går vi vel litt bort fra poenget med tråden.

Link to comment
Share on other sites

På match teller hver eneste hundredel og hvert eneste poeng. Taktiske innfallsvinkler er vel Slemmo god til å svare på.

 

Nja, jeg holder fortsatt på å finne ut av det, for et par år siden spurte jeg rundt her og der og fikk aldri noen gode svar, annet enn at jo man må skyte fort på stager med høy HF og presist på stager med lav HF osv. Problemet er vel at på seg selv kjenner man seg selv best, og jeg skyter helt annerledes i år enn i fjor f.eks, mye mer konservativt og høyere alfaprosent i år enn bare for ett år siden.

Det blir ikke så mye stagewin av det, men resultatene generelt er bedre, samtidig som man ser etter visse stager, at her har et par andre skutt mye mindre poeng, på bare 2-3 sek kortere tid og fått høyere HF, og det kunne jo jeg gjort også.

Så vi får se neste sesong, da blir det forhåpentligvis enda mer riktig på enda flere typer stager. Det krever erfaring å stå foran en stage og vite omtrent hvordan du kan skyte den optimalt, og så faktisk gjøre det etterpå. Men det er jo også den dybden som gjør denne skytegrenen så mye morsommere enn alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Tid vs poeng er det evige spørsmål. Jeg har forsøkt å lage enkle regne modeller for å finne ut av dette men har ikke blitt mye klokere. Jeg begynte med DSS i voksen alder og kom fra feltskyting som en A skytter og var vant til å hevde meg. Da jeg begynte med DSS skjøt jeg som en feltskytter med masse A og håpløse tider og landet rundt 50% +/-. Så tenkte jeg at D'en betyr jo bevegelse og la inn masse bevegelser (stresspreget?) og tiden gikk noe ned men det gjorde presisjon, scoren og HF også. Så begynte jeg å legge merke til hva de gode gjør, og det er mitt prosjekt nå, steg for steg forsøke å tilegne meg det jeg med et felles ord kaller "bevegelses effektivitet". Det betyr i kort trekk å gjøre den riktige bevegelsen i første forsøk og redusere / fjerne alle unødvendige bevegelser, da frigjør man tid til presise skudd. Konkret betyr det for meg at trekk har et formål; og det er å få våpen opp i siktelinjen i en riktig bevegelse uten korreksjon, dvs at målet skal treffes på første forsøk. I løypa er det om å gjøre å redusere tid som ikke gir poeng (ren bevegelse uten skyting) og ellers skaffe seg poeng og avansement der det er mulig og hensiktsmessig (skyte i bevegelse). Jeg har spekulert mye på hvor tar de beste inn gode HF'er. Det jeg har sett så langt er de er over middels raske ut og inn på skivene, de bruker lite tid på å lappe (ekstra skudd tar ofte 0,5 - 0,8 sekunder), de skyter ikke nødvendigvis raskere dobbeltskudd - og de har få eller ingen M. Det jeg også ser er at de er mer bevist bevegelses retning og den ruta som gir minst ikke-poenggivende tid. Det siste er det lite å gjøre med annet enn å skaffe seg erfaring, men det å være bevist bevegelsesretningen og skyte målene i "riktig" rekkefølge kan man lære seg. Jeg tror at de beste er seg meget bevist underveis hva de gjør i løypa og ikke som mange hevder at de går på en slags stresset autopilot. En teknikk jeg prøver å tilegne meg er å dele stagen inn i deler slik at jeg har en slags kartleser i hode som sier "to skiver mot venstre før rask bevegelse frem til punkt B, løft våpen inn på popper som dukker opp i luke..." ..her er det viktig at kartbeskrivelsen læres .. og følges. Men i hovedsak har jeg lært at det å gjøre ting riktig på første forsøk lønner seg - og det reflekteres på HF'en spesielt i Production.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...