Jump to content

Fuglehund og lemen....


ko-stens

Recommended Posts

Var en tur i fjellet i går (i Ringsaker) for å se etter rypa, da det ryktes om bra med slike fjørfe der, men det endte i grunn med stor frustrasjon og irritasjon over en hund som etter en stund fullstendig glemte at han er fuglehund. Han sluttet å søke og gikk utelukkende etter smågnagere. Det er mengder av lemen der vi var, og de fristet nok i overkant. Skulle tro Tour de France hadde lagt en fjelletappe over myrene der, for det så ut som om det var sykkelspor overalt. Var ute fra kl seks om morgenen og var i bilen igjen ca kl to. Null fugl sett... Men vi kan jo ha gått forbi endel kull likevel. Uansett, det var jegere overalt i fjellet, men få skudd å høre, så det var nok ingen stor jaktdag for veldig mange. Kanskje de andre også hadde lemenhunder i går. Ikke vet jeg, men fjompen min er i hvert fall ikke vant med slike dyr, og er også fullstendig uerfaren i fjellet da han aldri har vært på eller over tregrensa, om det skulle ha noe å si.

 

Hva gjør dere hundefolk her på forumet? Får det bare gå sin gang, og satser dere på at det skal dukke opp fugl som "systemgjenoppretter" bikkja? Jeg tok han fatt mange ganger, og jaktkompisen gjorde det samme. Da snakker vi ikke et lavmælt og langsomt "neeeiiii", men nærmest løfting etter nakkeskinnet unna gnageren sammen med en solid og høymælt "N E I !!!". Da gikk søket bra i ca et halvt minutt før det gikk over på gnagere igjen...

 

Koblet til slutt bikkja i langline, og vi lot jakt være jakt. Burde kanskje koblet han lenge før og heller gått med han med lina for å ha hatt mer kontroll... Ser for meg at jeg burde tatt ørlite mer dressur på han og. Forbausende tett i øra i går. Men lemen var vel så spennende at alt annet ble glemt.

Link to comment
Share on other sites

Lite fugl og mye lemen kan være et problem. Men ikke så rart, at enkelte hunder skifter og jakter på det (eneste) viltet som er rett forran nesa på dem. :) Og noen typer, spiser en del lemmen. Greit å passe på, så de ikke spiser for mye. Jeg markerer misshag og sier nei, men er forsiktig med for hard dressur i fjellet, uansett årsak. Helst ingen dressur, kun innlærte kommandoer. Hjelper ikke et NEI, forsøk noe annet.

 

I slike områder, bruker jeg å koble hunden og forflytte meg et stykke og prøve på nytt. Og det hender jeg legger inn en pause, etter en forflytting. Og prøver så på nytt. Gjerne i en annen biotop, eller høyde i terrenget. Min er erfaring er at dette er værst med unghunder (og kontenitale hunder), men er det lite eller ingen fugl, kan også eldre hunde bli påvirket, når det "piler" pelsdottter overalt.

 

På fjellet kan det enkelte ganger, være lite fugl der du går. Enten at du går på feil sted, eller til feil tid, eller at det ikke er fugl. Men fuglen forflytter seg normalt i løpet av dagen. Det kreves rutine og erfaring å finne fugl, spessielt hvis det er lite av den.

 

Mye jegere og lite skudd, tyder jo ikke på at det var bra med fugl. Men det gjelder også å være på rett sted til rett tid. Og du har vel en relativt ung hund, så det er viktig med korte slipp og ta en liten pause, så ikke hunden blir ukonsentrert. Er det varmt og tørrt, er det dårlig vitring. Ofte er det på varme dager, håpløs vitring mitt på dagen og kanskje mer egnet for en lengere lunch. Det er i første rekke morgen og kvelder en bør være i aktivitet, selv om det kan være brukbart mitt på dagen også.

 

Du skriver at dere var ute kl 6, men var det i jaktbart terreng? Fin tid, vis det var jaktbart. Men, dere ga dere tidlig. :( Kanskje dere var frustrerte. :) Og da kan det være bedre å gi seg, enn å skape dårlig steming. Hundene blir raskt påvirket. Det er fra 3 -4 tiden og ut til det blir mørkt, det er bra ettermiddagsjakt! Og en kort dag, forteller lite om terrenget. Det hender en går hele dager uten fugler, for så å finne fugler neste dag. Mange årsaker til dette. Bare å prøve igjen og kanskje gå litt anderledes i terrenget. Eller bytt terreng. Skitt jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ergelig at det blir fokus på lemen når en har gledet seg til noe helt annent.

Tror det er best å ikke bli altfor sint på bikkja, hadde det tusset av fugl ville det vært andre takter på den, og tross alt skal lemen-år være bra for overlevelsen av fugl.

Jeg sier ikke noe til bikkja vedr lemen jakt, men roser når lemen blir spytta ut, og ikke spist..

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. :-)

 

Slapp hunden ca kl seks. Da var det bløtt/frost enda, men været ble altfor fint! Litt vinddrag i mot, som stilnet litt av, faktisk. Ikke en sky på himmelen, og jeg vil nesten tro temperaturen nærmet seg 20 pluss der etter hvert. Det tørket veldig fort opp. Det var noe av grunnen til at vi ga oss tidlig. Midt på dagen i slikt vær...

 

Vi prøvde oss en liten time et par mil lenger ned, i tykkeste skogen i stedet. Det er i skogen han har vært brukt hele tiden før, så tenkte at kanskje det kunne bli noe annet. Fant ingen fugl der heller, men det er jo lite vitring når det har vært mild fønvind og 20 pluss. Uansett, der begynte han som "i gamle dager". Gode og grundige søk. Meeen, han fant jo gnagere der og da, og da tenkte vi at nok fikk være nok! Når kompisen i tillegg dumpet uti et myrhøl og satt fast i vann og gjørme til oppå låra, var det greit å ta kvelden! De nye jaktstøvlene var veldig tette, for de lakk ikke ut vann... :lol:

 

Menmen, en får prøve igjen, og så får en håpe vi treffer på fugl neste gang. Da får en i hvert fall se om gnagerne får være i fred! Men det blir nok skogstur da. :-)

Link to comment
Share on other sites

Akk,selv min mest erfarne hund dreper Lemen om det er lite fugl,om det er endel fugl og forresten..Er synd for en uerfaren hund at du ikke kom borti no,vært lite skyting å høre siste dagene,men er fryktelig varmt og tørt og,dårlig vitring etter noen timer..Vet ikke hvor du har gått,men første dagen så jeg rundt 60 Ryper i lufta,plussalle skudd jeg hørte hvor jeg ikke så fuglan!Kunne nok vært enda bedre om forholdene var bedre før juni,snøen lå altfor lenge,det har særlig skogsfuglen fått merke for der er det elendig..Hjelper ikke med mus og lemen når det ikke er no sted å legge egga!Forresten:Jeg tillater ikke lemendreping,da blir jeg sint!Stor sjans for bendelorm,det er det siste jeg vil ha på hunder som skal jobbe hardt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...