Jump to content

Andejakt, hvilket våpen?


nybegynner232

Recommended Posts

22 fungerer absolutt, men er veldig følsom for vind og avstand. 223 vil være et bedre alternativ dersom du har trygg bakgrunn for den. Du er garantert rikosjett når du skyter på vann. I mye bølger er rifleskyting en utfordring også..

 

Hagle blir aldri feil, husk grov nok ammo :)

Link to comment
Share on other sites

En kombi i cal 12 og 222 eller 223 er jo greit redskap til sånn jakt fra båt, ville også styrt klar 22LR på sjøen, den har kulebane som ei potetkanon å følsom for vind, 22 WMR er vell heller å foretrekke isteden for 22 LR. 17 HMR har jeg ingen erfaring med. Jeg bruker 22 LR på papp og 22 WMR og 223 til småvilt.

Link to comment
Share on other sites

For 22 WMR må du ha et annet våpen, eller et annet løp vist du har mulighet for kaliber bytte i salongrifla som du allerede har. Du kan se bilde av patronen her, http://gunshero.com/best-coyote-rifle/

 

Men det er jo klart ei hagle til bruk i båt er veldig bra så lenge du greier å komme deg på skudd hold på ca 25 meter.

Det var også grunnen til at jeg foreslår kombi våpen, så har du hagle til kort hold å rifle skudd til lenger avstand, men litt bølger så kan det fort bli en utfordring med å skyte med rifle fra båt.

 

Ei billig Baikal kombi i 12 og 223 kan du jo vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sjøfugljakt er skarv aktuelt. Og skarv er en av artene direktoratet definerer som større enn hare og dermed ikke tillatt å bruke salongrifle på.

Jeg vil tro du kommer lengst med ei helt alminnelig hagle, gjerne robust type siden det er saltvann med i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mangen gode tips:) tror jeg kommer till å kjøpe meg .22 WMR. Greit å ha i tilegg til hagla:) er dette et lite brukt våpen? Kunne ikke finne på finn.no. var kun .22 og .22 LR. Forslag til et greit å rimelig våpen? Lydemper er og ønskelig.

Dette våpenet ville vell og vere brukbart på orrfugl og rype?

Link to comment
Share on other sites

22 WMR eller magnum som det også kalles er vell ikke lite brukt, jeg vil tippe det er ca like vanlig som 17 HMR. 22LR vil du nok finne veldig mye av, det er uten tvil et veldig mye brukt kaliber.

 

22 WMR kan du bruke på dyr opp til rev, jeg foretrekker 223 til rev men 22 WMR er også lov på rev.

 

Hvilket våpen du skal velge, hvor mye penger vil du bruke på ei sånn rifle ?

Sako Quard får du i 22 WMR, litt dyr men kjekk rifle, denne kan du også lett bytte løp på til andre kaliber, det samme kan du med CZ 455 som også er litt rimeligere våpen, Jeg bruker CZ 452 i 22 WMR,452 har ikke løsbytte system, denne kan av og til kjøpes brukt på finn.

Ei billig rifle i 22 WMR er jo Savage den har ikke jeg noen erfaring med men det er sikker flere her inne som vet mye om den, http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=131C" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det finnes også andre fabrikanter som levere våpen i 22 WMR, disse jeg har nevnt nå er vell det som er mest bruk.

Link to comment
Share on other sites

Den Savagen er vanlig bolt ja ikke noe halvauto.

 

Jo ja på en måte, det er det samme bruksområdet på 17 HMR og 22 WMR.

Det er et svært ømtålig tema her på kammeret hva som er best av disse to :-)

 

17 HMR har ca 4,5 mm prosjektil og 22 WMR har ca 5,5 mm prosjektil.

17 HMR har noe høyere utgangshastighet en 22 WMR.

17 HMR har litt lettere prosjektil en 22 WMR.

 

Sånt i praktisk bruk har jeg ingen erfaring med 17 HMR, jeg valgte 22 WMR på grunn av tyngre prosjektil å litt lavere fart med tanke på mindre kjøtt ødeleggelse å forhåpentligvis mindre følsom for vind på på grunn av høyere kulevekt.

 

Men det er skrevet mye om 17 HMR og 22 HMR, fordeler og ulemper både her på kammeret og i det store utland, så du kan jo søke litt på nett å se hva du finner ut du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Men...hva med rikosjett ved bruk av 223rem og 308win mot vilt på vann? Det samme gjelder også ved bruk av 22Lr, 22wmr og 17hmr.

Jeg lærte den harde veien at ihvertfall 22Lr rikosjerer yppelig og langt på vann selv om det brukes hulspiss, kulen plystret avgårde og gjorde flere hopp bortover vannet mot robåten min som lå bortenfor i beredskap. Heldigvis var det ingen personer ombord den gangen, men jeg ble da skremt.

Har sett 223rem hoppe fint avgårde bortetter vannet etter gjennomskudd på gås som satt i fjæra og 6,5x55 har hoppet særdeles flott etter bomskudd på sel.

De eneste kulene jeg har sett som ikke går over i fiskesprett er Vmax kulene når det skytes i flat vinkel mot vannoverflaten, så da er det vel + i margen for 17hmr og 22wmr ladet med Vmax og det går jo ann å prøve å sette skuddet mot kropp og rygg på fugl slik at brystet skades minst mulig.

Hvis det er god overhøyde og bratt vinkel så er vel sjansen mindre for at det rikosjerer.

Dette er ihverfall en tanke å ta med seg for alle som jakter ved vann og sjø.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp av den grunn jeg bruker 223 på sjøfugl, den mister fortere energien enn 308 og 6,5 og vil fly kortere etter kontakt med vannet.

Man skal ha stor repsekt og kunnskap når man bruker rile på sjøen. Jeg bruker kart for å planlegge trygge skyteretninger på sjøen og jeg regner med at kulene kan brekke av 45 grader til side for skyteretning ved skudd mot åpen sjø.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...