Jump to content

Campingvogn som åtebu


LisleArne

Recommended Posts

Har nå gått til innkjøp av ei gammel campingvogn. Denne er tiltenkt å brukast som ei mobil åtebu. Dermed kan eg ha fleire åte oppe samstundes og lett bytte åtestad etter behov.

 

Er det nokon som har erfaring med denne slags prosjekt? Tenker på korleis eg skal ordne innredinga; glugge®, plass å sitje og så vidare... Har gjort meg opp nokon tankar, men det er alltid interessant å høyre på andres erfaringar.

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte ei camping vogn som åte bu i vinter. erfarte fort at vinduene bråkte noe helt jævlig. så de ble bytta ut med vinduer som er omtrent lyd løse. ble for kaldt å sitte der med åpne vinduer. med det samme sveiste jeg og på drag som passet på traktor krok. jeg gjorde ingen endringer på camping vogna ellers i vinter. i år så skal jeg ha opp en 24V lyskaster så jeg kan sette vogna litt lenger unna folk. jeg har beholdt alle sengene, bordet og sofaen. komfort er ikke noen dum ting. dessuten er bordet fint å sette anlegget på.

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte ei camping vogn som åte bu i vinter. erfarte fort at vinduene bråkte noe helt jævlig. så de ble bytta ut med vinduer som er omtrent lyd løse. ble for kaldt å sitte der med åpne vinduer. med det samme sveiste jeg og på drag som passet på traktor krok. jeg gjorde ingen endringer på camping vogna ellers i vinter. i år så skal jeg ha opp en 24V lyskaster så jeg kan sette vogna litt lenger unna folk. jeg har beholdt alle sengene, bordet og sofaen. komfort er ikke noen dum ting. dessuten er bordet fint å sette anlegget på.

 

Takk for svar!

 

Ja, har vurdert å skjere hol i vindauga for å lage ei luke-anordning som skyteglugge. Har tru på at dette vil funke, då eg trur det er meir jobb å bytte dei ut. Trur også det er ein idè å gjere dette både på vindauge på kortsida og dei to på langsidene, slik at ein ikkje er avhengig av å få plassert vogna på ein spesiell måte i forhold til åta.

 

Har også vurdert å røske ut sofagreiene og sette inn ein svingbar lenestol. Er det ein idè med f. eks. ein propanbrenner i vogna dersom ein ikkje har tilgang til straum? Må jo ha det så nogelunde komfortabelt...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt campingvogn i flere år nå. Det fungerer godt til mitt formål, men det med å flytte vogna under jaktsessongen har jeg dårlig erfaring med. Først og fremst fordi vi har så mye snø hjemme, så den er lite mobil. Men også på grunn av at bua må stå noen døgn før mikkel går på åtet.

 

I forhold til innredning har jeg beholdt alle møblene. Men vinduene og glugger måtte oppgraderes. Dvs. stikksag og hull i veggen med sidehengslet luke, pluss å skjære hull i plastvinduet på kortsiden av vogna. Jeg har da sittet med langsiden mot åtet slik at plastvinduet "peker" mot åtet. Mens det påskjærte hullet i veggen, mellom vinduet og hjørnet på vogna (over den ene baklykta), peker mot skogkanten slik at det er mulig å skyte før reven er helt fremme.

 

Jeg har ordnet snorsystem på alle vinduene, slik at de kan åpnes og lukkes uten begevelse innenfra. Sitter i sofaen og har montert anlegg på bordet :D

 

(litt vanskelig å forklare dette uten bilder :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Då må du ta ein tur ut med fotoapparatet i morgo :wink:

 

Har vore inne på problemet med å flytte vogna pga av sno, men satser på at det gjeng greitt med ein 4-trekker. Ser heller ikkje på det som noko problem at vogna må stå litt for at reven må venje seg, bare greitt å sove i senga au iblant.

Trur eg satser på sidehengsla skyteglugger i plastvindauga, svingbar og behagelig stol i midten og skytestøtte framfor alle gluggene.

 

Kjøpte forresten nettopp ein gassovn på netthandelen til vogna for den nette sum av 300 kr :D

 

00108001916816323081002343121604552000903.jpg

 

Trur den kan kome godt med i kalde vintermånadar...

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke noe problem med å flytte vogna pga jeg kan dra den med traktor. graver ut plassen jeg skal ha den med traktoren før jeg drar den dit også planter jeg den der :P har derimot hadd ett problem med at vogna har sunket neddi bakken når tæla forsvinner. men det gikk seg til med litt plank under hjulene og støttene.

 

virket ikke så dum den ideen med svingstol inni der :P da kan jeg jo lene meg tilbake mens jeg ser film og venter på reven :P

Link to comment
Share on other sites

Då må du ta ein tur ut med fotoapparatet i morgo :wink:

 

Har vore inne på problemet med å flytte vogna pga av sno, men satser på at det gjeng greitt med ein 4-trekker. Ser heller ikkje på det som noko problem at vogna må stå litt for at reven må venje seg, bare greitt å sove i senga au iblant.

Trur eg satser på sidehengsla skyteglugger i plastvindauga, svingbar og behagelig stol i midten og skytestøtte framfor alle gluggene.

 

Kjøpte forresten nettopp ein gassovn på netthandelen til vogna for den nette sum av 300 kr :D

 

00108001916816323081002343121604552000903.jpg

 

Trur den kan kome godt med i kalde vintermånadar...

 

Noe jeg glemte å skrive tidligere. Jeg har dratt ned rullegardinen og blendet alle de andre vinduene i vogna, slik at jeg aldri sitter i silhuett.

 

Jeg bruker likedan ovn selv. Jeg setter den da ca. ved kjøleskapet i vogna og henger opp en tykk duk (bruker en del av syvdukeren fra militæret) for å dele vogna i to rom, som gjør at lyset fra ovnen ikke kommer inn i "rommet" jeg befinner meg.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet noe unødvendig sitering. Jegermeistern.

 

Noe jeg glemte å skrive tidligere. Jeg har dratt ned rullegardinen og blendet alle de andre vinduene i vogna, slik at jeg aldri sitter i silhuett.

Jeg bruker likedan ovn selv. Jeg setter den da ca. ved kjøleskapet i vogna og henger opp en tykk duk (bruker en del av syvdukeren fra militæret) for å dele vogna i to rom, som gjør at lyset fra ovnen ikke kommer inn i "rommet" jeg befinner meg.

 

Nei lys er ein uting uansett om ein er i silhuett eller ikkje, så det må nok blendast ned max...

 

Det fungerer greit med den omnen?

Link to comment
Share on other sites

Åh ja, sånn sett ja. Jo, den gjør det, så å ha ei takluke oppe, og/eller skyteglugga hadde nok ikke gjort noe nei.

 

blir kaldt i nordavindstrekken.....har 2 revevogner....

kampingvogner er sikkret med små ventiler nede ved gulvet for utlufting ved evt gasslekkasjer....

Link to comment
Share on other sites

jeg har værtfall ikke vært plaget av det :P og jeg følger godt med min gassovn. om flammen der slukker ligger jeg der forgiftet av gass på bare noen minutter.

 

 

Med mindre du sover, så kjenner du jo lukta av propan.

 

jeg fyrer ikke med propan, bruker diesel i hjemme laget ovn. må benytte mulighetene til gratis fyringsmiddel når du har kammerater med gårdstank :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
jeg fyrer ikke med propan, bruker diesel i hjemme laget ovn. må benytte mulighetene til gratis fyringsmiddel når du har kammerater med gårdstank :P

Hei Kermitt!

Satt å søkte på ovn til åtebu da jeg kom over denne tråden, det jeg tenkte på var en diesel/parafin drevet ovn som jeg kunne lage selv.

Er veldig interesert i hvordan den du har er, har du mulighet for å beskrive/bilder etc.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en gammel campingvogn. Har flytta veggskinnen til det lille bordet inn på veggen på badet, montert bordet der. Da har jeg kaffebord og flott anlegg. Vinduet til badet er hengsla i overkant og dermed har jeg "overbygg" til rifla som gjør at den er beskyttet mot vær, og skyggen fra lyset som er montert over vinduet kaster da skygge og det blir ikke lett for noen å se om riflepipa skal ut. 12V-lyset får spenning fra en trafo som er tatt ut av en mor/datter-lampe og dermed er det veldig enkelt å bruke 220V tidsur for styring av tiden jeg vil at lyset skal være på. Ellers kan trafoer kjøpes i en elektrikerforretning som driver med instalasjon. Bare pass på at det er en som er kraftig nok til pærestyrken du bruker. Dette har fungert i mange år for meg.

Link to comment
Share on other sites

kermitt og kenneth32 diskuterte gassproblemet i vogn.

 

Det er sånn at propanbrenneren stopper/stenger gassen hvis flammen slukker, såkalt "flammevakt"

Faren i ei vogn, båt eller hytte er kullosforgiftning med døden til følge. Dette oppstår da flammen og jegere bruker opp oksigenet i vogna, så det er viktig å ha litt lufting på takluka eller ett vindu samt ventilene ved gulvet åpne, pass også på at disse ikke er dekket for av snø på utsiden.

 

Som guttunge hold familien min på å bli kullosforgiftet i båten vi hadde, diesel varmeren stoppet og vi forsøkte å holde varmen ved hjelp av kokeapparatet, da en person svimte av skjønte vi tegninga og fikk opp luker og dør i ein fei, har foresten hørt om flere som nesten forulykket på denne måten.

 

Var også bortig en trasig ulykke for ca13-14år siden da et ungt par hadde lånt foreldrenes vogn som sto nedsnødd på fjellet og ikke passet på ventilene og luker mens de fyrte med åpen propanvarmer av den flyttbare sorten, de døde mens de sov.

Instalerte propanvarmere i vogner er vel forøvrig konstruert og montert med avtrekk nettopp med dette i tankene så faren ikke skal bli så stor for forgiftning.

 

Så uansett om det er ei vogn eller båt du fyrer i, så pass på tilstrekelig lufting så frisk og oksygenrik luft kommer til de som oppholder seg der.

 

Problemet kan nok også gjelde seg revebu hvis konstruktøren har lagt sin flid i å stanse all sniktrekken og brukt mye plast i vegger, tak og gulv, lite m3 med luft, fortere å bruke opp oksigenet.

 

Ett tips kan være et stearinlys på gulvet, begynner det å blafre eller slukker så er det ikke mere oksigen igjen ved gulvet, ergo FARE FARE.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i tråden "hvor stor glugghytte",så har jeg bygd om en Knaus 500 til jaktkåk :wink: Den har svarte blikkplater på taket,camofarget utvendig,panel og ekstra isolert innvendig.Vedovn,seng og skyteglugge :) Har dessverre slettet bildene jeg hadde av den,men skal ta nye ganske snart.Stort koseligere åtebu må du lete lenge etter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ang gassfyring i vogner så finnes det gassalarmer.

De kan du justere slik at de aksepterer at du fyrer med gass. og kan vel lyse i stedet for sirene.

Men de nye ovnene har en oksygen vakt som kveler flammen før det blir farlig. Den virket på min i hvertfall der jeg satt i 2m2 vintertelt :). den slokket og jeg skjønte ikke hvorfor :?

Dessuten er det lufting rundt alle vinduer og luker samt der en har feks kjøleskap. det er og ofte større hull i gulv nettopp for å få evt gass ut. har og 2 ventiler i taket på min vogn i tillegg til lukene.

Det som er farlig er når det blir pakket snø inn under vogna, og gassen ikke får slippe ut.

På de ovnene står det jo og hvilken romstørrelse de er beregnet på og følge denne, for det lærte jeg av.

 

klumsen

Link to comment
Share on other sites

Som ivrig camper har man gjort seg enkelte erfaringer med vogner og utstyr. Følgende episode inntraff en sommerkveld ifjor:

Det var litt kaldt og rått i forteltet, og dermed ble gassovnen fyrt opp.Etter et par minutter kom varmen, og med den en lukt som var litt ubestemmelig. Jeg snur meg mot ovnen og ser at det brenner bak ovnen, ganske friskt. Ovnen stod nær vognveggen og rett på innsiden sov minstemann... Mor skrek, og jeg skrek:lukk opp teltet! Tok tak i ovnen og hev den ut

og dermed slukket brannen. Nærmere undersøkelse viser at gummislangen fra 11 kilosflaska hadde sprukket i yttersving, gass lekket ut og ble antent..

Moral: Bytt gass-slangen hvert år, den koster ca 20 kroner og det er den billigste forsikring du får!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...