Jump to content

Praktisk skyting i Sogn&Fj.


magnumlars

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

 

For dei som kunne tenke seg å starte opp med praktisk skyting vil det 22-23/11 bli sett opp eit godkjenningskurs for nye skyttarar. Kurset blir arrangert av Sogn og Fjordane Sportskyttarklubb og blir helde i Førde. Dette kurset er påkrevd for å bli aktiv medlem i klubben.

 

SFS er ein klubb med medlemmar frå heile Sogn og Fjordane, men om det skulle vere nokre Sunnmøringar eller Nordhordalendingar som skulle vere interreserte so er dei og hjertelig velkomne til å bli med.

 

For meir info om kva praktisk skyting dreiar seg om sjå: www.nfps.no eller ta kontakt med underteikna via PM.

 

 

 

Mvh

Leiar i Sogn og Fjordane Sportskyttarklubb

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe med dette kurset å gjøre, men man må ha skytebriller, ørebeskyttelse, belte, hylster og magasinholdere. I tillegg kommer seff våpen og magasiner til min 32 skudd. Tre magasiner er vel egentlig minimum. Du kan evt høre om får lov til å delta med to, men jeg ville bare kjøpt ett par ekstra (hvis det er snakk om de vanlige 9mm/40).

Link to comment
Share on other sites

Bra info, Cardinal.

 

Det ser ut til at eg må prioritere rigg og skytebriller med styrke først, så får vi sjå om det blir igjen kapital til fleire magasin. Tanfogliomagasina var ikkje heilt billige dei heller. Det er jo eit par lønninger til, så det kan hende det går.

 

Godt humør har eg alltid (nesten), så det skal vi nok ordne.

 

magnumlars: du kan betrakte meg som påmeld. Kontaktinfo kjem på PM.

Link to comment
Share on other sites

Som magnumlars sier, så kan du sikkert klare kurset med to. Men såfort du begynner å skyte mer, vil du fort a flere. Anbefaler at du tar kontakt med Henning Wallgren http://www.tanfoglioparts.com/ så kan han hjelpe deg.

 

Rubsonic, hvis du tar kontakt med Henning Wallgren, så har han egne magasiner som er beregnet på kjøpeammo, de er laget spesielt for den patronlengda som kjøpeammo vanligvis har.

Link to comment
Share on other sites

No sklir vi litt ut frå topic her: Henning er ein grei kar som eg har handla med før. Problemet mitt var utdraget, så eg trur ikkje det er magasinproblem. Men med "husets ammo" fungerer den heilt fint. Har ny utdragar og ekstra kraftig fjør til utdragar (frå henning) om det skulle bli meir trøbbel.

 

Skal bli artig å prøve Limited'en til det den egentlig er bygd for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kunne vært moro å være med, hvis jeg får tid. Må se hvordan vaktlistene ser ut først.

 

Jeg har ingen ordentlig "rigg" som passer med IPSC regelverket, men hvis jeg tolker reglene rett så skal det være lov å stille med det beltet og hylsteret jeg har utlevert i politiet selv om det ikke er i nærheten av å være konkurransedyktig? Jeg så det var en unntaksregel for politi og forsvarspersonell som kan bruke tjenestehylster, og hvis jeg kan være med å ha det moro uten å måtte bruke en formue på utstyr hadde det vært fint...

 

Videre må jeg i så fall stille med min private P30L CDA. P30L står på lista for production ser jeg, og CDA (også kalt LEM) avtrekksvarianten er en original "option" fra H&K så den må også være lov. Politiets tjenestevåpen er derimot ikke lov, da det har en modifisert sleidestopp (som gjør våpenet _mindre_ konkurransedyktig).

 

Spørsmålet blir da hva som menes med at hanen skal være "helt nedspent" i production, dette våpenet har ikke nedspenner og hanen faller etter hvert skudd- men slagfjæra forblir spent, så avtrekket blir et slags pseudo-DA. På våpen uten nedspenner skal man spenne ned manuelt- men gjelder det også for våpen som uansett har hanen i "nedspent" posisjon inntil man tar avtrekk? Det er teknisk mulig å spenne ned manuelt, men da må man ta avtrekk og fange hanen mens den er på vei _opp_. Og siden hanen er originalt "bobbed" kan det være litt hårete, det går men ikke hvis man er svett på henda :shock:

 

Sikkerhetsmessig er det ingen grunn til å kreve "dobbelt nedspenning", og i forhold til f.eks. Glock gir ikke dette mellomting-avtrekket noen konkurransefordel (heller tvert imot).

Link to comment
Share on other sites

Hylsteret og beltet ditt er i alle fall ikke noe problem, med mindre pipa peker mer en 1 meter fra beina dine når du står oppreist og avslappa (noe jeg tviler ekstremt sterkt på)

 

Når det gjelder de våpentekniske spørsmålene versus productionregelverket er dette noe jeg faktisk må ta til IPSC forumet for å få svar på, både når det gjelder bruk av tjenestevåpen med modifisert avtreksstopp (magefølelsen sier dette går greit), avtrekket ditt og nedspenning av modellen.

 

Det som uansett er 100% sikkert er at dette ikke er noe problem for kursets del, og til å begynne med etter kurset kan du jo faktisk skyte standard division dersom pistolene dine av en eller annen merkelig grunn ikke skulle være lov i prod.

 

Jeg har ikke sett den modifiserte sleidestoppen på tjenestevåpenet, kan du beskrive den eller aller helst legge ut et bilde?

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Tjenestevåpenet har sleidestoppen kappet slik at den i praksis ikke kan brukes; den er der, men man når ikke fram til den med tommelen på sterkeste hånd og selve "hylla" til å trykke den ned med er borte. Dette ble gjort fordi enkelte av de som testet våpenet før innkjøp hadde problemer med at de kom borti sleidestoppen under skyting. "Feilen", som egentlig forsvinner hvis man holder våpenet riktig, medførte at at sleiden ikke hang seg opp i bakre stilling når magasinet ble tomt.

 

Dette er forøvrig et vanlig "klagepunkt" på P30 og P30L på utenlandske fora, da den originale sleidestoppen er så lang og lett å nå at den også er lett å komme borti uforvarende. Kappingen gjør i praksis ingen forskjell i hastigheten på magasinbytte, da sleiden automatisk slippes fram når man smekker et fullt magasin på plass (også på umodifisert versjon). Jeg bruker bare sleidestoppen for å manuelt låse sleiden bak til "tøm våpen kontroller".

 

Jeg kommer uansett ikke til å bruke tjenestevåpenet i konkurranse, jeg har et privat våpen som ikke er modifisert og som jeg i motsetning til tjenestevåpenet har lov til å bruke hjemmeladninger i :D

 

Forresten har jeg lest litt mer i reglene, og uten å ha målt avtrekksvekta så ser det ut til at det er for lett for production hvis jeg ikke spenner helt ned manuelt. H&K CDA V1 er oppgitt til ca 4,5 pund, mens grensa i prod er 5 pund på første skudd. En kan jo måle for å være sikker, men jeg tipper en må spenne fjæra helt ned for å komme over 5 pund. Uansett så kan jeg, som du sier, konkurrere i standard.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...