Jump to content

Patroner - anbefalinger


Proshooter

Recommended Posts

Hvilke anbefalinger har dere mtp patroner til praktisk skyting i production klassen? Er det noe spesielt man er ute etter eks lette kuler/vs tyngre kuler. Lite vs større kruttmengde osv?

Prøver man å komme lengst ned mot minimums faktor, høyest mulig faktor eller noe midt i mellom?

 

Kom gjerne med råd om god ammunisjon, gjerne også til trening (billig)

Link to comment
Share on other sites

Geccon ga 142 i faktor i min G17 ved kronografering idag. S&B 115grn gav 145 i faktor. M/39b 146 i faktor, Magtech 124grn ca 135. Og de svenske rødfisen i bakelit ga en utgangshastighet mellom 1400 og 1700fps :shock: Måtte bare prøve dem med kronografen :lol:

 

Vill tru det meste av de vanlige 115 og 124grn 9x19 ammo holder faktor. Bruk det som funker best i din pistol og som du får tak i til en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

ipsc geco målt i ymse pang

glock 17, faktor 137

sphinx 3000, faktor 136

sphinx 3000 nr 2, faktor 131

X-six, faktor 148

 

2-3ms spread på den i dårligste pangen, så veldig happy.

 

Desverre spiller chrono en stor faktor her, det er litt tildels lotto.

 

Min chrono gir jevnt endel lavere verdier, enn f.eks. på DWO nå sist, eller NM felt

 

ref 115gr holder både geco Hollowpoint og S&B sine faktor i mine panger.

Link to comment
Share on other sites

Faktor er vel mest et forsøk på å gi en sammenligning på rekyl på tvers av kalibre, hastigheter og kulevekter?

 

Nå er det jo heller ikke sånn at energi er en magisk god beskrivelse av det vi prøver å sammenligne her.

 

Svenskene bruker energi i stedet for faktor i feltløypa, og noe bedre er det ihvertfall ikke.

 

Faktor har nok en tendens til å favorisere tyngre kuler og lavere hastigheter, mens energi gir en alt for stor fordel til lettere kulere og høyere hastigheter. Et realistisk og sammenlignbart mål ligger kanskje et sted i mellom?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Faktoren skal urokkelig være minimum 125, jeg ligger på 130 +/-2 avhengig av hvilken bane det chrones på. Jeg lader selv.

 

Jeg har skytekompiser som bruker Geco 124gr IPSC-ammoen, den får du til rundt 14-1500 kr på Gmax for 1k skudd. Disse komoisene er meget fornøyd med den.

 

Jeg har prøvd i mitt våpen både 115, 124, 125 og 147grs kule, foretrekker 124/125grs. De gir opplevd flatest rekyl, uten å bli for "treg" som jeg opplevde 147gr til å bli. 115gr føles mer "snappy", og slår litt mer i hånda.

 

Konklusjon: kjøp deg 1-200 skudd av litt forskjellkg ammo, Magtech 115 og 124gr, Geco 115 og 124gr, S&B 115 og 124gr, CCI Blazer 115 og 124gr og prøv ut litt forskjellig selv.

Bor du på østlandet kan du få prøve mine hjemmeladede i forhold også.

 

Joakim

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...