Jump to content

Bruk av radio på småviltjakt


jarledb

Recommended Posts

Er helt fersk jeger og har skaffet meg jaktkort i skogsterreng. Er vel liten sannsynlighet for å møte på andre jegere men skader ikke å vite om det er noen fler som er i terrenget samme dagen.

Er det noen normer rundt det å bruke radio på småviltjakt? Er det i så fall en spesiell kanal som brukes?

Ser at når elgjakta starter så skal stort sett jaktleder kontaktes, men ikke noe info rundt småvilt.

 

Er det forøvrig vanlig å gå med "highviz" lue eller vest når en går alene? De gangene jeg har vært med på jakt tidligere så er vi jo flere personer og da er dette en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Bruk oransje caps eller lue uansett om du er alene eller jakter med andre. Husker et eksempel fra elgjakta et år, da en av postkarene oppdaget bevegelse i skogkanten. Etter å ha kikket en stund i kikkertsiktet for å se hva det var, oppdaget han at det var småviltjegere kamuflert fra topp til tå. Jeg hadde ikke trivdes med å bli siktet på av en elgjeger med ladd gevær fordi han ikke så hva jeg var...

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte skal ALDRI brukes som kikkert når det er montert på ett ladd våpen. Man skal ikke sikte på noe man ikke vet hva er.

 

Bruk av radio kan være kjekt når man jakter sammen på småvilt. Eller der det foregår annen jakt.

 

Jakt på steder man treffer andre jegere gjør signalfarger til ett must.

Link to comment
Share on other sites

En ferdig oppsatt jaktradio vil ha de vanlige jaktkanalene, kjenner ikke til noen regler for bruk annet enn de som faller inn under god folkeskikk og sunn fornuft.

Blir det kræsj så bytter man kanal, spør gjerne på kanalen om den er i bruk. Er det tomt for ledige kanaler får man gjøre det beste ut av det hele, feks ved å starte med et kallsignal som identifiserer gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Er det tomt for ledige kanaler får man gjøre det beste ut av det hele, feks ved å starte med et kallsignal som identifiserer gruppen.

 

De fleste bra jaktradioer støtter vel pilot-toner, så kan du ha 32(?) forskjellige grupper på samme kanal, selv om det nødvendigvis kan bli kollisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Bruk oransje caps eller lue uansett om du er alene eller jakter med andre. Husker et eksempel fra elgjakta et år, da en av postkarene oppdaget bevegelse i skogkanten. Etter å ha kikket en stund i kikkertsiktet for å se hva det var, oppdaget han at det var småviltjegere kamuflert fra topp til tå. Jeg hadde ikke trivdes med å bli siktet på av en elgjeger med ladd gevær fordi han ikke så hva jeg var...

 

Derfor oppfant Vår Herre håndkikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...