Jump to content

Nikko Stirling Diamond 3-12x52 (Nå Zeiss Conquest 3-9x50)


Funtaz

Recommended Posts

Hei.

 

Har funnet et tilbud på denne kikkerten, men er først interessert i å vite om noen har noen erfaringer fra den? Positive såvel som negative.

 

Trenger i tillegg å vite hvor høye ringer jeg trenger til denne kikkerten. Bruker Leupold QR og har en Schultz & Larsen M97-DL 6,5x55.

 

- Mats

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Generelt bør man velge fast forstørrelse framfor variabel når man handler optikk i det lavere prisleiet. Mindre rallemikk som kan gå i stykker. Jeg kan ikke snakke om akkurat den kikkerten du nevner, men jeg har en Nikko Stirling 4x32 som har sittet på to ulike salongrifler. Såvidt jeg kan bedømme er Nikko ett av de bedre merkene i nesten-Kina-dritt-pris-segmentet, og min har fungert helt utmerket til mitt bruk. Ikke helt der oppe på tyskspråkling nivå mhp. skarphet og kontrast ( :wink: ), men grei nok til salongrifla. Nå har den havnet oppå et gammelt luftgevær, så det blir spennende å se hvor lenge den varer 8)

 

Hva hadde du tenkt å bruke den Nikkoen til?

Link to comment
Share on other sites

Sorry, Mac... Men den rifla di fortjener myyyye bedre kikkert enn det der :wink:!

 

Nå er ikke Nikko Stirling det verste du kan velge, når du først skal handle billig rallemikk, men jeg ville ikke satt en slik kikkert på noe anna enn salongen, til trening...

 

Du er "litt" avhengig av pålitelig optikk til toppjakt, da... Gå for noe bedre, vær så snill... Legg heller på noen hundrelapper/tusenlapper og se etter brukt kvalitet. Så det lå en brukt meopta 3-12x56 på kjøp/salg her... Den hadde vært ypperlig til det bruket du skisserer, om enn litt stor og tung, så har den optikk i øvre sjikt, og er mekanisk solid.

Link to comment
Share on other sites

Tja, fair enough. Har brukt billigkikkerter fra dag èn, og har aldri opplevd de vanlige problemene som mange nevner når det er snakk om disse.

Det er nok noe av grunnen til at jeg fortsatt ikke gidder å bruke en del ekstra tusenlapper på optikk. Har blant annet hatt Jahti Jakt og Tasco uten problemer.

 

Den dagen det skulle skje noe(som antageligvis kommer, ref. alle andres problemer) kan det hende at jeg gidder å bruke litt ekstra på kvalitet.

 

Med inntekten min som lærling har jeg heller ikke mulighet til å sette dyre kikkerter på alle våpnene mine heller, dessverre(?).

Link to comment
Share on other sites

Tok tips til etterretning og undersøkte priser på bedre kikkerter. Var ikke klar over at prisene over sjøen var såpass mye lavere, så da ble det sendt inn en bestilling på kikkert fra theopticzone.

 

Zeiss Conquest 3-9x50

Leupold QR-ringer 1" High

Zeiss solskjerm 50mm

Butler Creek øye- og objektivbeskyttelse

 

Totalt, grovt regnet med mva og tollbehandlingsgebyr: 3700kr :shock:

I Norge koster jo kikkerten 4500,- alene(J&F).

Skal sies at jeg fikk noen kroner rabatt og, etter litt mailing frem og tilbake.

 

Hvis jeg hadde gått for kikkerten jeg egentlig hadde tenkt(ref. emnetittel) med montasjer og alt hadde vel prisen havnet på litt over 3000.

Veldig glad for at jeg sjekket prisene over sjøen.

 

Nå får jeg bare håpe at frakten ikke byr på for mye problemer, og at kikkerten kommer frem hel.

 

Edit: Stusset over noen innlegg på forumet her. Tror dere Medium ringer vil holde? Rifla i signaturen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, fair enough. ........................Har blant annet hatt Jahti Jakt og Tasco uten problemer. ...............

Hvofor har du ikke disse lengre da :?::?:

Jeg har også hatt og har slike men disse er enten sendt tilbake eller ligger i en skuff og samler støv :)

Fornuftig løsning du tok :D

Link to comment
Share on other sites

Ene Jahti Jakten står på rifla nå, den andre på kombien til faren min. Tascoen har jeg satt på et luftvåpen.

Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg HAR altså disse kikkertene fortsatt, og de fungerer de.

 

Men nå har jeg altså bestilt en Zeiss, så jeg får håpe disse lever opp til forventningene mine om at de skal være så mye bedre enn billigalternativene jeg har hatt tidligere.

 

Noen som vet om medium ringer er høye nok?

Link to comment
Share on other sites

Into Foreign Customs, October 10, 2008, 11:14 pm, NORWAY

Arrived Abroad, October 10, 2008, 11:14 pm, NORWAY

International Dispatch, October 08, 2008, 10:56 am, ISC CHICAGO IL (USPS)

Processed, October 07, 2008, 7:54 pm, TRAVERSE CITY, MI 49686

Acceptance, October 07, 2008, 8:38 am, HARRIETTA, MI 49638

Shipment Accepted; October 07, 2008, 8:35 am, HARRIETTA, MI 49638

Electronic Shipping Info Received, October 07, 2008

 

 

Da var pakka i Norge hvertfall, så får vi se hvor lang tid det tar før pakka blir tollvurdert :P

Link to comment
Share on other sites

Jaja.

 

13.10.08 06.42 ANKOMMET LAGER 2061 GARDERMOEN

11.10.08 11.10 TIL TOLLAGER 2061 GARDERMOEN

Er det virkelig mulig å bruke så lang tid på det?

13.10.08 09.57 Lagt til fortolling 2061 GARDERMOEN

Vil det si at pakka snart er klar til å sendes videre?

Ikke at det har noen betydning for meg, siden jeg sitter fast på ei lita jolle i sjøen i ytterligere halv annen uke, men det hadde vært moro om den lå klar når jeg kom hjem. :)

Link to comment
Share on other sites

14.10.08 10.10 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 2061 GARDERMOEN

14.10.08 08.56 FORTOLLET 2061 GARDERMOEN

13.10.08 09.57 Lagt til fortolling 2061 GARDERMOEN

Jaja, da var pakka gjennom tollen hvertfall. Burde ikke ta mer enn noen dager før den er hjemme.

Skal hjem igjen om 8 dager, så pakka er (forhåpentligvis) hjemme da hvertfall.

 

Gleder meg til å teste herligheten ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...