Jump to content

Komfort på post...


ko-stens

Recommended Posts

Har fått laget meg et noenlunde skikkelig jakttårn til elgjakta i år. Dette er en ofte brukt post, så tenkte at her kan jeg like godt gjøre en ordentlig jobb og ikke bare sette opp paller. Og når en først er i gang... Hvorfor ikke inkludere litt komfort!? En sitter jo gjerne der opptil flere timer, og når det er surt og kaldt, er det jo kjekt å ha noe kos. :-) Det skal selvsagt brukes av alle på laget. Forhåpentligvis av meg når været er dårlig...

 

Vel, i dette nye tårnet har jeg foreløpig satt opp et par knagger å henge fast ting på, en koppholder og et lommesystem, slik man har til unga bak på seteryggen. Denne har lommer til småting, kikkert osv pluss at den tar et par mindre flasker/bokser ved behov. Ser jo det praktiske i dette og, for da slipper en å sparke borti kaffekopp og termos feks. Jo mindre på gulvet, jo bedre.

 

Men så dukket det opp en idè. Jeg har en gammel kontorstol, med delvis ødelagt skaitrekk på sitteputa. Denne har armlener, sving og høy rygg med vipp. Her kan man lene seg litt bakover og snurre hit og dit, lydløst, for den er faktisk lydløs. Siden den stort sett er skrot, kunne den jo ende opp i et jakttårn fremfor på dynga. Og jeg hater å sitte på stolsekk noe særlig mer enn tolv sekunder. I tillegg, dukket en ny tanke opp... Hva med å legge på et massasje-/varmetrekk!? Har et liggende i kjelleren som jeg hadde i en gammel bil for en god del år siden og som ikke brukes. Denne har sigarettennerkontakt. På Biltema ser jeg at de har starthjelpbatterier med uttak for slike kontakter. I tillegg har de bærehåndtak og veier ikke så mye (det er ca 150 meter å gå til posten fra bil).

 

Dermed blir spørsmålet. Hvor lenge holder et slikt starthjelpbatteri når varme/massasje er skrudd på? Fant et eksempel:

12V, 15W:http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Interior_tilbehor/Massasjesete-med-varme-39638/

Starthjelp: http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk ... 0-A-37902/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Med andre ord, hvor lenge holder det med 12V - 9Ah til et varmesete som tar 15 watt? Har ikke peiling på slike ting.

 

Sannsynligvis blir det med tanken, da jeg har en fin Jerven fjellduk og selvskutt beversitteunderlag, men det hadde jo vært litt artig da. :lol: Hvorfor skal man absolutt sitte på en råtten stubbe og fryse når man kan ha det godt og varmt!?

 

Her er for øvrig tårnet "mitt":

Taringrn5_zpseed2e4bb.jpg

 

Det er det aller første jakttårnet jeg noensinne har satt opp og er ikke akkurat fagmessig utført, men det er solid og stort nok. Skulle egentlig vært grønnmalt med brune striper, men ble motsatt da Tviltema ikke hadde grønn beis... Det ble da mindre synlig. Vurderer å sette på dør foran og, og evt tette igjen under på sidene for å minske trekk på føttene, men får se. Har ellers laget en liten krakk å sitte på. Bedre enn stolsekk i hvert fall.

 

Noen andre som har litt komfort på post, eller er det beintøff frysing i blåst og regn?

 

Jeg er vel ingen typisk elgjeger... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god. :) Men jeg tror det blir et vaglete tårn, hvis ikke stolpene er forankret nede ved bakken. Burde kanskje vært "kryss sverter", på alle fire sidene. Så den avstivningen, ser noe tvilsom ut.

 

Trekkfult også, hadde nok vært lunere på stubben. :) Tett rekkverket helt ned. Slik det er nå (med lys bakgrunn), kan jo selv jeg se om du beveger beina, på 2 - 3 hundre meter. Er også usikker på det taket ditt og forankring av det. Får håpe på lite vind da.

Link to comment
Share on other sites

Ja man tar ikke noe skade av å sitte behagelig når man posterer :smile: Heller tvært det motsatte.

 

Jeg bruker en sånn hær en, når jeg for eks. sitter på duejakt.

8861449846814_1091784_1-1_60596_jpg.jpg?2

Plass til kaffekopp, og en lomme på siden til patroner og diverse. Man blir fort utålmodig om det værker i rævva og i ryggen.

Også er det ikke barebare å reise seg og begynne med trim for eldre, når man prøver å sitte stille å gjemme seg for dyra :lol:

 

Link for de som er nysgjerrige:

http://www.xxl.no/jakt/jaktutstyr/diver ... 84_1_style" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, hvor lenge holder det med 12V - 9Ah til et varmesete som tar 15 watt? Har ikke peiling på slike ting.

Røffly:

P = U x I (Effekt = Spenning x strøm). Eller for å si det litt mer folkelig: "Watt er lik Volt ganger Ampere"

En effekt på 15 W ved 12V spenning trekker da 15W / 12V = 1,25A

Har du et batteri på 9 Ah får du tid = 9Ah / 1,25A = 7,2 timer = 7t 12min.

 

Dette er teoretisk beregnet, og kanskje holder det ikke mål en gang, da det finnes andre effektmål som blir riktigere å bruke i ulike situasjoner, uten at jeg har mer inngående kjennskap til det enn det jeg fikk på naturfaglinjefysikken på 80-tallet. Men du kan nok med ganske stor grad av sannsynlighet gå ut fra at diverse tap på veien fra "bly i syrebad" til varme i ræva vil bidra til at du ikke får full spiker på det massasjesetet i 7t 12 min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, hvor lenge holder det med 12V - 9Ah til et varmesete som tar 15 watt? Har ikke peiling på slike ting.

 

Jeg er vel ingen typisk elgjeger...

 

I praksis la meg gjette på 5-6 timer.

Bruk heller penger på ull og vedovn.

 

Internett

Webcam/IR-Kamera/Viltkamera

Bedre kontorstol.

Heis.

Hytte.

Toalett.

Veranda.

Fjernsyn.

Bokhylle.

Kjøkken.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

...Hvorfor skal man absolutt sitte på en råtten stubbe og fryse når man kan ha det godt og varmt!? ...Noen andre som har litt komfort på post, eller er det beintøff frysing i blåst og regn? ...

 

Det er om å gjøre å ha det mest mulig komfortabelt på post etter min mening. Jo bedre en sitter, desto roligere sitter en og desto lengre klarer en å sitte rolig. Så får en heller leve med at det er en viss fare for å sovne :oops:

 

Selv har jeg syslet med tanken på å prøve med en gammel Saccosekk på post :mrgreen: Da sitter en jo varmt og mykt. Og den veier ingenting å bære med seg. Problemet er jo at når en først sitter i en Saccosekk, da sitter en der. Så det er mulig "beredskapen" blir litt lidende...

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god. :) Men jeg tror det blir et vaglete tårn, hvis ikke stolpene er forankret nede ved bakken. Burde kanskje vært "kryss sverter", på alle fire sidene. Så den avstivningen, ser noe tvilsom ut.

 

Trekkfult også, hadde nok vært lunere på stubben. :) Tett rekkverket helt ned. Slik det er nå (med lys bakgrunn), kan jo selv jeg se om du beveger beina, på 2 - 3 hundre meter. Er også usikker på det taket ditt og forankring av det. Får håpe på lite vind da.

 

Takker for innspill. :-)

 

Tårnet er såpass stødig at jeg knapt klarer å rikke på det. "Bakbeina" skråner utover og stigen foran støtter. Svertene på sidene gjør det også stødig mot vind. Vi stod to voksne karer i tårnet og "vugget" frem og tilbake uten at det virket ustødig, så det bør holde. Taket er ganske lett, med voksduk/plast som er skrudd fast og sikret med et par bord oppå. Det blåser sjelden voldsomt i skogen der, men en får jo se utover høsten om det holder.

 

Beina er laget av 48x98 impregnert som er skrudd sammen til 98x98. Resten er i hovedsak 36x98 og 36x36. Det var det jeg hadde å bruke.

 

Ellers har jeg jo vurdert å tette igjen under på sidene. Osb-platene gikk ikke lenger ned. Skal en tur på garasjeloftet og se om jeg finner noe høvelig som kan brukes. Hadde for øvrig tenkt å beise innvendig og, men det ble tomt for beis. En måned igjen til jakta nå, så har tid til å fiffe litt her og der!

 

Med andre ord, hvor lenge holder det med 12V - 9Ah til et varmesete som tar 15 watt? Har ikke peiling på slike ting.

Røffly:

P = U x I (Effekt = Spenning x strøm). Eller for å si det litt mer folkelig: "Watt er lik Volt ganger Ampere"

En effekt på 15 W ved 12V spenning trekker da 15W / 12V = 1,25A

Har du et batteri på 9 Ah får du tid = 9Ah / 1,25A = 7,2 timer = 7t 12min.

 

Dette er teoretisk beregnet, og kanskje holder det ikke mål en gang, da det finnes andre effektmål som blir riktigere å bruke i ulike situasjoner, uten at jeg har mer inngående kjennskap til det enn det jeg fikk på naturfaglinjefysikken på 80-tallet. Men du kan nok med ganske stor grad av sannsynlighet gå ut fra at diverse tap på veien fra "bly i syrebad" til varme i ræva vil bidra til at du ikke får full spiker på det massasjesetet i 7t 12 min :mrgreen:

 

Takk for dette! :-) Det holder med andre ord så lenge en sitter på post. Tviler vel på om jeg gidder å styre med det i denne omgangen. Som nevnt i første post, har jeg både Jerven-duk og beverskinn, og det går an å sitte på krakken jeg laget. Så da bør en holde ut! Ulempen med Jerven-duken, er at den ikke akkurat er lydløs. Men jeg har jo selvsagt varme klær og.

Link to comment
Share on other sites

Skyting fra Saccosekk. Vi trenger bilder!

Skal se hva jeg får til. Hvis det blir noe av :wink: Det er jo, som sagt noen ulemper med det og, så jeg er ikke helt sikker på om jeg skal gjøre ett forsøk, eller ikke.

 

@ko-stens: Du har jo tak, så noe veldig beskyttelse mot elementene trenger du ikke. Bytt jervenduken mot en gammel/billig sovepose. Varmere og stillere.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens. Da går det sikkert bra. Det så bare litt mistenkelig ut, med slik måte å avstive konstruksjonen på. Litt beis hadde sikkert gjort seg inv., men du finner kanskje noe granbar eller noe annet, så det ikke blir en lys ensfarget flate, i bakggrunnen.

 

Må ikke lage dette FOR komfortabelt da, lettere å sovne da. :) Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Siden du er sta og ikke går for en 12m2 koie med sokkeletage og balkong og høy standard

 

Marius Onesize Jumpsuit:

 

http://www.onepiece.no/nb-no/heldresser ... vyredwhite" target="_blank

 

Sakkosek/sittesekk IKEA

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60208870/" target="_blank

 

IKEA Polska har bedre utvalg og gunstigere priser

 

Det er aldri for sent å snu.

Ta med motorsag og bygg deg en koie med sokkel og balkong.

 

EDIT:

Nu også i sort

PLN 249

http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/60208851/

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...