Jump to content

Førstegangssøker


htseel

Recommended Posts

Jeg har tenkt å søke om tillatelse til erverv av pistol/revolver første gang og hadde tenk å søke om 4 våpen:

Pistol 9mm til konkurranseskyting grovpistol

Revolver .357/.38 konkurranse feltskyting

Pistol .22lr konkurranseskyting standardpistol

Revolver .22lr treningsvåpen

 

Har vært medlem i godkjent skytterlag i mer enn 12 måneder og har deltatt i tilsammen 8 aktiviteter, hvorav en konkurranse.

 

Har dere noen tips om dette kan gå gjennom.

 

Hans, Oslo :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Samle på deg litt mer aktivitet, og få med deg anbefalingen fra klubben som kreves ved søknad.

Spør også den i klubben som har ansvar for det om å få startkort, dette skal også vedlegges i søknaden.

 

Pistol .22LR søker du som finpistol, den revolveren i samme kaliber trenger du nok mer aktivitet for å kunne søke som reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Revolver 22lr kan også søkes på til Spesialrevolver. Men da må du velge en som går i "kassa" og holder vekta eller en som er mulig å modifiere så den klarer dette.

8 oppmøter på 12 måneder er i min menig litt lite, var stevnet du deltok i approbert eller klubbstevne?

 

Jobber du skift/utenbys eller noe lignende? Hvis ikke og med kun et klubbstevne ville jeg ha konsultert flere i klubbstyret før jeg skrev på "vedlegg ved våpensøknad"/klubbintyg.

Link to comment
Share on other sites

Startkort er ikke noe som vi trenger å ha med så lenge vi har skrivet fra klubben. Men kan hende det er annen praksis andre steder i Norge.

 

Glemte nevne, att trening IKKE er ervervsgrunn, så å søke på en 22lr revolver med det som behov bør ikke bli godkjendt av våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med å søke 9 mm til konkurranseskyting grovpistol er at den kan sperre for å få innvilget matchpistol til samme formål senere. Da kan det være bedre å søke om grovpistol i .32 S&W Long og heller søke om 9 mm til militærfelt ved neste korsvei. En .32 vil også være et mye bedre egnet våpen til grovpistol/hurtig grov/grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

... trening IKKE er ervervsgrunn, så å søke på en 22lr revolver med det som behov bør ikke bli godkjendt av våpenkontoret.

 

Det er grunn god nok for meg ihvertfall, med billig ammo. Hvordan skal man ellers argumentere for å få kjøpe en revolver i .22?

 

Som sagt, spesialrevolver. Trening er ihht loven, forskrift og rundskriv per dags dato ikke godkjendt ervervsgrunn når det kommer til pistol/revolver. Hva du og jeg mener hjelper lite for å få søknaden godkjendt med det som ervervsgrunn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Reservevåpen er vel OK, men da behøves aktivitet (ikke plain for førstegangssøkende).

 

Spesial - hvordan kan man forsvare en 6" da?

 

Jeg er helt uenig i argumentene om hva du og jeg mener etc - det skal være ervervsgrunnlag for revolver i fin også. Jeg har hatt flere selv, og brukt nettopp argumenter om treningsvåpen, det har vært helt kurant hver gang. Faktisk så skal jeg ha en til nå - en Colt Officers selvfølgelig, fra 60-tallet - uhmm... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke grunnlag for å søke om håndvåpen til bare "trening". Skal du ha en revolver i .22LR, i tillegg til finpistolen, uten å argumentere med f. eks. spesialrevolver, er det kun reservevåpen som er mulig, hvis man har nok aktivitet.

 

Godkjenner ditt våpenkontor noe annet ville jeg ligget litt lavt så ikke POD får høre om denne saksbehandlingsfeilen...

Link to comment
Share on other sites

Reservevåpen er vel OK, men da behøves aktivitet (ikke plain for førstegangssøkende).

 

Spesial - hvordan kan man forsvare en 6" da?

 

Jeg er helt uenig i argumentene om hva du og jeg mener etc - det skal være ervervsgrunnlag for revolver i fin også. Jeg har hatt flere selv, og brukt nettopp argumenter om treningsvåpen, det har vært helt kurant hver gang. Faktisk så skal jeg ha en til nå - en Colt Officers selvfølgelig, fra 60-tallet - uhmm... :)

 

Selvsagt er ikke reservevåpen aktuelt for noen med lite aktivitet, jeg bare nevner det som en mulighet.

 

Man kan selvsagt ikke ha en 6 tommer i spesialrevolver.

 

Det er helt greit med revolver i fin, men vanskelig å få til i tillegg til finpistol og uten å benytte reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Inntrykket mitt er at førstegangs søkende i distriktet generelt kun får 2 våpen i første omgang nå. Før var det lettere.

 

Jeg ville nok tatt en .22lr fin pistol. Ikke noe sr22 eller p22 tjafs... men noe man kan treffe blinken med. Gått for plinker en gang selv, det ble kjedelig fort, da jeg ikke endte opp med å skyte mye spesial felt ol.

Men ikke alle har råd til pardini :-) Finnes brukbare rugere (med litt justering) , X esse er rimelig. Og mye brukt walther gsp og hammerli osv.

 

Så tror jeg en 45 acp eller 9mm i 1911 ramme er et bra valg for grovere.

 

Mistenker at du også kan få gjennom en .357 eller .44 revolver for magnum 1-2

 

Men pratet med flere nye skyttere, og mange har fått avslag på magnumene pga. at kontoret ønsker at de får seg noen år før de får lov til disse kraftige sakene... men sikkert forskjeller både her og der.

 

Men det skader ikke å søke på mange kalibere på en gang... men dobbelt opp på samme, er ikke noe vits før du virkelig kan dokumentere behover skikkelig, og det kan du ikke etter så kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...