Jump to content

Steyr scout v/s Sauer 202 Outback : j


Dramus

Recommended Posts

Jeg skal ikke uttale meg om noen av de nevnte riflene bortsett fra at jeg har skutt med begge - og at jeg likte begge. Likevel, så må jeg slå et slag for scoutkonseptet. Min favorittbørse er Ruger sin scoutrifle (GSR) -som jeg og andre har beskrevet relativt grundig i en egen tråd- og som er en rifle som favner vidt når det kommer til forskjellige jaktsituasjoner. Da tenker jeg ikke på fabrikatet, men på konseptet som definitivt omfatter Steyr sin scout (Cooper var delaktig i utviklingen av Steyr sin scout, og han var også svært begeistret for den). Forutsatt at man benytter en scoutkikkert, så er det ikke en rifle for skumring-/ eller nattjakt, men til bevegelig jakt -som feks smygjakt- eller posteringsjakt er det definitivt den beste riflen jeg har hatt. Når skjeftet er i skulderen ligger korset akkurat der det skal - hver gang! Balansen og den korte lengden gjør at jeg stort sett bærer riflen i armkroken eller i hånden. Scoutkikkerten gjør at jeg kan gripe over låskassen og bære riflen på samme måte som jeg bærer en hagle på skogsfugljakt.

 

Et ankepunkt (for meg) når det kommer til steyr er at pipen er presset og ikke gjenget i låskassen. Antagelig er det ikke noe stort problem, men for egen del -og med utgangspunkt i de spesifikke riflene du nevner, så ville jeg antagelig ha valgt Saueren fremfor Steyren.

 

Det står litt om scoutrifler og erfaringer med konseptet generelt i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=72673

Link to comment
Share on other sites

 

Et ankepunkt (for meg) når det kommer til steyr er at pipen er presset og ikke gjenget i låskassen. Antagelig er det ikke noe stort problem, men for egen del -og med utgangspunkt i de spesifikke riflene du nevner, så ville jeg antagelig ha valgt Saueren fremfor Steyren.

 

Bare korrigerer litt. Alle Steyr rifler med SBS mekanisme er gjenget inn.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Hausken standard på min Scout i 308win.Denne demperen er jo litt tung i forhold til kva som blir produsert no,men eg gidder ikkje bytte ut noko som fungerer utmerket.Trur nok det meste av dempere fungerer heilt fint.Har fungert heilt utmerket til no.Hatt børsa siden 2006,å har aldri hatt eit einaste problem med den.Børsa er veldig glad i 165grs interbond :smile: skulle eg kjøpt ny demper no,hadde det blitt Hausken jd224 eller A-Tec carbon 02.

Link to comment
Share on other sites

Dere bør sjekke ut Steyr SSG69 P4 i denne sammenlikningen. Den danker ut begge de andre som kompakt rifle og kan utstyres med CDI underbeslag som tar AI magasiner. P4 er ferdig gjenget for demper og har gjenget pipe i låskassa. Sluttstykkevandringen er mye kortere (unødvendig å flytte ansiktet under raske ladegrep) og presisjonen i SSG69 står ikke tilbake for noe.

 

mannlicher_ssg69_p4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...