Jump to content

Ammunisjon til Comet signalpenn


cbr

Recommended Posts

Hallo folkens.

 

Sitter med en eldre Comet signalpenn, - den med gjenger. En fin forsikring i jaktoppakningen.

Sliter imidlertid med å finne ammunisjon til denne. Er det noen som vet hvor disse kan skaffes ?

Finner bare den "nye typen", men disse har ikke gjenger, men bare en slisse for hurtiglading.

Synes det ville være for galt å kaste pennen,- bare for å måtte kjøpe noe nytt i "plastic fantastic" !

Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Lite forsikring med en penn du ikke får signalpatroner til. Du kan liksom ikke bare kaste pennen opp i luften for å påkalle hjelp heller da :roll:

Ta vare på pennen som et kuriosa fra "gamle dager" og skaff deg en som fungerer etter hensikten :winke1:

 

Ellers kan det være at skipshandlere har liggende patroner med gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Se det , ja !

 

takk til "El Gringo" - det var svar i den retningen jeg ønsket.

Nå har det seg bare slik, at det er flere som har disse skuddene i sine kataloger, men de har dem ikke inne på lager...!

Er det faktisk slik at disse skuddene med skrukoplinger har gått ut av produksjon, eller er det andre grunner til at de bare har forsvunnet fra markedet ?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om de er forsvunnet eller ikke..

 

Men er egentlig det egentlig ett nyttig produkt? Hadde en på 90 tallet, den sender bare opp en farget kule ca 25m opp i lufta, for å så ramle ned igjen uten fallskjerm. Det skal ikke være særlig tett tåke/snøvær før den blir lite synlig.

 

Skulle jeg signalisere i nød, ville jeg heller blinket med en lommelykt eller kjøpt noen lightsticks. Det tror jeg ett redningshelikopter med IR kamera ville foretrukket også.

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er ikke så lenge siden jeg så de signalskuddene med gjenger. Men jeg husker ikke hvor. Så du får sjekket rundt. Jeg har, men de skal jeg beholde. :)

 

Jeg har ikke hørt noe negativt, om de med gjenger. Bl.a. skogsarbeidere her på Østlandet, bruker å ha slike med seg slike penner som en del av sin sikkerhet. Men de er vel mer egnet i båt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Se det , ja !

 

takk til "El Gringo" - det var svar i den retningen jeg ønsket.

Nå har det seg bare slik, at det er flere som har disse skuddene i sine kataloger, men de har dem ikke inne på lager...!

Er det faktisk slik at disse skuddene med skrukoplinger har gått ut av produksjon, eller er det andre grunner til at de bare har forsvunnet fra markedet ?

 

 

Det er et sikkerhetsspørsmål, mener jeg. De moderne skuddene er lettere å bruke med frosne og våte fingre, og raskere å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Modellene med gjenger er vel i overkant lette å bygge om til kaliber 22lr. Jeg har innbilt meg at det var derfor bajonettkoblinga kom.

Har man kompetansen til å dreie og gjenge ett 22 løp til en signalpistol så er det vel ikke noe hokus pokus å lage hele greia heller.

Har hatt 2 signalpenner i aluminium og ville vel aldri brukt de sammen med ett 22lr løp.

Har hatt en i stål med 22lr løp og den virket adskillig mer solid. (Ikke eid i Norge for ordens skyld)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...