Jump to content

Fersk skytter


Panteren

Recommended Posts

Hei, her kommer nok en amatør, med masse dumme spørsmål som jeg håper noen gidder å svare på.

 

 

Jeg har funnet ut att jeg må begynne med pistolskyting, etter å ha vert med å prøvd litt.

Har prøvd en 9mm og en .22 og dette gir virkelig mersmak, så jeg skal nå melde meg inn i klubb og kjøpe egen pistol etterhvert.

 

Men, jeg er litt usikker på hva jeg vil ha enda.

Jeg har ikke så god greie på hva det konkureres innen med pistol.

Bane, felt, osb..... En litem forklaring?

 

.22 bli for lite føler jeg, så det må bli 9mm eller mer.

 

Hva anbefales?

Er det lurt å vente med .45?

Det hadde vert helt topp om noen kunne foklart litt om de ulike kaliberene, og hva de kan brukes til med tanke på skyting og kunkuranse.

Jeg vil ikke ha match-pistol, men 1911 frister. Kannskje Glock?

 

Litt usikker på busjettet enda, men max 10k,-. Kjøper gjerne brukt om jeg finner noe greit når jeg kommer så langt.

Jeg har lyst til å prøve litt forskjellig i klubben, men jeg vil kjøpe egen pistol så fort som mulig.

 

 

Om noen gidder å forklare en stakkars nybegynner litt hadde dette vert flott!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til oss pistolskyttere!

Hva man bør/kan kjøp er spurt om hundreogførtiganger og det er som regel samme svar. Du har uansett 6 måneder på deg å bestemme deg før du har muligheten å kjøpe noe eget. Prøv så mange som mulig så finner du nok ut hva som passer deg best til å begynne med.

 

Finnes flere grener og forbund å skyte i, selv startet jeg med Norges Skytter Forbund. Startet med grundene, dvs baneskyting for så etter noen måneder prøve meg på feltskyting. Etter to år prøvde jeg meg på PPC1500 og etter drøye 3 år Dynamisk.

Det finnes flere grener enn dette, metalsilhouett, cowboy action shooting bla.

 

Dette er Dynamisk,

finnes også de rman skyter med rifle.

Feltskyting, her med min svenske klubb

PPC 1500

CAS

 

Hvilke våpen du velger avhenger av hva du vill oppnå med skytingen og hvilke grener du ønsker skyte.

Men du, kjøp ikke en Glock, dem krever mye av skytteren og det finnes for en nybegynner bedre våpen for konkurranse en Glock. (jeg skyter selv Glock men anbefaler ikke det til andre)

 

Unasett, det viktige er ikke hva du skyter med eller hvilken gren du skyter, det viktige er at du skyter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du blir fort 'villedet' til å ta dem feile valgene når du begynner å spørre

her inne om hva du skal kjøpe før du egentlig har begynt og ikke engang vet

hva du liker eller hvor du vil legge lista for din egen skytetekniske utvikling.

 

Du har allerede eksludert bort den kaliberet og den type våpen som du kanskje

ville fått mest glede av og grunnleggende skyte trening med, og som du kan

stå inne på alle baner med gjennom hele vinter halvåret og trene og skyte

konkuranser med. Derfor så er det lite vits å anbefale noen ting som helst, men

tar heller og lister opp noen øvelser og kalibere som er mest brukt i NSF sine

øvelser. Som Ken ovenfor sier, du bør prøve så mye som muligt og ta det derifra.

 

Baneskyting:

Standard : 22

Silhuett : 22

Fripistol : 22

VM- Fin/Grov : 22, 32

Hurtig Fin/grov : 22, 32

Nais Fin/Grov : 22, 38, 9mm

Hurtig Sp.Pistol : 22, 9mm

Hurtig Sp.Rev : 22, 38

Hurtig Mil : 9mm, 45

Hurtig Rev : 38

 

NB !! 9mm, 38 og 45 er ofte ikke akseptert av klubbene på elektroniske skiver. Untak forekommer.

 

Felt

Fin : 22

Grov : 32, 38, 9mm

Mil : 9mm, 45

Revolver : 38

 

Dette gir:

9-øvelser i kaliber 22

3-øvelser i kaliber 32 (som oftes blir arrangert sammen med 22 øvelser)

5-øvelser i kaliber 38

5-øvelser i kaliber 9mm

2-øvelser i kaliber 45

 

Tar forbehold at noe er glemt i farta, men dette er det store bildet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør vel egentlig ikke om en konkret pistol jeg burde kjøpe, jeg vil teste litt mere før jeg bestemmer meg, men heller litt mer om hvilken type/klasse/sjanger jeg bør se på..

 

Det er vel sant det du sier angående .22, og jeg har egentlig ikke eksklidert det totalt, men ser for meg att en pistol med mulighet for å bruke både på .22 og ett annet kaliber bør være lurt.

 

 

Takk for att du kommer med din oversikt over øvelser.

Jeg skjønner noe av det, men ikke alt. Men jeg lærer vel mer etterhvert.

 

 

Hadde vert topp om noen kunne forklare litt mere om de aktuelle kaliber.

 

eks. .22, 9mm, .38, .45

Noen andre som jeg bør vite om?

 

 

Husk, jeg har ikke mye greie på dette.....

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er nok å begynne å søke opp litratur og sette seg inn i ting.

Man kan forklare i det uendelige, og likevel så vil noe mangle er ha nyanser.

Det er bare å google ordet 'kaliber' eller 'hva er kaliber', så renner info inn

på skjermen. I hovedsak er det 3 kaliber som dekker 80% av alle øvelser.

Det er 22, 38 og 9mm, der 22 helt klart er det kaliberet du kan skyte mye og

billigt med hele året og lære det grunnleggende. Kan aldri bli feil å satse på

en match 22, men du verden så feil det kan bli å satse på alt annet.

 

Om ymse øvelser, så er det tonnevis eksempler å finne som f.eks

noen eksempler nedenfor.

 

Noen Baneøvelser (svenskene er flinke med slike informative videoer):

Standard:

Silhuett:

VM-Fin :

 

Fra noen Felstevner:

Feltstevne:

Feltstevne:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert topp om noen kunne forklare litt mere om de aktuelle kaliber.

eks. .22, 9mm, .38, .45

Noen andre som jeg bør vite om?

 

 

Enkel forklaring:

.22 er 5,56 mm i diameter. Rimelig patron er 22 LR. Mye brukt i pistolskyting. Lite rekyl.

.9 mm er .356/1000 tommer i diameter. 4x dyrere enn .22 LR. Mye brukt i pistolskyting. Litt rekyl.

.38 er .357/1000 tommer i diameter. 2x dyrere enn 9 mm. Mest brukt i revolver. Omtrent som 9 mm.

.45 er 11,25 mm i diameter. Omtrent samme pris som .38. I pistol 45 ACP. Betydelig mer rekyl enn 9mm.

 

Mange kjøper både 22 og 9mm pistoler noenlunde samtidig. Da er tanken at man kan gjøre mengdetrening med 22 og fintune treningen med 9mm. Noen skyter kun 22 andre kun 9 mm.

Hvis du spekulerer på å kjøpe en av hver samtidig så er det lurt å satse på to som ligger likt i hånden, er tilnærmet like og som du liker utseende på. Hvis en kjøper et våpen uten å like det - fordi det er billig - så blir det gjerne liggende i skuffen uten å bli brukt.

Andre kaliber kommer nok etterhvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uansett, så bør du handle deg en god og grei pistol i 22lr. Billig mengdetrening der hva en pakke med andre kalibre koster, kan du lett skyte en ettermiddag med 22lr for.

 

Husk at om du ønsker deg en .45, så må du kjøpe den før du kjøper en 9mm (med mindre du faktisk planlegger å skyte massevis av stevner). Da 9mm dekker behov for grov og militær, mens en 45 dekker kun militær.

Link to comment
Share on other sites

........Litt usikker på busjettet enda, men max 10k,-. Kjøper gjerne brukt om jeg finner noe greit når jeg kommer så langt......

Vist du bruker 10K,- på kunn en god brukt match 22 så har du anvendt pengene fornuftigt.

Skal du dele 10K,- opp i 2 brukte våpen så sier det seg selv at det du får kanskje ikke er det beste

førstevalget hverken til bane eller felt, og du går deg fort lei.

 

Når man begynner å sette lave budsjetter og mest mulig utstyr for pengene før man i hele tatt er

begynt med noen ting som helst, så er man på et sidespor. Det blir som å planlegge å starte å løpe

der man starter med tøfler og tresko fordi det hadde man råd til, isteden for å kjøpe et brukt par

med skikkelige joggesko.

Link to comment
Share on other sites

........Litt usikker på busjettet enda, men max 10k,-. Kjøper gjerne brukt om jeg finner noe greit når jeg kommer så langt......

Vist du bruker 10K,- på kunn en god brukt match 22 så har du anvendt pengene fornuftigt.

Skal du dele 10K,- opp i 2 brukte våpen så sier det seg selv at det du får kanskje ikke er det beste

førstevalget hverken til bane eller felt, og du går deg fort lei.

 

Når man begynner å sette lave budsjetter og mest mulig utstyr for pengene før man i hele tatt er

begynt med noen ting som helst, så er man på et sidespor. Det blir som å planlegge å starte å løpe

der man starter med tøfler og tresko fordi det hadde man råd til, isteden for å kjøpe et brukt par

med skikkelige joggesko.

 

 

Jeg skjønner godt hva du mener her.

 

Men når dusjettet ikke er høyere akkurat nå, synes jeg det er bedre å komme igang, med noe som er litt billigere, kontra å bare sitte hjemme og ha lyst på pistol, i uoverskuelig fremtid....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke stille spørsmålet på en trening i den klubben du tar nybegynnerkurs?

 

K.

 

Fordi det er masse jeg lurer på, og jeg er alt for ivrig til å vente, vil vite alt nå.. Det går såklart ikke, men det er nå sånn jeg er...

 

Dette noe som klubben bør informere om på første oppmøte, har kjørt en del kurs og på første kveldeni informerer jeg om dette på mine kurs.

 

Det er alltid greit å spørre men ha gjerne litt is i magen før du kjøper, bruk de første 6mnd før du kjøper noe. Jeg gjorde som deg, noe som igjen gjorde at jeg har byttet ut både en 22 og 9mm i etterkant.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

......Men når busjettet ikke er høyere akkurat nå, synes jeg det er bedre å komme igang, med noe som er litt billigere, kontra å bare sitte hjemme og ha lyst på pistol, i uoverskuelig fremtid....

Da skal du komme igang med noe du har råd å skyte med og som du kan få mengdetrening med, og ikke ha masse ubrukelig billigt ræl liggende som du ikke har råd å bruke. Bare sånn kjapt oppsummert så kan du lett legge på noen ekstra kostnader underveis som du må regne med. f.eks:

 

1 Kartong 22 (5000 stk) : 2000,- (i motsetning til 1000 stk 9mm som kanskje blir 1600-2000,-)

1 sett pussesaker: 300-500

1 Hørsevern : 1000,-

1 Kanskje noe briller eller blendere: 1500,-

1 stk skjefte kanskje (vist du kjøper noe som ikke passer deg og du må ha nytt skjefte)

 

Kanskje slepper du det meste, men du kommer ikke unna hverken pussesaker eller ammo, så

da har du svidd av 2000-2500 bare med en knips på første kaliber, og det blir iallefall ikke noe

mindre på etpar større kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Eller hørselvern til 200,- og briller til rundt det samme. :winke1: Alt trenger ikke være svindyrt.

 

En kartong .22 og resten på en grei .22 pistol er nok det beste rådet. Om du vil følge det eller ikke er jo opp til deg. Skyter mye 9mm selv, men vil ikke anbefale noen å kjøpe en pistol de ikke har råd til å bruke noe særlig, det blir helt skivebom.

Link to comment
Share on other sites

......Men når busjettet ikke er høyere akkurat nå, synes jeg det er bedre å komme igang, med noe som er litt billigere, kontra å bare sitte hjemme og ha lyst på pistol, i uoverskuelig fremtid....

Da skal du komme igang med noe du har råd å skyte med og som du kan få mengdetrening med, og ikke ha masse ubrukelig billigt ræl liggende som du ikke har råd å bruke. Bare sånn kjapt oppsummert så kan du lett legge på noen ekstra kostnader underveis som du må regne med. f.eks:

 

1 Kartong 22 (5000 stk) : 2000,- (i motsetning til 1000 stk 9mm som kanskje blir 1600-2000,-)

1 sett pussesaker: 300-500

1 Hørsevern : 1000,-

1 Kanskje noe briller eller blendere: 1500,-

1 stk skjefte kanskje (vist du kjøper noe som ikke passer deg og du må ha nytt skjefte)

 

Kanskje slepper du det meste, men du kommer ikke unna hverken pussesaker eller ammo, så

da har du svidd av 2000-2500 bare med en knips på første kaliber, og det blir iallefall ikke noe

mindre på etpar større kalibere.

 

Aktive hørselvern koster 300,- på XXL

Vernebriller (om du ikke bruker vanlige solbriller) fåes for en 50-lapp på biltema.

F.eks en 1911 i 9mm eller .45acp får man brukt for 4-5000.

Et .22 konverteringssett (jeg bruker GSG sitt selv på en dyrere 1911) får du for rundt 3000.

Da får du mengdetrening med samme grep og avtrekk som på det "dyre" kalibret, samt at muligheter og presisjon er god nok for de fleste (jeg skyter bare felt, men hevder meg helt greit med denne komboen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...