Jump to content

Nightforce NXS 3.5-15X56 MLR


Extreme

Recommended Posts

Har en kikkert på hånd..type nightforce som nevnt i overskriften med MLR retikkel...

har liten erfaring med den type kikkerter, har som regel skutt inn på 100m og thats it, har kun drevet hjortejakt så langt men tror eg er i ferd med og bli bitt av langholdsskyting :)

ser det er MOA justering på tårnet, men MIL i retikkelen? kall meg gjerne dum, men kan noken hjelpe meg med å fortelle ka streka i retikkelen tilsvarer på 100m 200-300 osv..?

eg vil gjerne lære meg og utnytte streka i retikkelet.

finst der en tabell eg kan bruke? eg har ballistisk tabell på kulene eg bruker, så eg veit droppet på dei ut til 500m når eg er innskutt på 100m

er foreks. en "halv strek" i retikkelet 0.5 MIL og en "hel strek" da 1 MIL ?

er helt ny på dette og håper noken kan gi noken enkle tips..

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg og styre langt unna sikter med moa justering da cm. klikk er det eneste saliggjørende, til denne typen skyting.

Veldig mye lettere og forholde seg til cm kontra halv elle kvart moa justering av siktet, i denne delen av verden bruker vi metriske må.

Link to comment
Share on other sites

Du kan fint bruke denne kikkerten. Tror du har MIL i retikkelet ved 15x zoom. Det neste du kan gjøre, er å merke om turret til meter. Det er er det enkleste. Om du ikke skyter lenger enn 800-1000 meter, så kan du sette på en hvit tape, skyte alle avstander med 50 meters mellomrom, og merke tårnet etterhvert som du kommer ut.

Å bruke MOA tårn er 0 problem, jeg bruker dette selv, og du kan å bruke gangetabell, så er det enkel hoderekning, spes om du ikke passerer 1000 meter.

Så lenge det du skyter på, ikke skyter tilbake, så har man såpass god tid at man kan trekke pusten, tenke, korrigere, og treffe på neste skudd :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis kikkerten ikke koster veldig mye mer enn 8000kr er det greit, begynner det å bli mye mer enn det finnes det like gode, enklere alternativ. Jeg har selv en 3,5-15x50 jeg er godt fornøyd med. Om en lager tabell i moa og husker hvilken runde en er på og lager seg en "zero stop" (om ikke det er det) så er det igrunn ikke noe problem. Skal du "mille" er det bare å huske å bruke den på topp. Når en har en kikkert med 15x på topp så står den stort sett der på den type skyting som er aktuell for bruk av streker og dotter og alt det der.. Evt finn ut hvor strekene utgjør halvparten og bruk det. Litt feil kan det sikkert bli, men som KnuteriK sier, det vi skyter på skyter ikke igjen... Da er det igrunn ikke så farlig.

Angående retikkelet, så ja... liten strek halv milliradian, hel en milliradian. Les "Mil, moa og andre vinkelmål" tråden, så ser du en del eksempler på hvordan det funker.

Link to comment
Share on other sites

etter og ha lest tråden som Kim tipset meg om ser eg att for min del er de minst hodebry å gå for en MIL/MIL kikkert :D

så er det noken so meiner dei har ett godt forslag til kikkert eg burde invistere i så mottas de med takk :)

eg ser meg litt blind på alle det er og velge i :P

Link to comment
Share on other sites

Om du følger med på Finn.no dukker det av og til opp 3-12x50 PM2 sikter til en grei pris.

En mildot singel turn uten lys kan du regne med og få for 11-13000.-

En P4f med lys og singel turn kan du regne med og få for 13-16000.-

 

Vortex er også greie sikter både HD serien og den rimelige PST serien, se på jaktfall.no for utvalg og tilgjengelighet.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Vortex Razor på det sterkeste , meget fornød med den å bruker den mye.

Trengte en lettere men med ca samme ratt/klikk å type retikkel så kjøpte en Vortex PST 6-24 å den gjør jobben men er mye dårligere optisk men har alt du trenger for å skyte langt til en fornuftig penge, fordelen er at den veier ca halvparten så er fin på en hybrid langhold/jakt rifle.

Link to comment
Share on other sites

Med ditt bruk vil en S&B PM2 3-12x50 singelturn være perfekt, helst med P4F reticle men P3 mildot er helt grei den også.

Om du er i Oslo området så kan du få se og tafse på noen av mine sikter jeg har mange utgaver av PM2 - Premier og zeiss.

Uansett hva du velger cm. klikk og medforstørrende reticle er en selvfølge, i min verden.

Lykke til og velkommen til en skyte-form som blir mer og mer populær.

 

Mvh

Erik

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje annet enn å sei hjertelig takk gutter for råda! :D

dette var faktisk til stor hjelp...har leita og lest de eg har funne av tester og tilbakemeldinger på Vortex razor`en og på S&B 3-12x50

men...ka står egentlig PMII for? har sjønt de har vel med retikkele og gjer?!

 

takk for tilbudet colt1914, eg vil nok sende deg en pm når eg skal forbi engang :D

 

har for øvrig bestilt nytt sikte til mauseren (7mmRM) en Z6i 2.5-15x56 BT

der sto en Z6i 5-30x50 men den var eg ikkje fornøyd med i skumring, hadde problem og holde følge me kompisa med mye mer lyssterke sikter,

men så er vel ikkje 5-30x50 noken skumringskikkert i de store å de heile...så den blei bytta ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...