Jump to content

Tåler hagla mi stål?


stuken

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Lanber baron fra slutten av 80-tallet og lurer på om denne tåler stål? Jeg har prøvd å lese meg opp , men finner ikke noe ordentlig svar.

Under løpet på hagla står det 1300 kP/cm .

Det er for såvidt en over/under hagle.

 

Håper på svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ifølge de funnene jeg har gjort betyr 1300kP/cm at hagla er trykktestet til 1275 bar.

MEN, og et stort men, jeg er en skikkelig fersking på alt som har med hagle å gjøre. Med andre ord bør du ikke ta mitt svar for god fisk før noen av de mer erfarne eventuelt bekrefter det :)

Link to comment
Share on other sites

You will see a number that reads something like ‘KG1.55’. This refers to the net barrel weight. For a typical Trap barrel, it can vary all the way from 1.45 up to 1.8kg, depending on the length and rib configuration. Most 75cm barrels with a standard height rib range from 1.5 to 1.6kg.

 

http://www.ssaa.org.au/competition-info ... -eric.html" target="_blank

 

takk. men det sier ingenting om hvor høyt trykk den er testet mot ?

Link to comment
Share on other sites

riktig. skyter du stål med din?

 

Jeg har skyti bismuth, vismuth, tinn-sink og stål lærdue-skudd i mange år, ikke handla stålskudd for jakt før idag.

står på esken at børsa skal klare min 850bar. det samme står det på pakka med ELEY bismuth forest high-speed

Link to comment
Share on other sites

Okei takk for bra svar! Får håpe at det stemmer :P

 

 

Ingen problem :) og skulle det gå galt så får du etterhvert en bulk eller utheving ved trangboringen, er mange som tror hagla eksploderer. Men det kan jeg med sikkerhet si er feil så fremt du kjører godkjent ammo og ikke noe hjemmelaga kamikazemiks...

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om du har et stempel på løpet som sier "Steel Shot" og/eller noe veldig likt dette merket:

 

200px-Fleurdelis.svg.png

 

Hagla bør uansett, som en tommelfingerregel, være testet for trykk over 1320 bar.

Om du er usikker, så ikke skyt annet en 12/70 patroner, og ikke trangere enn 1/2 (halv) choke.

 

Følger du denne oppskriften er durimelig trygg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

@Thomas Nyborg: Hvis du mener leirduepatroner med stålhagl går nok det greit. Men vær klar over at tyske hagler fra Suhl (Sauer, Merkel, Simson og kanskje flere) ble levert med mye trangboring, gjerne 1/1 og 1/2 eller 3/4 og 1/4. Det betyr at du får dårlig spredning og gjerne også ujevne skuddbilder med moderne ammunisjon hvor hagl-ladningen ligger i en plastkopp. Dette gjelder også leirduepatroner. Derfor bør du måle (eller få målt) hvor "trang" din hagle er. Det finnes tabeller på nettet over hvor stor munningsdiameteren er for de ulike boringene i kaliber 12. Selv har jeg 2 stk. Sauer mod. 8 fra hhv. 1972 og 1986 som begge er brotsjet opp slik at ingen har trangere boring enn 1/2. Dette er en enkel børsemakerjobb. Jeg har skutt bøttevis med leirduepatroner med disse. Til jakt foretrekker jeg imidlertid patroner ladet med vismut-hagl.

 

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...