Jump to content

Lading av .40 S&W til major


Olechrw

Recommended Posts

Hei

Jeg skal begynne å lade opp litt til Tanfoglioen min, og har tenkt å benytte en lengde på 30.5 mm. Har kjøpt inn Partizan FPJ kuler fra XXL på 170 grains, og har N340 stående.

 

Ser i vihtavuori sin tabell at de med en HP kule på 170 grains fra Hornady anbefaler 5,2 til 5,6 grains med en lengde på 28,6 mm. Og at med en 165 grains TC-FMJ kule fra PMC anbefaler 6,3 til 6,6 grains med en lengde på 28,6 mm. Dette gjør meg litt usikker, siden det er så stor forskjell med tilnærmet lik kulevekt.

 

Er det noen som har erfaring med kula fra partizan og har noen forslag til fornuftig og trygg start ladning?

Link to comment
Share on other sites

Går utifra standard + på deg, ikke open siden du har .40

krav er da PF170, og du har 5 toms pipe

 

Vær obs på at kula er litt butt, har hatt litt mateproblemer i min STI, så du må sjekke at patronlengde 30,5 mater/veksler fint. Kule måler litt under .400, men går bra for meg.

 

med o2 volum 20.4gr og COL 30.5 med kule 170gr privi partizan som måler 15.01mm trenger du da 6,1gr med 340 for å klare major PF på 170, forøvrig en supersafe ladning. 6,2-6,4 hadde jeg nok benyttet for å ha nok margin, men du må jo frem med chrono og prøve selv. 0.1gr 340 = 2,5 i PF røft/raskt regna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Henger meg på denne, men til revolver (s&w610).

 

Har H&N 180gr HSHP kuler, og gløtter på N320. H&N oppgir 4.6gr N320 col 28.8mm og 177 i faktor i en cz 75 pistol m 4" løp. Noen med kunnskap om lading av de denne kula i major revolver og 6.5" løp?

Har skutt h&n ladningen, sweet den. Kanskje for sweet?

Noen som vet hvor rødstreken går i dette våpenet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De ladedataene hørtes optimistiske ut kontra mine egne, så kjørte de raskt i vår venn QL

 

HSHP .401 180gr er ifølge QL 16.21mm, QL mener da at det umulig kan ha 177 faktor 4 toms pistol

 

Du har jo revolver, så trenger jo ikke holde deg til CIP/SAAMI? tønna de er vel lang nok?

 

Men om vi går etter 28.8 og den kula bør du ha.. tjaaaa 4.5-4.6-4.7-.4.8, tønngap, volum, hylse osv spiller jo inn.

 

Hvem har forøvrig disse kulene på lager nå? børselars hadde ikke siste gangene jeg har tittet innom, og nordby har jo ikke 40.

Link to comment
Share on other sites

H&N Bruker CBC hylser og CCI500 hetter, jeg bruker Starline hylser og Fed100 hetter.

 

H&N 180gr HSHP. 4.6gr N32. Col 28.8mm V0300m/s (ca 984.25ft/s). IPSC Power factor 177 er dataen H&N oppgir ja.

 

Test våpen er oppgitt til CZ 75.

 

Det er riktig at en S&W610 er av de sterkere ja (629 med mer gods), så den tåler ting som ikke er å tenke på i pistol.

Men jeg er usikker på hva jeg taper i tønne gapet, og hva jeg eventuelt vinner med 6.5" pipe.

 

Får ta en tur og cronografere noen skudd.

 

Problemet er at H&N kun oppgir ideal data, ikke Min-Max. Så jeg undres da på hvor langt opp en kan gå i kruttmengde uten at ting blir farlig. Målet er ca 177 i faktor med N320 (Har N340 også om det kniper).

 

Kan selvsagt endre sette dybde til lengre col (Kortere går ikke, kula er allerede langt nede i hylsa som det er). Men jeg tenkte å holde meg til mer kjente oppskrifter enn egen med 40S&W. :wink:

 

Holstad våpen har litt inne.

Link to comment
Share on other sites

40S&W. H&N 180gr HSHP. 4.6gr N320. col 28.8mm. Starline hylser. Federal 100 hetter. Våpen S&W610 (Revolver 6,5" løp).

 

Resultat cronografering 12sk. Cronograf CEDM2 m/infrarød lyskit. Temperatur 6C+

 

Lo: 929.6ft/s

HI: 975.9ft/s

AV (12sk): 946.1ft/s

AV3 (3 raskeste): 961.7ft/s

ES: 46.2ft/s

SD: 133

 

Kulevekt: 30 kuler veid på Dillon elektronisk vekt:

Min 182.1gr

Max 183,1gr

Fordelte kulene på "Hauger"

182.1-182,4gr 8stk.

182.5-182.7gr 10stk.

182.8-182.9gr 10stk.

183.0-183.2gr 2stk.

Normal kulevekt lå i området 182,7-182.8gr.

 

Faktor 182.1gr (Minste målte kulevekt):

LO 169.2

HI 177.7

AV 171.7

 

Faktor 182.6gr:

LO 169.7

HI 178.1

AV 172.2

 

Ser det holder akkurat, grunnet at kulevektene er høyere enn oppgitt.

 

Lurer på om noen kan sjekke dette med 5.0gr N320?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

5.15gr var tallet jeg var ute etter ja. (Samme kule/krutt/hylse/hette som nå).

 

5.0gr N320 er forøvrig neste trinn fra 4.6gr i Lee Autodisk målet mitt. :wink:

N320 er veldig jamn i det målet med en disk.

 

Tusen takk for infoen, da kjører jeg på med 4.6gr. Skal ha bra uflaks for å bli scoret minor, selv om det er borderline. Blir det problemer er det bare å gå til 5.0gr N320.

 

Spørsmål:

Siden mine data er målt i +6 grader, burde de vel holde med god margin på 10+ og oppover?

 

Hvor mye utgjør egentlig temperatur på N320?

Link to comment
Share on other sites

haha huff ... jeg er ikke venner med lee autodisk.

 

Har du veid.. 4.6 hullet ditt på faktisk nylig kalibrert bra vekt? mine er mildt sagt 100% random og ekstremt avhengig av krutttype/volum, og burde egentlig hete hull 1 2 3 4, ikke ha tall på seg som angir kruttmengde.

 

N320 er ikke like ømfintlig som andre er min erfaring på temp, men alle kruttyper varierer jo da det er en forbrenningsprosess og luft jo i seg selv gjør dette til en variabel. N320 Latterlig bra .40 og 9mm krutt.

Link to comment
Share on other sites

ser tydlige hastighetsvariasjoner når det er snakk om mer enn 20 grader på 320 krutt.

 

tilsvarer 2-3 faktor ned på +15 til -5.

 

lader alltid opp til ca 174-175 så er det sikkert året rundt og hvis du havner i en litt lav krono. MIO i fjor ble jo 20-30% av skytterne i standard dyttet til minor. kom inn på 170,9 selv så litt mer margin er alltid greit:)

Link to comment
Share on other sites

 

lader alltid opp til ca 174-175 så er det sikkert året rundt og hvis du havner i en litt lav krono. MIO i fjor ble jo 20-30% av skytterne i standard dyttet til minor. kom inn på 170,9 selv så litt mer margin er alltid greit:)

 

Gjett hva som skjedde i år? hehe

 

Var vel 11 som skjøt for noscore i prod og 1 i standard og en haug major > minor

Link to comment
Share on other sites

haha huff ... jeg er ikke venner med lee autodisk.

 

Har du veid.. 4.6 hullet ditt på faktisk nylig kalibrert bra vekt? mine er mildt sagt 100% random og ekstremt avhengig av krutttype/volum, og burde egentlig hete hull 1 2 3 4, ikke ha tall på seg som angir kruttmengde.

Det kan forklare enkelte hull/hullkombinasjoner som ikke er der jeg forventet de å være.

Vekta er god og stabil, svært god. (Dillon D-Terminator, svært jamn på kalibreringen).

Jeg kontrollveier alltid alle ladninger til jeg er trygg på at kuttmålet har stabilisert seg. 4.6 hullet mitt (På denne disken) gir fra 4.6-4.7gr N320, noe som nok er det som vises igjen på Hi-Lo på cronografen med ES på 46.2ft/s.

 

Uansett er denne autodisken min mye tryggere å bruke enn Hornady målet som fulgte AP pressa, som gav halve og 1 og en halv ladning alt ettersom (Statisk el problemer).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet fra lee til dillon kruttmål, og lader jeg jevnt er den virkelig +- 0,05gr, men lar jeg den stå, kjører pressa opp og ned osv for å f.eks. justere stasjoner og lignende, får jeg relativt store avviket på +0.2-0.3gr på første patronen som lades med N320, pleier derfor bare ha en tomhylse jeg dumper første ladning i, etter det er det strøkent. Bytter også hetterør med 1050 toppen nede av samme grunn. Er så fornøyd med avviket på dillon at powder check har blitt til mr bulletfeeder :) N310 f.eks, lider i mindre grad av dette problemet med at ladningene endrer seg når pressa sitter, desverre er N310 i .40 major scary, spesielt med mixed brass.

 

Har ca 15-20? hylsemerker i .40S&W, så superduper ES får jeg ikke, men med skytingen jeg tidvis presterer er det ikke så mye vits heller, når jeg miker noe 2meter unna meg, men treffer poppern på 35m... tjaaa.

 

Som nyttig notat til 40 folket kan jeg si at GFL hylser er ekstremt mye tykkere i godset enn ca alle andre merker, dette betyr at si der du snitter 10,72-10,74 rundt en .400 kule er GFL hele 10.76 og da med absolutt max krymp før kula går, uten max får hele 10.77, på trange kammere kan det være problematisk, den feiler droptest på løpet mitt hele tiden på dillon taper crimp, men går nesten ok med lee Factory crimp. Skal sies at løpet mitt er så trangt kamret at size dien nesten ikke har noen jobb...

 

Hornady målet og halve ladninger høres scary ut :o

Link to comment
Share on other sites

Brukte N32c på Hornady målet, og har ikke brukt det siden. Var til revolver felt, så det ekstra omph en og annen gang var ikke farlig, det var alle kulene i løpet som gjorde at jeg gav det opp. (bruker normalt powder check, og kunne da se ladningen variere). Med Lee autodisk målet, har det stort sett gått greit.

Bruker mini mr bulletfeder på 40S&W, Nice. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...