Jump to content

Kjøp av 22 wmr


milmauser

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg 22 wmr. Da har jeg funnet ut at cz455 er et bra alternativ. Men, det er et lite men her...

Jeg har veldig lyst på halvauto. Hva gjør jeg da? Hvilke 22 wmr finnes i halvauto som lovlig kan kjøpes i norge?

 

Håper på noen kjappe svar, da jeg må bestemme meg snart og få inn søknaden. Har liggende en godkjent søknad på 22lr, bolt og 22 wmr pipe.

Men finner jeg en halvauto jeg liker så går jeg for det istedenfor.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du skal bruke den til det, det er vel ikke så mange godkjente 223 halvautoer akkurat, samt de koster vel hvertfall det dobbelte i innkjøp og er mye tyngre enn en Rem 597 da. Eneste konkurrent i lignende baner er vel ei mini 14 og da kjøper du deg dårlig presisjon som det er endel arbeid å rydde opp i, ser de ligger på 9500 og opp også hos våpen søilen http://www.vapen-soilen.no/display.aspx ... rodid=7911" target="_blank" target="_blank" target="_blank, mens Remington 597 i 22WRM koster 5300,- før du pruter hos Jakt & Friluft http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=9987" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

22 WRM skudd får du fra omtrent 2,40 kroner skuddet http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=8642 som er billig nok til du kan skyte for moro uten å måtte gråte, mens skudd til 223 er dyrere ihvertfall til mini 14 for den liker ikke barnaul eller stålhylser så da ramler det rundt 4 kroner for billige skudd med rimelig dårlig presisjon, lader du selv og da må du helpresse driten med smøring og full pakke som ikke er moro i volum tro du meg på det. Vel, lader du selv er prisen helt grei på 223 men om du skyter endel så spyr du av smøring, rengjøring og helpresse tullet som 1/2 auto vil ha for å fungere smertefritt. Jeg lader for DFS og jeg hadde aldri giddet å lade om jeg måtte helpresse det er ihvertfall sikkert. Progressive presser er ikke boller og brus når du må helpresse da du får krutt som henger i hylsehalsen og så søler det krutt over faenmeg alt. Nei, det er ikke mye moro.

 

Så om du vil ha ei rifle du kan skyte endel med uten å måtte lade, samt du kan jakte rev o.l. med vel da er jo 22 wrm i 1/2 auto kjekt å ha. Men da kan en nesten spørre seg hva som er feilen med 22lr og en 10/22 med enda billigere skudd og høy morofaktor, du mister jakt på større småvilt men for dette er jo en voksen rifle helt greit uansett med helmantel.

 

Men om du vil bruke riflen på alt mulig til og med Rådyr da er vel en mini 14 eller for eksempel en Molot Vepr (svintung) gode greier. Om du går for mini 14 fiks avtrekket, og bedd stokken så er presisjonen grei nok, ikke på boltrifle nivå men helt greit til sitt bruk. Skal du bruke den endel for eksempel til dynamisk skyting i tillegg vel da koster det enten endel kroner i skudd ellers så sitter du å helpresser og banner etter 4-500 skudd lading på en kveld og du har en haug igjen å presse :)

Link to comment
Share on other sites

Hei se der ja. Nå snakker vi nyttig informasjon her vettdu. Tusen takk skal du ha:-)

Jeg skal ringe til jakt og friluft og høre hvor mye de kan selge 597 for.

Jeg kan jo godt kjøpe vanlig 22Lr. Men det har jeg hatt, den solgte jeg fordi jeg ville ha "litt mere kraft" ved skyting av kråke/måse og div. siden vi har gård og disse ødelegger rundballene.

Og aller helst halvauto da, med tofot og kansje bytte stokk. Litt sånn "pimp my rifle" :-D

Var hos den lokale våpenhandleren i dag, og da fikk jeg litt priser på div. ammo også. Så nå vet jeg litt mere hvor jeg ska sikte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...