Jump to content

Regler for ettersøkshund?


potet

Recommended Posts

Jeg har skjønt såpass at det er regler for høyde etc for drivende jakthunder, men er det noen begrensning for dette mht ettersøkshund?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg hele livet har hatt rottweilere, og planlegger å fortsette med dette, men kunne tenkt meg med tiden å trene opp en hund til ettersøk av skadet vilt, og det er liksom rottweiler som er "min" rase;)

 

Edit. Så at jeg la denne litt feil.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke.

 

Hvis du består blodsporprøven samt fersksporprøven er hunden din godkjent ettersøkshund.

Beklager feil info. Jeg ble fortalt av en som holder kurs at det kun var enkelte raser som var godkjent. Og alle måtte ha lav boghøyde pga. begrensningen. Da er hun helt ute å kjøre og burde kanskje ikek holdt kurs.

 

Er det noe annet hun har pratet om som jeg har misforstått?

Link to comment
Share on other sites

Antageligvis tenkte hun på drivende hund. Ser jo helt klart poenget med at en langbeint, kjapp hund ikke bør kjeppjage rådyr, hare etc.

Spesielt hannen min er langbeint og atletisk, og påkjenningen han ville gitt et rådyr under losing hadde vært alt annet enn human, men til ettersøk ville han jo gått i bånd hele veien, så der hadde hundeføreren vært en begrensende faktor... Aka treig.

Link to comment
Share on other sites

ladebenken har rett. Behøver ikke å være rasehund engang, bare den er NOX-registrert. Kjør på med rottweileren, og lykke til med trening og godkjenning. :)

Dette var slik det virket logisk for min del også:)

De to jeg har nå tror jeg nok er for gamle til å begynne treningen (hannen er 4 og tispa 5) men det skal nok startes tidlig med neste rottis om noen år.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke hunden er innterresert i spore friskt vilt så blir den aldri noen ettersøkshund.Derfor er det stort sett bare jakthunder som er egnet når det kommer til de krevende ettersøk.Er ikke enig i at hvilken som helst hund/rase kan bli ettersøkshund.Hunden må ha jaktlyst på det viltet den skal spore opp.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at alle raser kan bli godkjent da, selv om ikke alle kanskje vil lærer så godt. Har konkludert med at kommende hund skal være en toller. Kompromiss hvor jeg i hvertfall har noe jaktegenskaper, samt at den tilfredsstiller øvrige kvaliterer for ØKH.

 

Noen tips til hvordan man kan lære den opp fra barndommen av? Blir å lese seg grundig opp når tiden nærmer seg for anskaffelse, men vil leking med kløver med blodlukt være smart fra valpestadie?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke hunden er innterresert i spore friskt vilt så blir den aldri noen ettersøkshund.Derfor er det stort sett bare jakthunder som er egnet når det kommer til de krevende ettersøk.Er ikke enig i at hvilken som helst hund/rase kan bli ettersøkshund.Hunden må ha jaktlyst på det viltet den skal spore opp.

 

Beklager sitering, men her ble jeg "hektet av" og ber om dokumentasjon utover " jeg er ikke enig i".

 

Viser til den fantastiske jobben godt trente hunder gjør på mange felt uten at "jaktlyst" er årsaken.

Hva er så annerledes med å følge et spor?

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke hunden er innterresert i spore friskt vilt så blir den aldri noen ettersøkshund.Derfor er det stort sett bare jakthunder som er egnet når det kommer til de krevende ettersøk.Er ikke enig i at hvilken som helst hund/rase kan bli ettersøkshund.Hunden må ha jaktlyst på det viltet den skal spore opp.

 

Bullshit !!! Du har ikke snøring om ettersøk !!! Med slik kompetanse bør du holde kjeft og ikke kommentere ettersøk !!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske en dokumentar jeg så om amerikanske lavinehunder hvor den som hadde funnet flest personer som lå begravd etter snøskred var en pitbull.

(Nå vil sikkert noen kverulanter og "rasister" si at pitbull terriere har jaktinstinkt rettet mot mennesker, men dere andre skjønner sikkert hva jeg vil frem til)

 

Edit: bare sånn for sikkerhets skyld, mtp sako 35's innlegg under, så måtte det bare påpekes at kverulanter og "rasister" var rettet mot den generelle massen som skriker hver gang pitbull kommer opp i diskusjoner ang. hunderaser :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ro ned litt, vær så snill.

 

At noen har en annen oppfatning enn meg er helt ok. Det jeg ønsker er å få forklart hvorfor jeg tar feil.

Her skal jeg stikke fram hodet.

 

Min "teori" er nemlig at en hund som ikke er "heit" på å følge et bytte, men derimot opptatt av å gjøre en jobb den har lært, sammen med sin fører, gjør den beste jobben. Mer fokusert på belønningen den vet kommer som følge av godt utført arbeid.

Klart det er vanskelig å trene på viltspor du ikke har 100 % kontroll på under innlæring, men det er vel derfor grunnlaget / innlæring foregår på utlagt spor som du har kontroll på?

 

Forklar i veg på en saklig måte.

 

Ser Sako var før meg.

 

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror noen blander litt sammen med det faktum at man har to typer godkjenningsordninger for ettersøk i dag. Den vanligste formen er å få trent og godkjent på både ferskspor og blodspor, da blir ekvipasjen offentlig godkjent og blir oppført i ettersøksregisteret. Det fordrer naturligvis at hunden er villig til å følge både ferskspor (skal spore i en halvtime på prøven) og blodspor.

 

Den andre ordningen, for eksempel når man snakker om lavbeinte hunder, er at hunden er jaktprøvepremiert på gjeldende viltslag (feks rådyr), og også får en godkjent fersksporprøve. Da blir hunden ikke offentlig godkjent ettersøkshund, men godkjent for ettersøk i eget jaktlag og nabovald/-lag. Denne ordningen er i ferd med å fases ut, om det skjer i 2015 eller 2016 husker jeg ikke i farta. Det er en del debatt rundt dette.

 

Det er forøvrig ekvipasjen som blir godkjent i alle henseende, det vil si hunden + føreren som går til godkjente prøver med hunden. Skal det benyttes en annen fører, så må denne gå opp til prøve med hunden, selv om bikkja er godkjent fra før.

 

Hunden skal gå i BÅND under ettersøk, så boghøyden spiller ingen rolle!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...