Jump to content

Savage Stevens 200 går godt!


pro_sniper

Recommended Posts

For nøyaktig 2 år siden kjøpte jeg en brukt Savage Stevens 200 i .223 for "småpenger". Straks etter kjøpte jeg i hui og hast en bolig, som måtte pusses opp en del. Og sånt tar sin tid, viste det seg.... Lang historie kort: jeg har ikke skutt med den før i dag :oops:

 

Innskytinga i dag gikk raskt. Jeg boresighta selv kikkerten for en stund siden (på et mønetak noen km unna) og sideveis var den derfor nesten perfekt. Men skuddene gikk litt høyt, så noe skruing i høyderetningen ble det de første minuttene.

 

Når jeg først fikk stilt inn, var den treffsikker som bare juling. Tror jeg legger fra meg tanken jeg hadde om at "denne må sikkert beddes for å skyte bra..."! Sluttstykket glir som kniv i varmt smør også.

 

Totalt skjøt jeg 44 skudd i dag, og den treffer godt som gull. Nesten alt gikk innenfor 10'er på 100 meter. Noen få ute på 9, men det var min feil - ikke børsa sin.

 

Her er dagens beste resultat, en 5-skuddsserie. Skutt etter noen få innledende 3- og 5-skudds serier for å bli kjent med rifla:

dag1.jpg

 

Jeg kan dermed trygt slå fast at denne "billigrifla" er langt bedre enn skytteren (meg) for jeg har mye å hente på teknikk og rutine... :D

 

Her er hun:

jenta.jpg

Som det fremgår av bildet er denne jenta ikke helt original. Siden jeg kjøpte den har jeg satt på:

- Brukt 3-9 Leupold kikkert

- Ny Boyds stokk (med varmint løpskanal just in case...)

- Justerbar rekylkappe (opp/ned/twist) til rundt 400,-

- Egenprodusert, forhøyet kinnstykke i Kydex-plast (foreløpig bare fastskrudd, men skal få hev/senk-funksjon)

 

Veldig fornøyd i dag! :mrgreen:

 

Edit: Dagens ammo var S&B 55 gr, dvs. helt standard run-off-the-mill fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Hey! En Stevens tråd! :)

Er selv fornød med børsa. Eneste rifla jeg har, og føler ikke behov for noe annet. Ikke enda.. Forsøker å ikke klå for mye på andre fristelser, som kan få meg på andre tanker :lol:

Brukes til alt fra skjære til hjort.

Denne skal slites til det ikke er mer å hente, når det blir får tiden vise.

Kan vel anslå at det har gått med ca. 2000 skudd til nå, så regner med pipa skal holde en stund til.

2hea4ao.jpg

1z3qm8i.jpg

Skyter jevn og trutt sånne samlinger, som jeg er godt fornøyd med.

358p5sm.jpg

Bruker originalstokken, lett modifisert med avstiving i forskjeftet, og vekt i kolben.

Vx1 3-9x40 på toppen og Stalon Whisper på tuten, som er kappet til 46cm for lettere håndtering.

Greit verktøy å snuble rundt i hjortelia med.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du Andy har notert litt om kuler&krutt på blinkene, så da er det trygt å anta at de samlingene er med hjemmeladet ammo?

 

Såpass bra som min rifle gikk med 55gr S&B, så tror jeg at jeg må av gårde og spandere på meg en pakke 69gr Lapua og se hva som skjer da! Har 1:9 riflestigning så 69gr skal i teorien gå veldig bra.

 

Hvis jeg kommer dit at det er ammoen som setter begrensningen på presisjon så begynner sikkert jeg også å lade selv for å ta fram en optimal patron til denne rifla. Men jeg har nok lang vei å gå før JEG er så presis :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er hjemmeladet. Ble aldri helt fornøyd med kjøpeammo, med få unntak som Lapua Mega 185grs og Norma Jaktmatch. Og det ble litt for dyrt til mengdetrening. Ladesettet har spart seg inn noen ganger vil jeg tro.

 

Det at børsa di ser ut til å samle bra med S&B må jo være et bra tegn. Men å prøve en pakke Lapua kan jo ikke skade :)

 

Har du gjort deg noen synspunkt om avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Min i 223r hadde ett forferdelig avtrekk, etter å ha gjort endel med brynet kjøpte jeg et Rifle Basix Sav1 avtrekk (Hadde ikke råd til Sav2 og angrer litt).

 

Uansett har jeg nå justerbart sear inngrep, justerbart etteravtrekk, og justerbar avtrekksvekt.

 

Synes fortsatt det virker være for tungt for meg, og litt for "rått" i brytningspunktet, men jeg har vært konservativ i sear inngrepet. Den er 100% sikker for å si det slik, og jeg har ikke giddet sette meg ned å finlire på det enda. Mistenker også fjæren som var med for å være på tok for hard, da jeg helt utskrudd ikke er i nærheten av avtrekksvekten den er oppgit ha slik.

 

Når det er sagt, er avtrekket nå noe slikt som 1000 x bedre enn det var. Men det er ett stykke igjen til Schultzen min for å si det slik.

 

Planlagt innkjøp til denne er Boyds featherweight thumbhole stokk (Den letteste jeg fant).

 

Stort sluttstykke håndtak er påmontert (Vanlig Savage stort, skulle likt enda større/lengre da den er tung å spenne. Mistenker litt timingfeil på denne).

Og ny oversize kule under ekstraktor er montert (Kjekt at den drar ut hylsene, det gjorde den ikke ut av boksen).

 

Dette er "Lego"børsa mi, og planen er flere løp til den (.300blk i første omgang) når den er fullstendig hustrenet.

Det er også lettvekteren i skapet, og jeg finner at en uøm og lett/kort dempet rifle blir med der andre står igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...
Såpass bra som min rifle gikk med 55gr S&B, så tror jeg at jeg må av gårde og spandere på meg en pakke 69gr Lapua og se hva som skjer da! Har 1:9 riflestigning så 69gr skal i teorien gå veldig bra.

 

Hvordan gikk det med Lapua?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...