Jump to content

Hvilket actionkamera for jakt? Tenker spesielt på drivjakt!


Kiwi

Recommended Posts

Tenker å dra østover igjen på drivjakt til vinteren, og vurderer derfor et actionkamera for å feste det på film.

 

Hvilke modeller har dere prøvd, og hvilke erfaringer har dere gjort dere?

 

Ser at det er noen tilbud rundt omkring, bl.a. følgende:

 

XXL - Contour Plus Nordic

 

Jaktfall - Contour Roam 2

 

XXL - GoPro HD Hero 2

 

Heller litt mot den siste?

 

Tenker at det sikkert er lurt å ha det montert på hodet, med en ekstern bryter som kan sitte på rifla, så man setter det hele i gang når man vil, og ikke fomler med det når ting skjer raskt..?

 

Ekstern strømkilde mulig? Blir fort noen timer på post, og da er det fint om man klarer å få video og ikke svart skjerm. Så mulighet for enkelt å bruke oppladbare batterier, eller større strømkilde hadde vært en stor fordel.

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet jeg har med alle actionkameraer til bruk på jakt, er at ting/dyr ser sinnsykt lite og langt unna ut, så fremt man ikke har det på rimelig kort haglehold.

Jeg har lenge hatt lyst til å filme egen jakt når jeg er alene, men jeg synes hverken Contour eller GoPro holder mål til bruk bortenfor ca 20 meter etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at actionkameraer virker å primært være laget for snowboardere og syklister, og har _VELDIG_ vidvinkel (170 grader synsfelt).

 

Virker ikke som noen enda har tenkt tanken å lage et myntet på action der et synsfelt på f.eks. 30 grader hadde vært mer passe.

 

Når dette er sagt, og til ditt bruk, du har ikke vurdert den sorten med kamera integrert i briller, da? For eksempel disse her fra DealExtreme (selv om det sikkert finnes vesentlig bedre kvalitet optikk der ute)?

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kun erfaring med Contuor montert på kikkertsikte. Jeg føler absolutt ikke for å forandre på det. Funker perfekt. Enkelt å sette på og av. Enkelt å aktivere. Går alltid med kameraet i lomma når jeg beveger meg. Aldri hatt noe problemer med det.

Avstanden er jo et tema. Ragecams.com selger linser til å bytte ut. Det skal jeg prøve. Har virkelig tro på det.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om actionkamera med optisk zoom eller andre kamera som er vanntette og har zoom som egner seg for festing på våpen? Ragecams anbefalte meg et lite kamera med kabel og utskiftbare linser koblet til en minidvr men dette ble noe kostbart. Vurderer et nikon coolpix siden det har 5x optisk zoom, er vanntett og har mye muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med contour.

 

Men har brukt Gopro 3+ til jakt og trening i år.

 

Som nevnes i tråden har alle disse meget vidvinkel.

Skal man se viltet det skytes på må det være meget nærmt og av litt størrelse.

feks en liten hjortekolle på ca 20m som står åpent til, vil knapt være synlig på filmen.

 

Skal du filme 1 pers er det best å montere på caps (du finner info på nett).

Om du sitter på post kan du bruke et stativ feks joby gorillapod til å feste det og filme både deg selv og annet.

 

Uansett hva du velger bør du ha minst 2 batterier, helst flere om du ikke har mulighet til å sette det ene på lading mens du bruker reserven.

Det kommer an på flere ting, men du får i praksis ikke mer enn ca 1t filming pr batteri (på gopro i hvertfall).

 

Sjekk gjerne filmer på youtube for å få inntrykk av hva du kan forvente.

Og om dette passer til dine forventninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...