Jump to content

fjernstyrt kikkert?


sveinmk

Recommended Posts

Det mest vanlige i dag er de digitale, de får du ikke direkte inn på tv, men må via en pc. Se på Axis sine sider for digitalt. Søk på Pelco PTZ for analoge dome kameraer.

 

Joda, det er helt kurant å få digitalkamera med NTSC/PAL ut. Billig-markedet bruker helst en løsning med WVGA sensor/soc og både analog og digital ut. Axis er én, Bosch lager også en del. Hvor mye de selger til private tør jeg ikke å si.

 

Skal du ha god lysfølsomhet bør du ha optisk zoom, dagens surveillance-marked bruker mye 1,3-3 mpx sensorer med store piksler for å få opp sensitiviteten. Det gir deg mulighet for IR også, men digital zoom går dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kurant var vel en overdrivelse vel? Men du mente neppe ett dome kamera, men ett fast kamera. Hvis man vet mer om bruksområde blir det lettere å foreslå noe konkret.

Alle sikkerhetsselskap selger slikt, men prisen blir fort høy.

 

For private og en egensnekret løsning er det lettest å google PTZ kameraer og f.eks finne software på en pc som du styrer domen via. Joystick fordyrer en god del. Komplett hadde 'billige' domer før, vet ikke nå. Det finnes en haug med billig merker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hadde vært enklere å pitche en idé om bruksområdet var kjent. Men generelt kan jeg si at høy lysfølsomhet, NIR og mye zoom høres dyrt ut.

 

Unnskyld OT, men: Jeg tror man skal få lete en stund etter et nytt kamera med analog ut som ikke har en CCD eller CMOS sensor som frontend. I farten kommer jeg på fem CMOS-sensorer jeg har jobbet på som har NTSC/PAL interface OG digital ut. Det brukes fremdeles fordi det er enkelt å håndtere og skaper lite overhead på systemnivå, samtidig som digitalkameraer er rimelige og små sammenlignet med helt analoge.

Link to comment
Share on other sites

Vi eier en stor gård et godt stykke unna der jeg bor, å tanken var å montere et slikt oppsett på toppen av en mast som er på eiendommen slik at jeg kan få oversikt over store deler av eiendommen fra pc'n..

Det er i utgangspunktet rådyrene jeg vil følge med på for å finne ut hva som er av dyr i området, men også for å kunne avsløre hvem som driver med ulovlig offroad kjøring og tjuvjakt, pluss at jeg kan titte litt på skipstrafikken som går forbi. Må kunne se godt på 3 km hold både natt og dag!

 

Flir.com har mye interessant!

Link to comment
Share on other sites

Hvis prisene på Flir kameraer er overkommelig burde du kunne få ett veldig bra domekamera ;-) Anbefaler ikke Flir til ditt bruk, en annen ting er at masten skal være utrolig stødig når man skal zoome litt. Ellers vil det minste vindpust sørge for dårlige bilder.

Se på denne for ett alternativ til Flir bare bedre. Og antagelig billigere... http://www.axis.com/products/q87_series/index.htm

 

Mens denne vil nok være ett bedre alternativ, mer zoom, og billigere. http://www.axis.com/products/cam_q6045e/index.htm

 

De kan enkelt styres via web, vil du ha bilde på tv, så er hdmi fra pc til tv det enkleste.

 

Lykke til :-) Q serien fra Axis har meget gode bilder i dårlig belysning!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja det er kostbart utstyr, det var også mye sånt typisk Kina kamera som var med i vurderingen ei stund, noen av disse Kina produktene hadde også omtrent samme prisen som mer kjente produkter som for eksempel Axis.

Valget ble Axis det er et kjent produkt av bra kvalitet, dette er ikke noe jeg har kjøpt privat men til bruk på jobb, når det er firma/organisasjon som skal betale så passe store summer som et sånt anlegg koster er jeg forpliktet til og velge noe som er bra.

Så får jeg håpe jeg har tatt rett valg :-) Det ser jo veldig bra ut på filmer som ligger på nettsiden til Axis og andre plasser på nett. Dette med bra bilder i dårlig lys er en viktig faktor når kamera skal velges, mye av Kina kamera har heller ikke noe troverdig film klipp å vise til.

 

Men det er også mye spennende kamera produkter fra Kina, som jeg kunne tenke meg å prøve hjemme. Det er på jobb hvor jeg forvalter andre sine penger jeg ikke tørr å prøve og feile så mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på med dette profesjonelt. Og Q serien til Axis er det beste jeg har sett til nå i alle mulige lysforhold.

Til hjemmebruk er prisen noe høy ja. Men hvis det er til ett firma så leverer alle større sikkerhetsselskaper disse produktene komplett med programvare for opptak og visning. Husk datatilsynet, de skal ha beskjed om dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...