Jump to content

Tilsvarende krutt


UfLaX

Recommended Posts

Hei!

 

Har et lite spørsmål. Leter rundt på nett etter ladetabeller til noen nye ladninger jeg skal til på. Og de få jeg finner er bare av typer krutt som ikke er så tilgjengelig her til lands.

 

Så, går det å bytte ut det kruttet som er oppgitt på tabellen med et krutt med samme burn rate? Som i dette tilfellet er Alliant Reloader 7, som har samme burn rate som vihtavuori N-120.

Link to comment
Share on other sites

Dette er på mange måter et skummelt område. Noen krutt er tilnærmet identiske. Andre krutt som har tilnærmet identisk plassering på kompatibeltabellen i forhold til brennhastighet har gjerne en egenskap som gjør det ene uegnet i det kaliberet du skal lade mens det andre passer utmerket. Derfor skal du bare bruke ladedata for det kruttet du faktisk har, og ikke bruke de dataene på et annet krutt som ligger på samme nivå på en eller annen tabell.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så sabla skummelt, men du bør ha litt peiling på hva du driver med. Nå er de 2 kruttene ganske så like i brennhastigheten og svjv har de ikke noen spesielle egenskaper til eller fra med hverandre.

 

Jeg hadde selv prøvd dette, men ved å selvsagt starte på startladningen og kanskje (i denne type krutt) gått 2-3 grain under for sikkerhets skyld og deretter kronografere og sjekke hylsene etter eventuelle trykktegn. Sinnsyk hastighet og trykktegn? Staaaaaaans. De hastighetene som blir oppgitt i tabellene for "originalkruttet" og ingen trykktegn, relativt trygt.

 

Jeg har eksempelvis byttet N140 med Norma 203-B og det fungerte kjempebra.

 

Hva slags kaliber og kulevekt er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kaliber og kulevekt er det snakk om?

Det er 6,8 spc med ei 90 grains sierra varminter. Er ikke akkurat et kaliber med så mye ladedata tilgjengelig.

 

 

Tusen takk for raske svar! Tanken var å begynne litt under Min. ladningene å jobbe meg oppover. Føler meg nokså trygg med å bytte krutt, men tenkte jeg ville høre her i tilfelle det var noe jeg ikke hadde fått med meg. Hadde dette vært ladninger til .338 lm hadde jeg selvsagt vært litt mer skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva slags kaliber og kulevekt er det snakk om?

Det er 6,8 spc med ei 90 grains sierra varminter. Er ikke akkurat et kaliber med så mye ladedata tilgjengelig.

 

 

Tusen takk for raske svar! Tanken var å begynne litt under Min. ladningene å jobbe meg oppover. Føler meg nokså trygg med å bytte krutt, men tenkte jeg ville høre her i tilfelle det var noe jeg ikke hadde fått med meg. Hadde dette vært ladninger til .338 lm hadde jeg selvsagt vært litt mer skeptisk.

 

Om riflen eksploderer i hendene dine spiller det ingen rolle om kalibret er 6,8SPC eller .338lm, om du ikke ville turt med det ene kalibret men ikke har noen motforestillinger med det andre ville jeg kanskje droppet hele prosjektet ;)

 

Nå tror jeg nok at tanken med å bytte RL7 med N-120 sikkert fungerer men det kan være verdt å merke seg at kruttets brennhastighet kan endre seg etter hvilke patron det brennes i, mao en "burning chart" vil ikke nødvendigvis være lik med forskjellige brennkammer.

Om du leter opp flere slike brennhastighets tabeller fra flere kilder vil du se at de ikke er identiske.

Link to comment
Share on other sites

Send et himmelbrev til kruttprodusenten og spør etter ladedata for det du lurer på.

Som du ser her så tilråder vi, så fraråder vi - snart det ene snart det andre. Det har seg slik at vi har ulik erfaring med dette. Vi har målt trykkringer og sett etter krater på tennhetter, dradd hylsebunnen ut av børsen mens resten har stått igjen i kammeret skrudd børser fast i trær og trukket av med snor og mye annet festlig som for de flestes vedkommende har falt heldig ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...