Jump to content

7,62mm skolepatroner, litt tanker om denne.


høggern

Recommended Posts

Jeg har endel 7,62mm (30-06) skolepatroner liggende. Disse er produsert av Norma Prosjektilfabrikk i det herrens år 1959.

Utenpå pakken står det "til bruk på 10-15 meters hold".

 

Skolepatronene har en brutal hullspiss uten bly, altså en tom mantel.

158a7tz.jpg

 

bgzm0y.jpg

 

Mantelen er magnetisk.

2jg5h76.jpg

 

Patronene er laget med omladde hylser og bunnstemplene varierte mellom mange amerikanske produsenter og var fra årene 1942 til 1952. Her er en remington fra 1942, den er bunnstemplet RA 42.

15g89hd.jpg

 

Man siden jeg har noen av disse, å siden jeg har 3006 løp i sauer 200 STR'en min for tiden så måtte jo disse testes også. Noen mener sikkert det er helligbrøde å skyte opp slikt men jeg mener jo ammunisjon er laget for å skytes, ikke for å ses på. ;)

 

Jeg rigga meg en 30 meters militær innskytingsskive på ca 30 meter. Og siden det skulle skytes så måtte jeg jo teste hastigheta også. Rekylen er omtrent fraværende, men det smeller nesten som ordentlige skarpe patroner. Fartsmåleren viste ca 810 meter pr sekund og presisjonen på 30 meter var ikke veldig imponerende, men den var på ca 3 cm på 5 skudd, noe som sikkert var brukbart med tanke på hva ammunisjonen sikkert var tiltenkt brukt til.

Nå stod det jo allerede ute en skive på 100m så da måtte ammunisjonen testes der og. På 100m traff ammunisjonen ca 10 cm til venstre for skarp ammunisjon, men samlinga var på ca 10-15 cm. Ikke akkurat imponerende men samlinga var jo egentlig grei med tanke på at holdet var nesten 10 ganger så langt som det stod på pakka at ammunisjonen skulle benyttes på. Det var i tillegg litt vind å jeg tror jo at presisjonen kan ha blitt påvirket av dette.

 

Ammunisjonen har sikkert vært tiltenkt samme bruksområde som blåplast som bla ble benyttet i AG3. Så samme dag prøvde jeg noen eldre blåplast i et annet 200STR løp som er i 7,62X51 og der var presisjonen på 30 meter mye dårligere enn den var på skolepatronene, og selv om hastigheten var mye høyere (1100 msek) så traff ikke blåplastkulene skiva på 100meter.

 

Skolepatronene var et interessant bekjentskap. Siden de faktisk hadde brukbar presisjon på 30 meter og nesten brukbar presisjon på 100m så kunne de sikkert vært benyttet til å lære folk opp i skyting. Enkelte elgjegere med 3006 rifler som er skuddredde hadde sikkert hatt godt av noen serier med sådan ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Fikk noe gammel ammunisjon der det var med endel slike. Brukte de på korthold med en HV mauser. Null rekyl, men de smeller friskt. Var det vindstille gikk de faktisk greit på 50 også, men med en liten antydning av vind var de 10 ganger verre enn å skyte med blåplast og salong på det holdet :P

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ei halv eske med slike fra en kar som kvittet seg med alskens gammel ammo og tomhylser. Prrojektilet er en rundneset hullspiss uten bly (???, har ikke dissekrert dem), ca. 14 mm langt. De er "militært forseglet" med grønn lakk rundt hylsemunningen, og rundt tennhetten (NP). Hylsene er "R A" (Raufoss, vel, ikke Remington?) 1951, 1952 og 1953, og "AYR 54".

 

Hvis noen mangler en slik i samlingen, så send en PM, så kan det komme en liten pakke i posen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...