Jump to content

9 mm ammunisjon


HLM

Recommended Posts

Jeg har kjøpt min første pistol i 9mm (CZ 75 SP-01 Shadow). Tenkte å kjøpe litt forskjellig ammunisjon for å teste hva som fungerer best i den pistolen.

 

Er det noen som har denne pistolen og kan anbefale en type ammunisjon som fungerer bra og samtidig ikke koster for mye?

 

Er det noen som har erfaring med Barnaul 115 grs FMJR?

Ser at den er ganske billig og forventer ikke at den skal være like bra som dyrere ammunisjon, men fungerer den greit til mengdetrening for en fersk pistolskytter?

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=6269" target="_blank" target="_blank

 

Planlegger å kjøpe noen pakker med S&B i hhv 115 og 124 grains også. Noen som har erfaring med denne ammunisjonen?

 

Kom gjerne med andre anbefalinger :D

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med Barnaul 9mm 115grs i både rifle og pistol, den soter noe forj**ligt og lukter kvalmende.

Presisjonen i rifla er grei, pistol fungerer den greitt med også. Men det var denne sotinga og lukta da...

 

Har gått over til Fiocchi nå.

Link to comment
Share on other sites

Barnaul = billig, ok på presisjon og blir mye pussing, soter som h******

Magtech = god ammo over spekteret, litt mer snapp synes jeg, men er nok kun personlig mening.

Geco = mye det samme som magtech i min erfaring, men med mindre følt rekyl.

S&B = ja hmm, Blir mer som magtech enn geco. God ammo.

 

Er i hovedsak de jeg har brukt i min og går alltid for de to/tre siste. Vurdere og prøve noe winchester/remington ammo også.

 

Barnaul er ikke messinghylser om du vil lade litt selv (du tjener heller ikke noe på det i bunn og grunn. Kun viss du skal skyte Open major dssn så er dette noe å se på)

Barnaul er god for mengdetrening og om du virkelig liker å pusse våpenet ditt.

 

Men husk ingen våpen er like, din cz kan elske geco, men hate magtech og min kan være motsatt, test før du kjøper mye av ett slag.

Link to comment
Share on other sites

Barnaul er ikke noen vits hvis den koster ca 1,50.-. Du får jo fort 20-30øre for en engangsskutt hylse så samle dem opp og selg dem så blir det billigere enn Barnaul :wink:

 

Min CZ har likt det den har fått sålangt, diverse Magtech, S&B, Fiochi, gammel norsk og svensk militærammo, og diverse hjemmeladinger.

Link to comment
Share on other sites

 

Planlegger å kjøpe noen pakker med S&B i hhv 115 og 124 grains også. Noen som har erfaring med denne ammunisjonen?

 

 

Erfaringen min med pistoler og 9 mm ammo er at noen skyter best med 115 grains, andre skyter best med 124 grains. Hadde en gang i tiden en Llama Omni som slengte 115 gains og samlet 124 grains - samme hvem som hadde produsert dem. Andre har helt klart andre erfaringer.

Argumentet for messinghylser var velment og greit, men kanskje ikke så greit hvis treffene er over hele skiven fra den produsenten. Da kan vinningen lett gå opp i spinningen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Derfor en må prøve i sitt våpen, greit å høre hva andre har opplevd, men ikke ta det som en regal at sånn er det.

Uansett hva du gjør kjøp noen pakker fra de produsentene du føler er i din prisklasse og prøv. Bedre det enn å kjøpe en kasse med ammo som går hit og dit.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode råd :)

 

Skal kjøpe litt forskjellig og prøve meg fram.

 

Hvordan bør man skyte inn en ny pistol? Bør jeg pusse løpet mellom hvert skudd i begynnelsen? Er det eventuelt andre ting jeg bør passe på å gjøre?

 

Det følger kanskje med litt informasjon om dette når jeg mottar pistolen om noen dager, men kom gjerne med tips.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode råd :)

 

Skal kjøpe litt forskjellig og prøve meg fram.

 

Hvordan bør man skyte inn en ny pistol? Bør jeg pusse løpet mellom hvert skudd i begynnelsen? Er det eventuelt andre ting jeg bør passe på å gjøre?

 

Det følger kanskje med litt informasjon om dette når jeg mottar pistolen om noen dager, men kom gjerne med tips.

 

Puss i det minste når du er ferdig å skyte for dagen.

Har du patroner som soter mye så må du pusse oftere enn hvis de soter lite.

Blykuleskyting krever mer puss enn mantlet f.eks.

Sørg for å få skitt og smuss ut av kriker og kroker slik at det ikke bygger seg opp slam inni pistolen.

Innskytingen foregår ved at du stiller inn siktene slik at du treffer midt i blinken :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ingen innskyting utover å evt stille på siktede. Bare skyt og puss når du føler for det. Med skikkelig ammo som nevnt over, er det bortkastet å pusse hver gang du har skutt noen skudd i våpen som cz

 

Som de sier, test mange typer til du finner ut hva du liker

Link to comment
Share on other sites

CZ trenger ikke puss så ofte, men det havner sot på "pinnen" slide catch/slide release som ga meg litt krøll på et PPC stevne. Våpnet fungerte, men slide catch/release funksjonen var ikke pålitelig. Ble litt overrasket da den kun hadde gått ca 500 skudd siden puss og jeg var vant med Glock som bare går og går..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...