Jump to content

Ny avtrekker til S&W Model 14?


frenzy81

Recommended Posts

Jeg har en spesialrevolver (Smith & Wesson model 14) som jeg er på jakt etter ny avtrekker til. Model 14 ble levert med "target" avtrekker og hane, dvs. veldig bred. Dette fungerte sikkert fint for de som brukte den i grovklassen og skjøt single action, men jeg får ikke double action-avtrekk til slik jeg vil. Jeg trenger en avrundet avtrekker slik som på 686-en min.

 

I stedet for å gå løs med Dremel så kunne jeg tenkt meg å bare kjøpe en avtrekker som er slik jeg vil ha den, så jeg er på jakt etter tips til hvor jeg kan få tak i slikt. Prøvde på Midway men den ene de hadde der (som kanskje hadde passet) så ikke ut til å komme inn igjen på lager.

 

Og et spørsmål til: Passer avtrekkere om hverandre så lenge det er samme ramme på revolverne? Jeg gjorde noen google-søk og ser noen avtrekkere markedsføres "for K, L and N frame".

Link to comment
Share on other sites

Vekten på dobbelactionavtrekket kan du justere.Justeringsskruen sitter på innsiden av grepet

vist jeg ikke husker helt feil.Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Vær oppmerksom på at du kan måtte gå over til bløtere tennheter vist du justerer det mye ned.

Mener det var federal guruen i klubben anbefalte.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksvekten er tunet akkurat til 1400 gram så det er ikke noe problem. Tingen er at jeg ønsker en smalere og mer avrundet avtrekker som passer fint inni det ytterste leddet på pekefingeren. Føler jeg har mer kontroll på DA avtrekk da.

Link to comment
Share on other sites

Min er en model 14-3, og nummeret etter bindestreken øker vel for hver versjon de gir (ga) ut.

 

På den avtrekkeren Midway ikke har inne står det at den passer 14-5, så spørsmålet blir da om de har gjort endringer på interne deler fra 14-3 til 14-5, eller om det rett og slett betyr at 14-5 er siste modell denne passer i.

 

 

Jeg vet om flere revolvere dette er blitt byttet på, problemet er at ingen jeg kjenner har gjort det selv (forrige eier fikset).

Link to comment
Share on other sites

Og et spørsmål til: Passer avtrekkere om hverandre så lenge det er samme ramme på revolverne?

 

Nei.

Smith har endret på konstruksjonen underveis, jeg har sett tre forskjellige typer avtrekksdeler til short-action K-ramme- og jeg har bare åpnet noen titalls revolvere, så det kan godt hende det har skjedd mer enn jeg veit om.

 

Det viktigste jeg har sett er endringer i innfestingen av handen/fremdriveren i avtrekkeren, og får du feil årgang passer det ikke sammen.

 

Dessuten bør det sjekkes at hanen passer og er trygg, i noen tilfeller trengs små tilpasninger...

Link to comment
Share on other sites

Demonterte og tok ut avtrekkeren nettopp. Maskerte hele bakdelen av den for å unngå støv/skit, satte den i skrustikke og gjorde et par tester med en fil for å se. Konklusjonen var vel at dette var såpass hardt metall at filen nesten ikke bet. Med tanke på teksturen i metallet både på avtrekkeren og hanen så ser det ut til å være herdet stål...

 

Så da ser jeg på modifisering av eksisterende avtrekker som ganske så uaktuelt for min del.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Send den inn til en børsemaker.

Få frest ned sidene på den, og rundet den ned. Mener 6 mm vil være en ideell bredde.

Gjorde dette på en 14-3 jeg hadde, ble en god avtrekker.

Om du finner en til denne modellen, vil den uansett ikke være så bra som den ned freste orginalen.

Mest sannsynlig må den kanskje tilpasses uansett på en 14-3.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det er definitivt nok gods i avtrekkeren til å gjøre det ja, både mtp bredde og dybde.

 

Han forrige børsemakeren som kappet løpet og fikset siktene (spes.rev.) hadde den i 4-5 mnd så jeg sender i hvertfall ikke der igjen. Han gjorde en god jobb, men kundeservicen var ikke på topp.

 

Men jeg kan forhøre meg litt lokalt her i Bergen og se. Våpen-søilen gjør nok muligens slike ting, men det er jo strengt tatt mer en mekanisk jobb enn børsemakerjobb.

Link to comment
Share on other sites

Å ta ned bredden på avtrekkeren har jeg gjort på flere revolvere jeg har, de med bred targetavtrekker blir et par millimeter for brei til meg. Har slipt de ned på en båndsliper og avrundet/tatt vekk skarpe kanter med slipepapir. Før du begynner, finn ut om du vil ta like mye fra begge sider, eller om du vil ta mer av en side. For smal avtrekker syns jeg er pyton..

Link to comment
Share on other sites

Fikk litt assistanse og tilgang til "tungt" maskineri på verkstedet hos søsterfirmaet vårt, så da var det bare å gjøre litt avrunding og finsliping med Dremelen hjemme. Blånert og testet, virker som det fungerer bedre med DA avtrekk nå. Tok den ned til ca 8 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...