Jump to content

Hjelp! Mangler kopi av våpensøknad!


Mr Drilling

Recommended Posts

Hei!

 

Har et problem:

 

Var innom mitt lokale lensmanns kontor i dag for å levere våpensøknad.

Da jeg kom fram til skranken og leverte papirene spurte jeg av ren nysgjerrighet hvilke våpen som stod registrert på meg.

 

Har kjøpt og solgt en del våpen i det siste, så jeg ville bare sjekke at alt var som det skulle...

 

Til min overraskelse så stod det fortsatt registrert ei rifle på meg som jeg solgte i 2011.

De hadde registrert at jeg hadde levert tilbake våpenkortet, men de hadde ikke registrert at jeg hadde levert den gule kvitteringen.

 

 

Hva gjør jeg nå?!

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Gul kvittering? Er vel den hvite de skal ha.

 

Ville tatt en telefon til våpenkontoret (de på lensmannskontorene pleier å ha ganske begrenset kunskap om dette) og da kan det ordne seg.

 

 

Hei!

 

De hadde ikke den hvite og jeg har ikke den gule...

Det var på våpenkontoret/lensmannskontoret jeg var, de er slått sammen her i Vestfold...

Og ja, kunnskapen er ikke mye å skryte av på...

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Noen sånt har skjedd med meg også,bare omvendt situasjon.kjøpte rifle privat i 2012. Ringte Politet og etterlyste våpen kort. Det våpenet var ikke registrert på meg etter to år. Men den forrige eieren. De søkte bare på navnet hans og der stod den.

De mente at han måtte ordne det,men jeg sa det ble vanskelig da jeg ikke får tak i duden.

Etter det har jeg ikke anstrengt så veldig mye. Synes det er verre med din situasjon, da noen får rundt å skyter med våpen registrert på deg.

Link to comment
Share on other sites

Ville aldri latt en kjøper levere den hvite til politiet (det står vel også svart på hvitt på baksiden også?).

 

Kjøper: Skal kun ha den blå.

Selger: Skal ha den gule.

Politiet: Skal ha både den rosa og hvite som selger leverer samt våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper: Skal kun ha den blå.

Selger: Skal ha den gule.

Politiet: Skal ha både den rosa og hvite som selger leverer samt våpenkortet.

 

Det er ikke alle politikammer som arkiverer den rosa gjenparten når de godkjenner søknader. Er vel ca 1 av 4 søknader som kommer til oss, innvilget, som fortsatt har den rosa gjenparten vedheftet. Har fått beskjed fra regionalt våpenkontor om at disse bare kan destrueres/kastes. Men det er i slike tilfeller det er veldig fornuftig at politiet har et arkiv over innvilgede søknader...

 

Men som det blir sagt her: Selger er ansvarlig for å melde inn salget til våpenkontoret ved å levere inn den hvite delen av våpensøknaden ferdig utfylt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Her er situasjonen:

 

Rifla som er ei S&L i 6,5*55 ble solgt 11/5-2011.

Kjøperen kom til min hjemmeadresse med innvilget våpensøknad.

Samboeren min er vitne på at jeg og kjøper signerte papirene på kjøkkenbordet.

Jeg leverte den den hvite, rosa og våpenkortet på rifla til mitt våpenkontor 14/5-2011.

 

Våpenkontoret kan bekrefte at jeg leverte våpenkortet 14/5-2011, (men ikke at jeg har levert det hvite og det rosa.......?)

 

Jeg har pratet med våpenkontoret som vil at jeg skal skrive en forklaring, dermed vil ikke jeg stå ansvarlig, eller som eier av rifla.

Politiet vil at jeg skal levere en anmeldelse, dette for å få frigjort informasjon fra Finn.no som sitter på annonse informasjon som ikke kan frigis pga personvern.

Telefon selskapet har ikke logg som går så langt bak i tid.

 

 

Jeg velger å oppgi våpen nummeret på S&L rifla i kaliber 6,5*55 her på kammeret.

Jeg ønsker at hvis nåværende eier er på dette forumet, har en bekjent som er det eller at jungeltelegrafen "finner" personen som har rifla så ta for guds skyld kontakt med meg slik at vi kan få denne saken ut av verden!

 

Jeg kommer til å få den informasjonen jeg trenger om kjøperen/nåværende eier, men det kommer til å ta tid...

Jeg har tid, og jeg tar dette meget personlig og jeg sliter med samvittigheten pga denne saken.

 

Jeg har kjøpt og solgt flere hagler og rifler enn gjennomsnittet.

Jeg har aldri glemt å levere papirer eller søknader eller hva det skulle være. Det skyldes ikke bare konsekvensen rundt rot ved kjøp og salg, men også hva slags type person jeg er: jeg hater rot og misforståelser!

Jeg er nøye og pertentlig på det jeg gjør, jeg setter æren min på spill når det kommer til ting jeg har ansvar for.

Jeg står for det jeg sier og gjør, uansett!

 

 

Våpenet er ei Schultz & Larsen M97-DL i kaliber 6.5*55.

Demobrukt hos Jakt & Friluft, Arendal.

Original trestokk.

Våpen nr: P20443.

 

Hvis noen har informasjon om denne rifla så ta kontakt med meg på PM.

 

 

Mvh

Mr Drilling

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at alle deler av en våpensøknad er gyldige som bevis for salg og kjøp, så har man en lesbar blå eller i tilfelle salg, gul del. Er det gyldig dokumentasjon.

 

Derfor er det ekstremt viktig å ta vare på blå gjenpart ved kjøp, og gul gjenpart ved salg. (Her er disse borte, og man ser problemet med vår våpenforvaltnings arkivsystem og arbeidsmetoder tydelig). Hver og en er selv ansvarlig for å kunne dokumentere sine salg og kjøp, hvis forvaltningen bestemmer seg for å være firkantet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...