Jump to content

Har noen erfaring med Hodgdon H110 til .357 mag?


KennethA

Recommended Posts

Jeg driver å prøver meg fram til noen ladinger for Mag1 i felt.

Bruker 158 grain mantlede kuler, Hodgdon H110 og federal hetter.

S&W 686, 6" løp.

 

Til nå har jeg følgende data:

 

15 grain = 1085 f/s

15,2 grain = 1110 f/s

15,4 grain = 1120 f/s

15,8 grain = 1150 f/s

16 grain = 1165 f/s

16,2 grain = 1190 f/s

Dette er gjennomsnitthastigheter målt over 10 skudd

Ladeboka og nettsiden til Hodgdon oppgir 16,7 grain som max.

Må jeg virkelig opp i 16,5 -16,7 for å få 1230-1250 f/s?

Har noen andre brukt dette kruttet?

Link to comment
Share on other sites

Bruker/har brukt H110 mye i 44 mag, 45 Colt (Ruger ladninger!), 454 Casull og 460 S&W, det gir best hastighet til disse, spesielt med tyngre kuler, men har gått mer over til Lil'gun og N110, da H110 er et krutt som har et lite bruksvindu, det bør ikke reduseres noe spesielt under maks før det blir direkte farlig - aldri gå under Hodgdon sin minimum iallefall, det gir også en voldsom munningsblåst.

Det er langt fra ideelt til magnumfeltladninger - skal du ha Hodgdonkrutt til det er Longshot som skapt til sånn bruk.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med W296 (samme kruttet) i revolver var litt blandet, man måtte nesten bruke spade for å få skikkelig ytelse. Med 158grs kule gav N110 nesten like bra ytelse, først med 180grs kule ble det noen vesentlig forskjell. Tror jeg klarte 1390ft/s med 180XTP, men den revolveren gir også uvanlig høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt, det er ikke egnet til mag1 ladninger, med mindre man er glad i mye rekyl og munningsblåst, eller du har en revolver som gir svært lav hastighet, og da hadde jeg nok brukt N110 istedet. Og W296/H110 er identisk i dag, var mindre forskjeller for en del år tilbake, Hodgdon leverer Winchesterkrutt også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...