Jump to content

Tungt og lukke bolten på ferdig preppa hylser.


Limitededition37

Recommended Posts

Hei erfarne hjemmeladere:)Har litt trøbbel med noen winchester hylser i 308,håpet på noen tips! Hylsene er trimma til samme lengde,halvparten er halspresset andre halvpart helpressa,men det er tungt og lukke bolten på alle hylsene,?di er omladd en gang før.Gjorde samme jobben med engangskutte federal hylser og bolten lukker som kniv i varmt smør,hmm..

Link to comment
Share on other sites

Tja, min rifle har litt trangt kammer. Og hylser skutt i andre våpen klarte jeg knappest kamre, jeg måtte slipe av seizedia på lengden, slik at jeg fikk presset hylsene ett par /tre tideler til, før de gikk lett. (308w ja). Problemet kom også med hylser skutt i eget våpen, om enn ikke så uttalt.

 

Men man kan også presse hylser for mye, og få samme opplevelse.

 

Tipper de Winchester hylsene har litt mer "springback" enn de andre hylsene dine, og derfor lager trøbbel for deg. (= må presses litt hardere).

 

Men jeg er ingen ekspert, la oss høre om de som virkelig kan dette har noen ideer.

Link to comment
Share on other sites

At du har Lee-dier er omtrent like beskrivende som at det er Idun ketchup ;) HVILKEN Lee-dier er det du har? Er det en vanlig helpressingsdie, FLS, Full Length Sizer? Er det Collet halspressingsdie? Du skriver at noen hylser er helpressa, og noen halspressa. Halspresser du med helpressingsdia? Altså ved å skru den litt høyt i pressa. Stalltipset mitt er at du presser for lite. Har du stilt inn helpressingsdia etter bruksanvisningen? Sitat Lee: "Screw the full length sizer in until it touches the shell holder. Then lower the ram and screw the die in 1/4 to 1/3 turn more."

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut fra at du har trimmet lengden på hylsene tilstrekkelig.

 

Helpress 1 gang og snu hylsa 180 grader rundt og helpress 1 gang til.

Hvis ikke det hjelper og de andre hylsene er greie så foreslår jeg du parkerer 20 hylser på ett sidespor og presser de andre videre.

Det ble nevnt "Springback" og det virker sannsynlig.

 

Sjekk målene på hylsa som er presset.

Mål ser du nede på denne siden

http://en.wikipedia.org/wiki/.308_Winchester

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Prøve og skru dia litt og litt ned og se om det kommer seg?

 

Hvis du har gjort som du sier og justert dia etter bruksanvisningen, så skulle det ikke være nødvendig å skru den ytterligere ned. Men det er jo verdt et forsøk. Se etter om det er lysåpning mellom bunnen av dia og hylseholderen når stempelet er helt oppe og du har ei smurt hylse i. Hvis det fremdeles er lysåpning så kan du skru lenger ned. Hvis det ikke er lysåpning, så butter det bare stål mot stål, og da hjelper det ikke å skru mer.

Link to comment
Share on other sites

Stor takk for gode råd kammerater,det løste seg :D Skrudde dia ned 1/4 omdr,pressa hylsene på nytt roterte di 180 grader og pressa en gang til.

Det gjorde susen,nå kamrer di like lett som resten :D Ikke lett og være fersk hjemmelader og ingen til og vise seg,da er kammeret jaggu nyttig og ha!!

Tanken på og måtte kaste 20 fine fornikklede hylser var rett og slett vond!Aff. :shock: Etter en har begynt med lading er 1 hylse plutselig "mye" verdt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...