Jump to content

Sommer quiz


Veidinn

Recommended Posts

Jo selvsagt kunne jeg det men da ble det altfor lett. Som man ser så er alle patronene produsert på Raufoss eller Rødfos som det het i starten.(en på kontrakt)

Man trenger bare bittelitt kunnskap om norske patroner for å løse denne.

 

Når jeg legger ut slike som dette så er hensikten ene og alene å få folket interessert i norsk patronhistorie og øke kunnskapen om dette. Faktisk var grunnen til at jeg startet med patronsamling/forskning igjen, etter over 15års fravær. Nettopp det at jeg så hvor lite folk på div. forum egentlig viste, spesielt om norske patroner. Så det var et kall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok litt i arbeidsmodus, fri fra jobben, men holder på med huset. Når jeg åpner bildet ser jeg jo årstall og annet.

Er ikke den første 10,15 for Hotchiss? Samme patron som for Jarman, men merket for Hotchiss på papiromslaget.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det litt aktivitet i tråden.

Raufoss ammunisjonsfabrikker ble bygd for å forsyne Forsvaret med ammunisjon, primært ble det da produsert ammunisjon for forsvarets våpen. I de årene som er aktuelle var det 6,5x55, 8x57, 8x58, 11,43 pistol, 7,5 mm revolver, 10,15 jarman og muligens noe for rolling blokk.

Alle hylsene unntatt en er merket med RA eller RP, en er merket NP. Jeg husker ikke om det var Raufoss som produserte hylser for Norma eller om det var omvendt, men jeg mener å huske at dette var for 6,5.

Den første har større hylsebunn enn resten, og ser vi på listen over så er det mest sansynlig en 8x58.

Link to comment
Share on other sites

11,43 er den første norske benevnelsen på .45ACP, kort tid senere ble det norske navnet 11,25.

Det var RP som laget hylser til Norma, en lot á 10 000 hvert år 1909, 10 og 11. Disse er styggsjeldne idag.

 

Ellers så er det Per skriver selvsagt riktig og patronene er fra venstre:

 

8x58R (til Remingtonkarabinene M1888 og 91. Patronen er lik den mer kjente danske som kom året etter, i 1889)

11,25

7,5 Nag.

10,1 Slaktemaske

6,5x55

11,25

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...