Jump to content

Labrador Retriever


FraXy

Recommended Posts

Har lest igjennom dette forumet angående Labrador Retriever, men fant ikke svar på noen av spørsmålene mine på de så endte opp med denne tråden.

 

For øyeblikket tjenestegjør jeg i forsvaret og dimmer i januar og har lenge tenkt på anskaffelse av hund, men ikke før i januar har jeg hatt mulighet til det.

 

Valget endte opp på Labrador Retriever etter en god del timer med research. Valget ble tatt basert på at jeg ville ha en hund med kort, fin pels som er robust og "brukervennlig" for en førstegangs eier.

 

 

Før noen nevner det, så kan jeg fortelle om noen av aktivitene hunden vil bedrive med etterhvert. At en hund bare ligger under stuebordet og later seg i 12 år er bortkastet og "skader" bare hunden.

 

Hunden skal bli en kompis, jaktkompis, stuekompis og generelt være en kompis som kan holde meg med selskap på jaktturer og på andre ting som livet slenger min vei.

 

Tanken er å trene den opp til å komplimentere småviltsjakt som apportør, osv. Spor/Ettersøks trening for å være behjelpelig på storviltsjakt.

 

Får ta den treningen som det kommer med hjelp fra mer erfarne folk angående slik trening når jeg er fornøyd med basic treningen.

 

 

 

Tingene jeg lurte på er som følger.

 

1. Hvor mange uker kan en valp være før den kan taes vekk fra mora?

 

2. Hvor mange uker er normen som folk flest er blitt anbefalt?

 

3. Jeg er ikke på utkikk etter en premiehund og er blitt fortalt at valp fra premierte foreldre koster mer pga. premiene de har i sitt navn, men når man skal ha en normal hund så er Linjer uten sykdom det eneste som betyr noe. Er det noe i dette eller bare oppspinn?

 

4. Hva pokker er Linjer? Er det det samme som stamtavle og hvordan "leser" man en "bra Linje/Stamtavle"?

 

5. I og med at jeg planlegger anskaffelse av hund rett etter nyttår, så er det ikke sikkert at det er valpekull i Tromsø omegn akkurat da, så hvordan er det hvis jeg må sørover i landet. Er det mulig å ta en valp med på fly eller er det for stor påkjenning?

 

6. Hva kan jeg vente med å legge ut med for en normal svart Labrador Retriever med en brukbar stamtavle uten sykdommer og eventuelt andre kostnader? Hund skal jeg ha uansett, men er greit å vite for planlegging.

 

7. Noen tips/forslag om hva jeg må forberede meg på i disse 3 mnd. før det store spranget?

 

 

All hjelp vil bli høyt priset (med stille bønn over deres kjære). :wink:

Link to comment
Share on other sites

1+ 2: 8 uker er det normale.

 

3: Premierte hunder, dvs utstilling og brukspremierte, skal liksom være de beste for avl. Men har desverre utviklet seg slik for enkelte raser at de som er bra premiert på utstilling, ikke egner seg for for det bruket de egentlig er tiltenkt. Skrev det på en litt tungvint måte, men du forstår kanskje hva jeg mener.

For å si det på en annen måte, showhunder og brukshunder kan være ganske så forskjellige, det gjelder vertfall for labrador.

 

4. Linjer = stamtavle, der kan du se hvilke hunder som er foreldre, hvordan de er premiert osv.

 

5. Valp kan fint fraktes med fly.

 

6. 9000 er vanlig pris for mange raser, men det varierer litt.

 

7. Kjøp deg noen bøker om dressur ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Foxterrier og visam.

 

Har nettopp bestilt noen bøker fra canis.no angående dressur og div.

 

1 stk Ikke skyt hunden!

1 stk På talefot med hunden

1 stk Apport!

1 stk Labrador retriever, håndbok

1 stk Fra valp til voksen hund

1 stk Klikkertrening for din hund

 

 

Har ganske god tid til lesing, så skal nok få skummet igjennom de ganske radig når jeg får de.

 

Noen som har noe annet innspill som er viktig og som jeg har glemt av det jeg/andre har skrevet så langt?

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på showlabbe og jaktlabbe - så tenk deg om når du skal velge oppdretter. Siden du skal være aktiv i forhold til jakt og evt. ettersøk så ville i alle fall jeg gått for en jaktlabbe :) De er slankere og mer innretta på jakt enn showlabben som tenderer til å bli feit og kun er brukendes til "familehund" om du skjønner. Skal du drive med utstilling så bør du ikke velge jaktlabbe da de aldri når opp i forhold til showlabbene.

 

Ting å tenke på før du anskaffer valpen? Tja - du har jo tenkt på bøker og det er fint.

 

* Les mange og ulike bøker og lag deg din egen mening om hvordan du vil ha det

* Meld deg inn i en hundeklubb

* Gå på valpekurs og andre kurs (øøh.. det gjør du selvsagt når du har fått valpen i hus :wink: )

* Gå på utstilling (NKK arrangerer stor utstilling i Tromsø 18 og 19 oktober med bl.a labradorer på søndagen)

* Kontakt retrieverklubben/valpeformidlere og be om hjelp til valg av oppdretter i forhold til dine kriterier

* Kontakt oppdrettere

* Legg vekt på helsestatus i valg av valp (HD er et velkjent problem i rasen)

Link to comment
Share on other sites

Når du er helt fersk tror jeg det er lurt å lese det du kommer over om dressur og trening av hund. Prøv også å lære så mye som mulig av erfarne bikkjefolk.

Men: det finnes mange guruer med sine egne disippelflokker innen hundemiljøet. Ikke bli en disippel. Du må tørre å prøve og feile og finne ut hvordan du liker å gjøre ting.

Så lenge du ikke er så hardhendt at bikkja blir redd eller usikker kan det meste rettes opp igjen. Neste gang du skal ha valp vil du uansett ha mange ideer om ting du vil gjøre annerledes.

Bruk masse tid sammen med bikkja hele året.

Link to comment
Share on other sites

Du har mye å se fram til! Labradorer er jevnt over trivelige bikkjer med stødig gemytt. Jeg er enig med de som før har sagt at du bør se etter jaktlinjer, dvs foreldre og forfedre som er brukt på jakt. Jeg ville styrt unna de kjempestore, tunge typene med digre hoder. Ville gått for en lett og smidig variant som klarer seg i all slags terreng, og som også vil være mindre utsatt for skader. En pekepinn på hvordan avkommet blir, får du ved å se på foreldrene.

 

Når det gjelder pris, tror jeg den er tilnærma lik over alt. Slik har det iallefall vært før.

 

Har hatt både labbis og andre retrievere før, og kommer nok til å ha det igjen engang.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Du får mange og gode svar no ser eg, og det er bra. Men du har ikkje vurdert en flatcoated retriever då?

Då får du en slankere og gjerne mer aktiv hund enn labradorene. Eg kan anbefale flatten. Er veldig fornøyd med vår. Husk at året består av mer enn noen uker jakt og du må sørge for at du får en hund som er like velfungerende hele året og i alle situasjoner.

 

mvh Vidar

 

se mer på http://www.bellapilar.net

Link to comment
Share on other sites

Får gode svar som hjelper en god del da jeg ser at folk er villig og hjelpsom.

 

Har ikke vurdert flat coated retriever og har egentlig ikke sett på den.

 

Har liksom vurdert labradoren opp mot andre hunder og bestemte meg for at det er den det blir.

 

Liker dårlig å gå tilbake på en beslutning jeg har allerede bestemt meg for, men skal slå opp info om den.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om Flat Coated Retriever, men jeg må ærlig innrømme jeg liker den korte pelsen på Labradoren mer enn langhåret som Flat`en har.

 

Begge hunder krever aktivitet, men kanskje Flat`en trenger litt mer enn høyt aktivitetsnivå.

 

Stort sett så er de ganske like og hvis man kan sammenligne Labradoren med en nasjonal idrettsutøver, så er vel Flat`en en internasjonal utøver.

 

Hvis jeg ikke er helt på jordet, så er de veldig lik i sine jaktegenskaper og veldig lik angående sosialt, vennlighet og at Labradoren har kort pels.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en labrador du skal bruke på jakt så gå for en jaktlabrador, vanskelig å finne de i norge men søk litt i sverige så har du et mye større utvalg. Har selv en jaktlabrador fra Sverige, er rundt 7 mnd nå. Den sammenligningen du har med Flatten og labrador tror jeg gjelder den utstillingslabradoren.

Det er mye jakt i disse jaktlabbene. Han jeg har er utrolig rolig inne, men mere fart ute. Kan gi han et tyggebein som har holder på med hele kvelden. Har hatt han med på litt gåsejakt alt, men han greide ikke å apportere de enda, var nok litt for tunge, men fant skutt gås som lå i stående åker, og løp etter skadeskutt gås og holdt de i ro til vi kom bort. Etter dette står han å uler om jeg tar med meg børsa og skal ut å titte etter bukken. Så det blir nok ikke noe mere jakt på han før han er litt mere moden. Veldig grei å dressere.

 

I sverige der rasen er litt mere utbredt så veit jeg at de blir brukt til følgene, Apporthund, ettersøkshund, Støtende rådyrhund. Stiller både villsvin og grevling. Det siste har jeg selv erfart etter å ha møtt på en grevling i på natta, hadde en knurrende grevling 1 meter til høyre for meg og en losende labrador ved siden av meg på andre siden, men meg i midten, og det var helt svart så jeg så ikke ingen ting.

 

Så da spørs det litt hva du skal bruke den til i forhold til hvem linjer du kjøper etter.

Regner med at det blir noe villsvin å jakte på i traktene rundt her etterhvert, og da skal jeg ha en jaktlabbe til med villsvinlinjer.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om Flat Coated Retriever, men jeg må ærlig innrømme jeg liker den korte pelsen på Labradoren mer enn langhåret som Flat`en har.

 

Begge hunder krever aktivitet, men kanskje Flat`en trenger litt mer enn høyt aktivitetsnivå.

 

Stort sett så er de ganske like og hvis man kan sammenligne Labradoren med en nasjonal idrettsutøver, så er vel Flat`en en internasjonal utøver.

 

Hvis jeg ikke er helt på jordet, så er de veldig lik i sine jaktegenskaper og veldig lik angående sosialt, vennlighet og at Labradoren har kort pels.

 

Etter 11år med Flat mener jeg meg meningsberettiget; Labrador og Flat er to vidt forskjellige raser. Flat er lettdressert, aktiv, artig, glad, akkurat som labben, men-den blir aldri voksen. Vi hadde unghund i 11år, samme opplevelse har 99% av de flat-eierene jeg har pratet med. Med Labrador er det jo ofte andre veien, de blir voksne og rolige rimelig fort. Ekstrem vannpasjon kan en også vente hos Flat, vår hoppet på havet samme dag som vi fikk den, knapt 10uker gammel, og fortsatte med det til siste dag-fantes det en vannpytt gjaldt det å komme seg uti

Nå har vi Cheasepeak bay retriver, en snodig hund, men vi er kjempefornøyde. Arbeidsvillig, rolig i hus, bryr seg ikke om andre hunder eller folk. Ikke akkurat lettdressert, det ligner mer på forhandlinger enn dressur, men vi blir enige etterhvert:-).

Link to comment
Share on other sites

Skal du har jaktlabb får du en super aktiv hund. Den er raskere enn dagens flatter som har blitt store og tunge grunnet avl og utstillinger. Jeg har hatt jaktlabb i endel år, og kunne ikke tenke meg noe annet. Jeg hadde også et valpekull nå i sommer og har beholdt en valp.

 

Min jaktlabb brukes til ettersøk, er godkjent. Stiller i sporkonkurranser og har endel høye premieringer der. Jeg konkurrerer på jaktprøver for retrievere og regner med å få opprykk til Elite klasse der til sommeren.

 

Som en litt annen og rolig aktivitet trener jeg lydighet og har opprykket til Elite der.

 

Ellers bruker jeg hundene som støtende rådyrhunder, kan brukes på elg. Jeg bruker de selvfølgelig på fuglejakt.

 

Jaktlabben er allsidig, rolig inne og har det som de fleste flatter mangler, nemlig av og på knapp. Er jeg i ro legger hunden seg ned uansett hva som skjer rundt meg selv om jeg er ute, noe som er utrolig viktig i både reell jaktsammenheng og i prøvesammenheng. Det er svært få oppdrettere av jaktlabber i Norge, så skal du ha det må du se over til Sverige eller Danmark. Sjekk at foreldrene er av jaktlinjer og ikke show linjer. Dagens tjukklabber kan ikke brukes av jegere i hvert fall....

Link to comment
Share on other sites

Jaktlabradoren er vel ofte ca 10 kg lettere enn de vanlige labradorene. Den er stort sett avlet etter jaktpremieringer, lynne og helse. Disse er ikke godt likt på utstillinger som regel da de er mye lettere bygd, og har lengre føtter. Den har en motor og pågangsvilje som er voldsom, egner seg bra til kløv og trekk. Den har en av og på knapp og er som regel veldig grei å ha i hus. Til spor og apportering er vel dette dette et ultimat valg. Dog krever den endel stimulering og trim slik som de fleste brukshunder og hunder gjør. Politiet har vistnok begynt å foretrekke disse i da det sies at de har en "bedre nese"

Link to comment
Share on other sites

Kossen er reglene for å hente valp fra Sverige?

 

Er det problematisk å kjøpe en valp fra oppdretter med kjøpskontrakt fra NKK for så å bare kjøre tilbake til Norge gjennom tollen uten noe massivt papirarbeid i forveien, eller ettertid?

 

Og ja det er en Jakt Labrador jeg kommer til å anskaffe, så må vel bare innse at det blir en kjøretur til Sverige etter nyttår. :?

 

Litt annet spørsmål. Er det vanlig at oppdrettere har valpekull i jule/nyttårs-tider?

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du valp i sverige så bruker oppdretter kontrakt fra SKK, og du får med deg alle papirer, bevis på ID-merking og veterinærattest. Det er det eneste du trenger for å ta hunden inn. Vel hjemme sender du inn kopi av kjøpekontrakt og den originale stamtavlen til NKK, som så omregistrerer den til NKK og returnerer deg ny norsk stamtavle + den svenske med stempel om at den er omregistrert. Du skal betale moms på valpen, men kjører du over en mørk grenseovergang uten at noen stopper deg - ja da er det du selv som avgjør om du vil gjøre dette eller ikke... Veldig mange gjør ikke det :twisted: .

Kommer du med fly så skal du gå på rødt og de sjekker ID-merking og papirer, og ordner alt ifht momsen. Selv slapp jeg moms sist fordi oppdretter har avlsrett og jeg bare hadde betalt 5000 for valpen. Vet ikke om dette er en magisk grense for moms, eller om det hadde noe med at jeg hadde vært ute av landet mer enn 24 timer - de spurte om så mye og jeg var så trøtt og overlykkelig over at turen hadde gått så bra og ville bare hjem :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det vanlig at oppdrettere har valpekull rundt nyttårstider?

 

Jeg er ferdig med førstegangstjenesten i Januar og optimalt ville vært å funnet et valpekull som var rundt 9-10 uker i midten av januar.

 

 

Hvis noen har erfaringer med jaktlabrador oppdrettere så ville jeg satt pris på om dere kunnet skrevet litt om erfaringene deres.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har hatt en miks av show og jakt labbe, om nå det er mulig.

Fant en oppdretter som var veldig opptatt av at hundene skulle se ut slik rasen skal, men at de var funksjonelle og av jaktpremiert blod. Uansett hva du velger kan det være lurt å snakke litt med folk som har handlet hund fra oppdretteren du velger. Får de støtte og oppbacking?, er hundene sykdomsfrie?, hvordan er avlshistorikken for akkurat de hundene som nyttes i avl til ditt kull?

 

Opplevde selv at min hund ble skral og helsa svikta ved 7 års alder, i en samtale med oppdretteren kom det frem at han følte seg ført bak lyset ettersom han-hundens eier ikke hadde opplyst om HD og AA fra samme kull som avlshannen kom fra.

 

Kjip å måtte avlive hunden når den skulle vært på topp

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et uanstendig forslag: har du vurdert Flat (flatcoated retriever)? Jeg fikk min ("Doffen") i mars og kunne ikke ha vært mer fornøyd :D !

 

Han er en kjempe apportør av natur, alltid i godt humør og så aktiv at jeg tror han er utstyrt med batterier fra Duracell.

For ikke å glemme at han er lærevillig. Jeg har hatt Border og Voersthe før, men maken til trivelig bikkje har jeg ikke hatt eller møtt :D .

 

Fikk han fra www.lykkejegeren.com.

 

Uansett: lykke til med hunden!

Link to comment
Share on other sites

For den som orker (de Duracell-batteriene holder livet ut, i vårt tillfelle 11år!) er Flat et godt alternativ. Mer arbeidsvilje og glede skal en lete lenge etter!

Vær OBS på linjene, en del sykdom (HD, AA).

Link to comment
Share on other sites

!

Vær OBS på linjene, en del sykdom (HD, AA).

 

AMEN!

 

Men det ser ut som om dette er iferd med å bekjempes. Jeg har en kollega som har flat som tjenestehund, og som i så måte er over middels interessert i flat. Han fortalte meg forleden at det stadig blir flere som velger flat som tjenestehund, siden det er avlet frem en del nye linjer uten like mye sykdom som tidligere.

 

Lykkejegeren har godt ord på seg og Ann cathrin er fullproppet av info :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det er stor forskjell på showlabbe og jaktlabbe - så tenk deg om når du skal velge oppdretter. Siden du skal være aktiv i forhold til jakt og evt. ettersøk så ville i alle fall jeg gått for en jaktlabbe :) De er slankere og mer innretta på jakt enn showlabben som tenderer til å bli feit og kun er brukendes til "familehund" om du skjønner. Skal du drive med utstilling så bør du ikke velge jaktlabbe da de aldri når opp i forhold til showlabbene."

 

:roll: Jaktlykke dette stemmer ikke helt... Egenskapene sitter i hodet på individene ikke i kroppen. Har en rein avlet jaktlabrador (livmorsimp fra England) og to vanlige labradorer som jeg heller vil kalle dem, ikke showlabrador, fordi at du vil se stor forskjell på en labrador som brukes til utstilling og når du slanker ned samme hund 8 kilo. Vips to forskjellige hunder med en gang. Det er jaktlabben som er den største hunden i mitt hus ikke standarden. Arbeidsmessig, så er de alle sammen like gode. Ingen forskjell der. Men har du en plan om å vinne jaktprøver og A prøver i Danmark ville jeg selvsagt ¨gått for en jaktlabbe, eller en golden retriever fra jaktlinjer. :o).

Jeg klarer meg fint med mine vanlige labbiser, de er kjempeflinke til å markere og hente nedskutt vilt, og stuper i sjøen og henter fugler så det griner. Når jeg trener med dem, så viser de akkurat de egenskapene man er ute etter, god til å markere, se nedslaget spontane opptak og fine avleveringer, fremfor alt de er tyst, i passivitet noe som er viktig. Lar seg lett dirigeres inn i ønsket område osv utholdende. Uansett så er labradoren en aktiv hund, og selv om man velger en jaktlabbe så skal den også trenes, ingen ting kommer gratis, der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...